kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۳۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲
عضو کمیسیون امنیت ملی :

اجازه برافراشته شدن پرچمی به جز «پرچم ایران» در جزایر سه‌گانه را نمی‌دهیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: به اهتزار درآوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران مربوط به امروز نیست و از گذشته و دیرباز نیز پرچم ایران در جزیره ‌ابوموسی بوده و اجازه به اهتزاز درآوردن پرچم کشور دیگری را در جزایر سه‌گانه نخواهیم داد.


زکی نصیبه نماینده امارات در سازمان ملل در نامه‌ای خطاب به بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد از آنچه به گفته وی برافراشته شدن پرچم ایران در بخشی از جزیره ابوموسی که متعلق به امارات است، شکایت کرد.
وی در این نامه همچنین ایران را به نقض تفاهم‌نامه سال 1971 متهم کرده و مدعی شده این تفاهم‌نامه حق حاکمیت جزیره ابوموسی یا هیچ بخشی از آن را به جمهوری اسلامی ایران واگذار نکرده است.
وی در این نامه مدعی شده هر ساله امارات باید در خصوص این جزایر به سازمان ملل شکایت کند و اگر این قضیه دو جانبه حل نشود، مجبور است آن را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارجاع دهد.
این در حالیست که «حسین دهقانی» معاون نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل و در پاسخ به «زکی نصیبه» با تأکید بر حاکمیت کامل ایران بر جزایر سه‌گانه اعلام کرد تمامی اقدامات ایران در این جزایر با توجه به اصول حاکمیت و تعلق این جزایر به ایران صورت می‌گیرد. بنابراین نامه نماینده امارات، نوعی دخالت در امور داخلی ایران محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد ایران همواره با حسن نیت با همسایگان خود برخورد داشته و آماده است برای توسعه روابط دوجانبه  و رفع سوء برداشت‌ها با این کشور به گفتگو بپردازد.
در همین زمینه،  «محمدحسن‌ آصفری»نماینده مردم اراک و کمیجان و عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به شکایت  امارات از به اهتزار درآمدن پرچم ایران در جزیره ابوموسی به سازمان ملل، گفت: جزیره ابوموسی جزء اراضی لاینفک و جدانشدنی جمهوری اسلامی ایران است.
 وی افزود: امارات حدود 24 خانواری که حتی شهروند اماراتی نیستند را اجیر کرده و ماهیانه یک حقوقی را به آنها می‌دهد تا در جزیره ابوموسی زندگی کنند، ما این 24 خانوار را مهمان خودمان می‌دانیم لذا مهمان نیز باید حواس خودش را جمع کند و پایش را بیشتر از گلیمش دراز نکند.
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به این خانواده‌های اماراتی در جزیره ابوموسی خدمات خوبی هم چون بهداشت و درمان، برق و آب و... داده، دولت امارات بهتر است به جای فکر کردن درباره پرچم  به مشکلات این خانواده‌ها رسیده و آنها را حل کند چرا که امروز جمهوری اسلامی ایران با وجود این که به این خانواده‌ها کمک می‌کند اما زندگی کردن برای آنها بسیار سخت است.
 آصفری با تاکید براینکه جزیره ابوموسی جزئی از اراضی جمهوری اسلامی ایران است اظهار داشت: به اهتزار درآوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران مربوط به امروز نیست و از گذشته و دیرباز نیز پرچم ایران در این جزیره بوده و اجازه به اهتزاز درآوردن پرچم کشور دیگری را در جزایر سه‌گانه نخواهیم داد.
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: بهتر است امارات، شان و شئون مهمانی را رعایت کند، چراکه اگر این کار را نکند مطمئنا جمهوری اسلامی ایران نیز برخورد دیگری خواهد کرد.