kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۴۰
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹

آلبرایت: آمریکا دیگر نمی‌تواند نقش پلیس جهانی را ایفا کند

وزیر خارجه اسبق آمریکا اذعان کرد کشورش دیگر نمی‌تواند نقش پلیس جهان را ایفا کند و افکار عمومی جهان نیز مخالف مداخله این کشور در امور سایر کشورهاست.


«مادلین آلبرایت»، وزیر خارجه اسبق آمریکا در شبکه تلویزیونی «سی‌.بی.‌اس» اعلام کرد، ایفای نقش پلیس جهانی برای کشورش، نتایج خوبی نداشته و آمریکا دیگر نمی‌تواند چنین نقشی را ایفا کند.
وی با اشاره به وضعیت وخیم حاکم بر کشورهایی که آمریکا در آنها مداخله کرده افزود: در دهه 90 قرن بیستم، آمریکا جنگ خلیج‌فارس و کوزوو را به راه انداخت. در آفریقا و آمریکای لاتین نیز بارها اقدام به عملیات نظامی کرد. در آغاز قرن بیست‌ویکم نیز آمریکا جنگ عراق و افغانستان را به راه انداخت و به طور کلی درگیری در خاورمیانه از سیاست‌‌های دیرباز آمریکا بوده است. اما این سیاست‌ها نتایج چندان خوبی دربر نداشته است. به طور مثال در لیبی طی سه سال گذشته مردم اثری از تعهد اوباما مبنی بر برقراری امید و آزادی ندیده‌اند و در مقابل، بحران امنیت به شدت گریبان‌گیر این کشور شده است. کار بدانجا رسیده است که حتی سازمان‌های خود آمریکا در لیبی نیز مکانی امن محسوب نمی‌شوند.
وی در ادامه افزود: «آرای عمومی مردم آمریکا نیز بیانگر آن است که افکار عمومی این کشور هم خواهان مداخله کشورشان در امور سایر کشورها نیستند. اوباما با توجه به همین نکته و محدودیت‌‌های اقتصادی و مالی موجود در آمریکا سیاست خارجی خود را تنظیم کرده است... اوباما با توجه به درس‌هایی که از بوش گرفته،‌ تصمیم به تغییر جهت به سوی آسیا را گرفته است... آمریکا امروز به مرحله‌ای رسیده که دیگر قادر به ایفای نقش پلیس جهانی نیست.»