kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۰۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹

ویژگی اوراق جدید سازمان بورس اعلام شد

عضو هیأت مدیره سازمان بورس، ویژگی‌های اوراق جدید این سازمان را تشریح کرد.


قاسم محسنی اظهار داشت: پیش از این، تمام اوراق ما فارغ از این که از چه نوعی باشد، نرخ بازدهی ثابت 20 درصدی داشت اما استراتژی کنونی به این سمت است که نرخ بازدهی متناسب با ریسک و میزان عرضه و تقاضا باشد بنابراین اوراق جدیدی که منتشر خواهد شد الزامی به وجود ضامن نخواهد داشت.
وی همچنین بیان کرد: در حال طراحی اوراقی هستیم که با نرخ سود شناور و متناسب با نرخ تورم، نرخ بازده آن نیز تغییر پیدا کند. این در حالی است که انتشار اوراق بهادار به قیمت بازار هم به تصویب رسیده که یک مورد آن نیز اجرا شده است.
محسنی تشکیل مؤسسات رتبه‌بندی برای تعیین ریسک اوراق بهادار را یکی دیگر از اهداف و استراتژی‌های سازمان بوس در سند راهبردی بورس اعلام کرد.
رئیس کمیته مدیریت ریسک صندوق خرید دین را به عنوان یکی از اهداف راهبردی سازمان بورس در تأمین منابع مالی کوتاه مدت شرکت‌ها اعلام کرد و گفت: برای تأمین مالی کوتاه مدت، سازمان بورس اوراق سلف کالایی را طراحی کرد و یک مورد آن نیز برای شرکت گل‌گهر در بورس کالا منتشر شد.
وی ادامه داد: صندوق خرید دین نیز یکی دیگر از صندوق‌های بورس کالا محسوب می‌شود که مطالبات تجاری شرکت‌هایی را خریداری می‌کند که وصول آنها مدت زمان زیادی را می‌طلبد به این ترتیب، صندوق‌هایی تشکیل می‌شود که این مطالبات را خریداری می‌کند و پول نقد را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد و بعدها در سررسید،‌ مطالبات را وصول می‌کند.
محسنی افزود: نقش سازمان بورس در صندوق خرید دین این است که مقررات این صندوق‌ها، اساسنامه و امیدنامه آنها را تنظیم کند تا به این ترتیب در امیدنامه آنها افشا شود که این صندوق‌ها به خصوص چه نوع مطالباتی را خریداری خواهند کرد و این مطالبات باید چه خصوصیتی داشته باشند.
عضو هیأت مدیره سازمان بورس در خصوص تقویت سلامت و شفافیت مالی، به عنوان یکی از سیاست‌های هفت‌گانه سازمان بورس در این سند اذعان داشت: رتبه راهبری شرکتی یکی دیگر از اقدامات سازمان بورس برای افزایش شفافیت و سلامت گزارش‌های مالی است.
وی توضیح داد: رتبه راهبری شرکت‌ها براساس سازگاری و تطبیق آنها با اصول راهبری شرکتی اعلام می‌شود و هر چه شرکتها شفافیت بیشتری در اطلاعات خود به سازمان داشته باشند، در رتبه‌بندی آنها مؤثر خواهد بود.