kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۰۹
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۶
سرپرست مرکز ملی فرش ایران:

چین به بزرگترین بازار فرش ایران تبدیل شده است

سرپرست مرکز ملی فرش ایران گفت: چین در حال تبدیل شدن به بزرگترین بازار فرش ایران است.


به گزارش خبرگزاری‌ها از همدان، حمید کارگر شامگاه دوشنبه در مراسم افتتاحیه نهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستبافت همدان اظهار کرد: فرش هنوز پس از نفت و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی مهمترین صادرات ایران است، به طوری که در سال گذشته به رغم تحریم‌ها، 314 میلیون دلار صادرات فرش ایران بوده است.
وی افزود: در سه ماهه امسال میزان صادرات افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال 400 میلیون دلار صادرات فرش را شاهد باشیم. سرپرست مرکز ملی فرش ایران تاکید کرد: چین دیگر تولیدکننده فرش دستباف نیست، بلکه امروز به یکی از بزرگترین بازارهای فرش ایران تبدیل شده است، به طوری که در سه ماهه اول سال صادرات فرش به این کشور نسبت به سال گذشته 157 درصد رشد داشته و رتبه پنجم واردکننده فرش ایران را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان این که در برنامه پنجم توسعه برای نخستین بار فرش دیده شد، تصریح کرد: امیدواریم در برنامه‌های آینده نیز به فرش توجه شود.
سرپرست مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: برای بیمه قالی‌بافان فعالیت‌های خوبی شده اما اضافه کردن از کارافتادگی و تامین اعتبار برای بیمه باید برای بافندگان انجام شود.
کارگر، فراکسیون فرش را محملی برای پیگیری امور مربوط به فرش دستباف ایرانی عنوان کرد و از نمایندگان مجلس خواست این فراکسیون را در مجلس پیگیری کنند.
سرپرست مرکز ملی فرش ایران گفت: طرح و نقشه‌های قدیمی فرش دستباف با توجه به نیاز بازار داخلی و خارجی احیا می‌شود.
وی از تدوین طرح ساماندهی تامین و توزیع مواد اولیه فرش دستباف خبر داد و گفت: تدوین این طرح می‌تواند موجب رونق تولید فرش صادراتی در کشور شود.
کارگر گفت: پرداخت یارانه نقدی باعث کاهش جمعیت قالیبافان کشور شده است.
وی با اشاره به این که نزدیک به یک میلیون نفر بافنده فرش دستباف در ایران وجود دارد ادامه داد: در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود یک تن فرش صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 23/7 درصد افزایش یافته است و نشان‌دهنده وضعیت رو به بهبود صادرات این کالا است. وی گفت: به زودی طرح پرداخت تسهیلات به مبلغ 100 میلیون تومان به پشتیبانان توسط صندوق مهر امام رضا(ع) اجرا می‌شود.