kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۴۲۴
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰

عضو هیئت رئیسه مجلس:استیضاح رئیس‌جمهور منتفی شد

عضو هیئت‌رئیسه مجلس از منتفی شدن استیضاح رئیس‌جمهور خبر داد.


سرویس سیاسی-

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در برنامه تهران ۲۰ که از شبکه پنجم سیما پخش شد، اظهار داشت: مجلس با مصلحت‌اندیشی به دولت کمک می‌کند تا به راحتی به خرداد ماه سال آینده یعنی پایان مهلت قانونی خود برسد. چراکه هدف مجلس کمک به دولت برای سهولت در ادامه کار خود است.
وی تأکید کرد: اکنون شرایط به گونه‌ای است که اگر مجلس یک یا دو وزیر دیگر از دولت را استیضاح کند دولت مستقر سقوط خواهد کرد و امکان اینکه وزرا و رئیس‌جمهور را به راحتی استیضاح کرد، نیست.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: حقیقت این است که اگر الان استیضاح رئیس‌جمهور را در مجلس شروع کنیم، روند آن در حدود ۲ ماه طول می‌کشد و به ماه دهم سال می‌رسیم، بعد از آن نیز معاون اول رئیس‌جمهور به مدت ۳ ماه رئیس‌دولت می‌شود و بعد از آن هم به تعطیلات عید می‌رسیم و اندکی بعد نیز مهلت کارِ دولت تمام می‌شود و اگر نتیجه‌ای داشت انجام می‌شد؛ بنابراین ما در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح انجام نشود.
اوایل هفته جاری بود که بعد از اظهارات رئیس‌جمهور درخصوص صلح امام حسن(ع) و واکنش‌هایی که در پی داشت، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در ویدئویی در صفحه مجازی خود اعلام کرد که «پرونده استیضاح رئیس‌جمهور در دست کار است.»
وی با بیان اینکه تاکنون 44 نماینده از مجلس 290 عضوی از این طرح حمایت کرده‌اند ولی 11 نماینده مجلس امضای خود را پس گرفته‌اند، نوشت: «برای رفع بی‌نظمی‌های موجود در کشور با عزل جناب رئیس‌جمهور، نیازمند امضای دیگر نمایندگان مجلس هستیم.»
گرچه اظهارات حجت‌الاسلام ذوالنوری و تلاش برخی نمایندگان برای طرح مسئله استیضاح با انتقاد گروه‌های سیاسی مواجه شد اما روز دوشنبه (28 مهر) برخی فعالان سیاسی با حضور برخی نمایندگان مجلس همایشی با عنوان « استیضاح روحانی، حق ملت، تکلیف مجلس» را در قم برگزار کردند.
شایان ذکر آنکه، کیهان پیش از این- حداقل 2 بار؛ هم آن زمان که روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی تیتر «پیشنهاد استعفای روحانی» را بر صفحه اول خود نشاند و هم‌اکنون که برخی اصولگرایان، نسنجیده و نادانسته طرح استیضاح روحانی را علم کرده‌اند- تأکید کرده است که طرح استعفا یا استیضاح روحانی، بازی در زمین دشمن است.
کیهان در گزارشی در
7 مهر 99 نوشت: طرح استعفای روحانی، دانسته یا ندانسته پروژه آمریکا را دنبال می‌کند؛ همان پروژه «بی‌دولتی» و اهدافی که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و رژیم اسرائیل در عراق و لبنان دنبال کردند.
«دولت بی‌سر»؛
توطئه‌ای آمریکایی
در یادداشت روز گذشته کیهان هم تأکید شد، «دولت بی‌سر» (HEADLESS GOVERMEN)
نام پروژه‌ای است که آمریکا و متحدانش با هدف تنش‌آفرینی و ایجاد نا‌امنی و بی‌ثباتی برای سه کشور ایران، لبنان و عراق تهیه کرده و اجرای آن را از چند ماه قبل کلید زده‌اند. بخش اصلی این پروژه (بخوانید طرح توطئه) حذف رئیس‌‌دولت در کشور هدف است.
لازم به ذکر است که طرح آمریکایی «دولت بی‌سر» در لبنان به اجرا درآمد و سعدحریری نخست‌وزیر لبنان که خود از عوامل وابسته به دشمن و با تهیه‌کنندگان طرح همراه بود، در اقدامی غیر‌منتظره استعفا داد! همچنین طرح «دولت بی‌سر» به‌دنبال یک غفلت ناخواسته در کشور عراق هم به اجرا درآمد و عادل عبد‌المهدی، نخست‌وزیر مؤمن و متعهد دولت عراق مجبور به استعفا شد!
قابل تأمل آنکه، طرح توطئه‌آمیز «دولت بی‌سر» - آن زمان که برخی مدعیان اصلاحات به بهانه فرار از پاسخگویی، «پیشنهاد استعفای روحانی» را مطرح کردند- در ایران کلید خورد و به صحنه آمد! بسیار روشن است آنچه اکنون می‌تواند پازل دشمنان نظام اسلامی را تکمیل کند، همین طرح «استیضاح روحانی» است.
از این روست که تحلیلگران و کارشناسان سیاسی و اساساً منتقدان دولت به ویژه نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم با استیضاح روحانی مخالف هستند.
نتیجه استیضاح؛
بی‌دولتی در داخل کشور
علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس درباره استیضاح رئیس‌جمهور گفت: استیضاح رئیس‌جمهور همچون رفتن به سمت یک تلاطم سیاسی است که حتما و یقینا زمینه شوک بازار را در حوزه مسائل اقتصادی افزایش می‌دهد و بار این فشار اقتصادی بر دوش مردم سنگین‌تر خواهد
بود.
خضریان تصریح کرد: ما می‌دانیم که تنش سیاسی بر مدار و خواسته جریانات مخالف برای ایجاد دوقطبی‌ها و بعضا به سمت بی‌دولتی در داخل کشور است.
وی تأکید کرد: رئیس‌دولت تدبیر و امید باید بماند و پاسخگوی عملکردش باشد و مجلس نیز از ابزار خودش استفاده کند. اتفاقا برخی‌ها خیلی دوست دارند این اتفاق رخ بدهد تا از جایگاه «دیدید نگذاشتند کار کنیم»، تا از جایگاه متهم در جایگاه مدعی قرار بگیرد. به عبارتی کسی که تا دیروز این مشکلات را فراهم کرده، به افکارعمومی می‌خواهد بگوید ما می‌خواستیم امانگذاشتند کار کنیم! که البته پمپاژ رسانه‌ای وسیعی صورت می‌گیرد تا بتوانند مظلوم‌نمایی کنند.
خضریان با تأکید بر اینکه جبهه پایداری انقلاب اسلامی با توجه به بازه زمانی باقی‌مانده تا انتخابات و شرایطی که در بالا ذکر شد و همچنین مشکلی که این اتفاق می‌تواند در حوزه اقتصاد ایجاد کند، قائل به این هستیم که این اتفاق حتماً در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست.
استیضاح روحانی
 بی‌ثمر است
کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس در صفحه مجازی خود در توییتر نوشت: «اینجانب ضمن اعتقاد به برخورداری نمایندگان محترم از حق قانونی و ظرفیت سؤال و استیضاح بنابر دلایلی منطقی و استدلالی روشن انجام استیضاح روحانی را در فرصت کوتاه باقیمانده عمر دولت دوازدهم بی‌ثمر دانسته و التهاب ناشی از این رویداد را خسارت محض می‌دانم.»
پیشنهاد استیضاح،
روی دیگر پیشنهاد استعفاست
همچنین فرشاد مهدی‌پور،
استادیار پژوهشگاه فرهنگ ‌
و ‌اندیشه ‌اسلامی درباره استیضاح حسن روحانی اظهار داشت: فردای روزی که پس از یـک کـشاکش سنگین، رئیس‌جمهور فعلی کشور با رای مجلس برکنار شود، چه خواهد شد؟ این سؤالی است که طراحان سؤال استیضاح که برخی‌هایشان چند سالی است چنین رویایی را در سر می‌پرورانند پاسخ روشنی برای آن ندارند.
وی افزود: در کشوری که تحریم‌های جنایتکارانه خارجی، مشکلات معیشت داخلی و تهدیدهای پیرامونی رو به تزاید است، استیضاح حتما موجب تقویت تحریم‌ها، افزایش دشواری‌های معیشتی و ظهور تهدیدهای امنیتی می‌شود؛ این آینده آنقدر نامحتمل است که عده‌ای نمی‌خواهند آن‌را ببینند یا خود را به ندیدن زده‌اند؟ و جالب‌تر اینکه پیشنهاد استیضاح، روی دیگر پیشنهاد استعفاست که از سوی حامیان دولت مطرح می‌شود و بارها تیتر درشت روزنامه‌هایشان شده است؛ گویا برخلاف تمام قواعد، دو لبه قیچی می‌توانند به هم برسند، چون رادیکالیسم چنین امکانی را فراهم
می‌کند.