kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۰۲۳
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳
در آستانه انتخابات صورت گرفت

پیش‌بینی بی‌سابقه گروه بین‌المللی بحران از وقوع جنگ داخلی در آمریکا

سه روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گروه بین‌المللی بحران نیز طی گزارشي درباره شرايط بعد از انتخابات در آمريكا، از احتمال وقع جنگ داخلی در این کشور خبر داد.




سه روز بیشتر تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی نمانده است و تا کنون بیش از 80 میلیون نفر در انتخابات به صورت حضوری یا پستی شرکت کرده‌اند که رقم بی‌سابقه‌ای به شمار می‌رود. نظرسنجی‌ها همچنان پیشتازی بایدن را روایت می‌کنند. از سوی دیگر، گزارش‌ها از نگرانی شدید مردم نسبت به وقوع احتمالی آشوب و جنگ داخلی در این کشور روز بعد از انتخابات حکایت دارد. به طوری که خرید اسلحه و مایحتاج روزانه در این کشور به شدت افزایش پیدا کرده است. گروه بین‌المللی بحران نیز در جدیدترین گزارش خود، از احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور خبر داد و نوشت: عناصر متعددي براي ناآرامي در آمريكا موجود است؛ از جمله دو قطبي شدن رأي دهندگان، بازيگران خشن و سخنان ترامپ. این گزارش می‌افزاید: تاريخ آمريكا، برده‌داری، جنگ داخلي، مبارزات كارگري و پاكسازي قومي را به خود ديده و زخم‌ اين ميراث‌ها هرگز به طور كامل بهبود نيافته است.اين كشور مملو از سلاح گرم است؛ بي‌عدالتي نژادي، نابرابري اقتصادي و بي رحمي پليس، منشأ مزمن تنش بوده و این عوامل به صورت دوره‌اي، باعث تظاهرات مسالمت‌آميز گسترده و گاه ناآرامي‌هاي داخلي مي شوند.
همزمان، بر اساس گزارش رویترز، ده‌ها گروه فعال سیاسی و مدنی که خود را نماینده میلیون‌ها آمریکایی از هر دو حزب سیاسی می‌دانند، قصد دارند در صورت دخالت «دونالد ترامپ» در روند انتخابات یا دستکاری در شمارش و اعلام نتایج، طی هفته آینده به خیابان‌ها بریزند و اعتراض کنند.بر اساس این گزارش، ائتلاف موسوم به «حفاظت از نتایج» که متشکل از بیش از 130 گروه فعال سیاسی و مدنی است، سازماندهی این اعتراضات را به عهده گرفته است. این ائتلاف اعلام کرده که آماده برپایی تظاهرات اعتراض‌آمیز از عصر روز چهارشنبه، یعنی یک روز پس از انتخابات، است. «شان الدریج» یکی از پایه گذاران اصلی این ائتلاف سیاسی، تاکید کرد: «نمی توانیم تصور کنیم که ترامپ به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت احترام بگذارد. اگر ترامپ تلاش کند در شمارش آرا دخالت کند، یا مقام‌های ایالتی را تحت فشار قرار دهد تا شمارش آرا را متوقف کنند، آنگاه ما بسیج خواهیم شد.»ترامپ تاکنون حاضر نشده است نسبت به انتقال مسالمت‌آمیز و آرام قدرت تعهد بدهد. ترامپ و متحدانش بارها اعتبار رای‌گیری به صورت پستی را زیر سؤال برده و بدون ارائه سند و مدرک، ادعا کرده‌اند که دموکرات‌ها به دنبال تقلب و دستکاری در نتایج انتخابات هستند.
حکومت نظامی در فیلادلفیا
 از فلادلفیا نیز خبر رسید، مسئولان این شهر، به دنبال ناآرامی‌های شبانه اخیر، در این شهر حکومت نظامی اعلام کرده‌اند. ناآرامی‌ها در فیلادلفیا، که با غارت فروشگاه‌ها همراه بود، به دنبال کشته شدن« والتر والس جونیور»، مرد سیاهپوست ۲۷ ساله در روز دوشنبه هفته گذشته آغاز شده است. او پس از آنکه دو مامور پلیس در خیابان با وی درگیر شدند، به ضرب گلوله ماموران جان خود را از دست داد.اعتراض‌ها به مرگ والس جونیور که به گفته وکیل خانواده‌اش، از بیماری روانی «دو قطبی» رنج می‌برده است، موجب شد تا شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا سه شب ناآرام را سپری کند.
این ناآرامی‌ها در حالی روی داد که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است روز سه شنبه آینده برگزار شود. ایالت پنسیلوانیا یکی از ایالت‌های کلیدی در انتخابات پیش رو محسوب می‌شود. رقابت فشرده‌ای بین ترامپ، رئیس‌جمهوری کنونی و «جو بایدن»، رقیب دموکرات وی، در این ایالت در جریان است. ترامپ در واکنش به ناآرامی‌های فیلادلفیا گفته است که شهردار دموکرات این شهر مسئول خشونت‌های روی داده است. در مقابل، بایدن خواستار توقف «خشونت و غارتگری» در فیلادلفیا شده است. همزمان با اعلام حکومت نظامی شبانه در شهر فیلادلفیا، تعداد نامشخصی از نیروهای گارد ملی آمریکا نیز به این شهر اعزام شده‌اند.