kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۳۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲
واشنگتن‌پست:

کنگره با تسلیح اسرائیل به مذاکرات کمک کند!

یک نشریه آمریکایی با اشاره به شرایط کنونی ایران و گروه ۱+۵ و محاسبات راهبردی موجود، تصریح کرد که کنگره این کشور پیش از پایان دوره کنونی خود بسته کمک‌های نظامی ویژه به اسرائیل را برای اعتبار بخشی به گزینه نظامی تل‌آویو تصویب کند.


به گزارش تسنیم، نشریه واشنگتن‌پست در گزارشی درباره برنامه هسته‌ای  ایران نوشت: دولت اوباما توافق موقت 1+5 و ایران را به مدت چهار ماه تمدید کرد،‌ اما آیا کسی باور دارد که طی سه ماه و نیم باقی‌مانده، ایران با کسب مقداری پول نقد بیشتر در خزانه خود و ماه‌ها (زمان برای) تحقیق بیشتر بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته و برنامه بالستیک بین‌قاره‌ای خود، تصمیم بگیرد و یا به فکرش برسد که بایستی تقریبا تمام سانتریفیوژهای خود را برچیند؟ این امر مضحک است زیرا ایران در حال پیروزی در مذاکرات است و ایران دست برنده را در این بازی دارد.
واشنگتن‌پست ادامه می‌دهد: در مورد تهدید نظامی نیز (با توجه به) عقب‌نشینی اوباما در مقابل (گزینه) حمله محدود نظامی علیه کشور جنگ‌زده و ضعیف‌تر سوریه (در قیاس با ایران) چه خطری را ایران واقعا از ناحیه (قدرت) نظامی آمریکا حس می‌کند؟ ما قابلیت آن را داریم، اما دست زدن به اقدام موضوع مبرهنی نیست.
 در ادامه این گزارش آمده است دولت اوباما می‌تواند گام‌های تقویت‌کننده متقابل متعددی را برای تقویت موضع خود در میز مذاکرات اتخاذ کند (گام‌هایی شامل): مشروط کردن هرگونه کاهش تحریم‌ها به بازگشت (کاهش) قابل توجه و قابل راستی‌آزمایی در برنامه اتمی ایران، همکاری نزدیک با کنگره در مورد مذاکرات و اجرا کردن توافق نهایی؛ تجمیع و افزایش اعتبار گزینه‌های نظامی در دسترس ایالات متحده و اسرائیل؛ بهبود گفت‌وگو و تعامل با متحدان منطقه‌ای آمریکا و توقف صادرات مخفیانه تسلیحاتی ایران.»
 این گزارش می‌افزاید: ایالات متحده با ارائه بمب‌های سنگرشکن به اسرائیل می‌تواند وزنه فشار خود را افزایش دهد و چون اسرائیل هم‌اکنون فاقد هواپیماهایی است که بتواند این بمب‌ها را حمل کند، ایالات متحده باید قابلیت‌های مناسب برای حمل این بمب‌ها (بمب‌افکن‌های مناسب) را نیز به اسرائیل تحویل دهد. هیچ محدودیت قانونی و یا سیاستگذارانه برای چنین امری وجود ندارد و ایالات متحده پیشتر با ارائه درخواستی برای فروش هواپیماهای سوخت‌رسان و بمب‌های سنگرشکن کوچک نشان داد که به اهمیت وجود گزینه معتبر نظامی اسرائیل پی برده است.
در ادامه گزارش آمده است: این امر می‌تواند تلاش‌های دیپلماتیک را از دو جنبه تقویت کند. یکم، از طریق ارسال نشانه‌ای غیرقابل تصور که اسرائیل توان - و اراده‌ای عالی- برای اجرای حملات نظامی دارد، این می‌تواند نگرانی‌های تهران در مورد اینکه اگر به توافق قابل قبولی نرسد ممکن است چه چیزی رخ دهد را افزایش دهد. دوم، این موضوع می‌تواند موقعیت آمریکا بر سر میز مذاکرات را تقویت کند به این صورت که اگر دیپلماسی راه به جایی نبرد، واشنگتن آماده است تا دیگر گزینه‌ها را در نظر بگیرد. علاوه بر آن این یک قانونی است که کنگره می‌تواند آغازگر آن باشد. تنها چیزی که می‌تواند با آن موافقت کند حمایت نظامی از اسرائیل است. (همانند تصویب سریع افزایش بودجه سامانه گنبدآهنین)
 در پایان گزارش واشنگتن‌پست آمده است: تا زمانی که کنگره جدید انتخاب تشکیل شود (خاصه با یک رهبر جدید اکثریت که مانع تحریم‌ها نشود)، تصویب یک بسته کمک نظامی به اسرائیل می‌تواند بهترین گزینه برای استفاده از زمان باقی‌مانده کنگره فعلی است.