kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۸۸۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
لاله افتخاری مطرح کرد

رسانه‌های برون‌مرزی و انتخابات آمریکا



یک کارشناس مسائل بین‌المللی، با توجه به برگزاری انتخابات آمریکا و تحلیل‌های متعددی که از کنش‌های سیاسی در این برهه زمانی انجام می‌شود و با توجه به اظهاراتی که دونالد ترامپ و جو بایدن دو کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا درباره ایران انجام می‌دهند، تأکید کرد: پرس تی وی رسانه‌ای است که باید همزمان با این اظهارات گستاخانه سیاستمداران آمریکا، واکنش موثری از خود در فضای رسانه‌ای نشان دهد.
 لاله افتخاری، نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: به هر حال الان فضا در مورد هر دو نامزد پیروز و شکست خورده انتخابات آمریکا به نحوی است که هیچ کدام واقعیت‌ها را منتشر نمی‌کنند و به نمایاندن واقعیت‌ها کمک نمی‌کنند، هر چند که در مناظره‌های دو نامزد مطالبی مطرح می‌شد که ناخود آگاه بخشی از واقعیت‌ها و چهره حقیقی آمریکا را رو می‌کند ولی در عین حال این همه آنچه که باید نیست، پشت صحنه‌ها و برنامه‌ها گفته نمی‌شود، این شبکه می‌تواند در تبیین و بازنمایی واقعیت‌ها، نشان دادن حقایقی که هست و... در همه این‌ها تاثیرگذار باشد.
وی در ادامه افزود: بخش دیگر، عملکرد دولت مردان آمریکا در رابطه با دیگر کشورها است؛ چرا که آنها دخالت‌های بسیاری در کشورهای دیگر داشتند و واقعا چهره واقعی مردم آمریکا و مطالبات آنها را نشان نمی‌دهند بلکه در حقیقت یک چهره توسعه‌طلبانه، تجاوزگرانه و مداخله‌گرانه نشان می‌دهند که مردم آمریکا فرهیختگانشان و دیگران، نه در تصمیم گیری‌های آنان نقشی دارند و نه موافقند. در این موارد انتظار می‌رود که شبکه برون مرزی پرس تی وی به عنوان شبکه‌ای انگلیسی زبان از جمهوری اسلامی ایران اقداماتی انجام دهد و به هر حال نقش خودش را در ارائه تحلیلی درست از این رخدادها به خوبی و بیش از پیش ایفا کند.
افتخاری با توجه به شرایط فعلی که کشور‌های خلیج‌فارس یکی پس از دیگری با آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام هم پیمانی می‌کنند، گفت: در این شرایط باید کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را از هم تفکیک کرد و آنهایی را که دارای مراوده سیاسی با رژیم ‌اشغالگر قدس هستند، جدا کرد و مناسبات با آنها را تغییر داد. شبکه‌های برون مرزی به ویژه العالم و الکوثر که عرب زبان هستند باید به روشنگری در این زمینه بپردازند و مردم مسلمان دنیا را از این واقعیت‌ها آگاه سازند.
وی در همین باره افزود: هم چنین پرس تی وی باید در طی نشست‌هایی تحلیل کند که این‌ها نماینده و انعکاس دهنده افکار ملت خودشان نیستند و اینکه باید واقعیت‌ها را ببینند هم در مورد ایران هم در مورد سوریه لبنان و... و خودشان در مورد این کشورها آگاهی پیدا کنند و واقعیت‌ها را باز شناسی کرده و نتیجه گیری درستی از آن داشته باشند. در مورد خود آمریکا هم ایضا نقض قوانینی که در بحث برجام داشتند باید منعکس شود و روشنگری لازم نیز در این زمینه صورت بپذیرد. این‌ها را باید منعکس کرد. این چهره آمریکا است و جلو چشم دنیا خیلی نامناسب جلوه می‌کند.
افتخاری با توجه به اینکه شبکه‌های معاند تمام تلاش خود را برای مخدوش کردن چهره انقلاب اسلامی کرده‌اند در مورد میزان موفقیت شبکه پرس تی وی در خنثی سازی این پیام‌ها گفت: گستردگی آنها و محدودیت امکانات پرس تی وی، محدودیت انتظارات را به دنبال دارد، پرس تی وی کاملا در جهت رصد اقداماتی که انجام می‌شود و خنثی کردن مطالبی که مطرح می‌شود، با روش پاسخگویی بدون حساسیت و تنش‌زایی قدم برداشته است و پاسخگویی معقول، مستند و حکیمانه‌ای به موضوعات متعدد نشان داده است. پرس تی وی باید با اطلاع‌رسانی مناسب یک سری اقدامات را انجام دهد و در جهت دفع و رفع بعضی از آسیب‌هایی که این شبکه‌ها وارد می‌کنند، قدم بردارد.
وی خاطر نشان کرد: انقلاب ما انقلاب دفاع از مظلومان عالم است، یکی از راه‌های دفاع، اطلاع‌رسانی است که از راه بیان حقایق صورت می‌گیرد، بنابراین باید مسئولان ما در دولت، مجلس و مجمع تشخیص و هر جایی که می‌تواند به نحوی در این امر سهیم باشند، باید حمایت خودشان را بر اساس این اصل قرار دهند و حمایت‌های لازم را از شبکه‌های برون مرزی صداوسیما انجام دهند و البته انتظارات کلان برنامه‌ها و سیاست‌های کلان را هم باید مورد نظر قرار دهند و اولویت‌های نظام را در نظر داشته باشند، بالاخره منابع محدود است و با توجه به این محدودیت‌ها باید بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.
افتخاری در پایان گفت: اگر درست برنامه‌ریزی و حمایت شود و بر اساس برنامه حرکت شود ، همواره در حال به روزرسانی باشیم و اهدافی را که مقام معظم رهبری می‌فرمایند و نظام به دنبال آن است در نظر داشته باشیم، آینده بسیاری خوبی می‌توانیم داشته باشیم و البته عقل هم حکم می‌کند که این کارها انجام شود، چون دشمن اگر با سلاح رسانه آمده ما هم باید با سلاح رسانه به جنگش برویم. ما بحث اربعین و عاشورا و ارزش‌های والای بسیاری داریم که اگر پیام رسانی و انعکاس واقعی پیدا کن، می‌توانند الهام‌بخش و الگو باشند. بنابراین ما باید رسانه را خیلی مهم بدانیم چون رسانه در گذشته یک مدل بوده الان یک مدل دیگر است و این بحث رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی خیلی مهم است. بخش‌هایی هم درباره دفاع مقدس است که نشان دهیم ما در این مورد مظلوم بوده‌ایم و مورد حمله قرار گرفتیم و..... به نظرم اگر این کار‌ها انجام شود، می‌توانیم افق خیلی خوبی برای شبکه‌های برون مرزی صداوسیما داشته باشیم.