kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۴۳۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲
جهان

مرگ حدود نیم میلیون نوزاد بر اثرآلودگی هوا

نتیجه تحقیقات جدید حاکیست آلودگی هوا در سال ۲۰۱۹ به ویژه در هند و آفریقا موجب مرگ ۴۷۶ هزار نوزاد شده است.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه‌، بر اساس این تحقیق سه چهارم این موارد مرگ و میر ناشی از دود سمی سوخت‌های مورد استفاده برای پخت و پز است.
پایگاه اینترنتی وضعیت جهانی هوای ۲۰۲۰ با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط موسسه آمریکایی اثرات سلامت و موسسه سنجش و ارزیابی سلامت آمریکا اعلام کرد بیش از ۱۱۶ هزار نوزاد در هند و ۲۳۶ هزار نوزاد در آفریقا در نخستین ماه زندگی خود جان خود را از دست دادند.
پژوهشگران تاکید می‌کنند مدارک بسیاری وجود داد که موجب می‌شود قرار گرفتن مادر در معرض هوای آلودگی در زمان بارداری با خطر تولد فرزند نارس و کم وزن ربط داده شوند. «دان‌گرینبوم» رئیس‌موسسه اثرات سلامت می‌گوید با وجود آنکه وابستگی خانوار‌ها به سوخت کیفیت پایین در حال کاهش است، اما همچنان عنصر کلیدی در مرگ و میر نوزادان است. نوزادان در آسیای جنوبی و آفریقای سیاه بیش از همه شامل این وضعیت می‌شوند.
در مجموع آلودگی هوا در سال ۲۰۱۹ جان ۶.۷ میلیون نفر را در سراسر جهان گرفت. به این ترتیب آلودگی هوا در سال ۲۰۱۹ چهارمین عامل مرگ و میر بود. پژوهشگران همچنین اعلام کردند اگرچه همه گیری کووید ۱۹ جان شماری از انسان‌ها را گرفت و مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری به دنبال داشت، در زمینه آلودگی هم تاثیرگذار بود. به دلیل کاهش فعالیت‌ها بسیاری از کشور‌ها پس از سال‌ها آسمان آبی و شب‌های پرستاره را تجربه کردند. اما این روند بسیار کوتاه مدت است.