kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۲۶۹
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸

رئیسی: اموال به غارت رفته از بیت‌المال را بازخواهیم گرداند

رئیس قوه قضائیه گفت: افرادی که تصور می‌کنند می‌توانند مرتکب جرم شوند و با خروج از کشور از چنگال عدالت بگریزند سخت در اشتباه هستند.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه با تقدیر از زحمات و تلاش‌های کادر درمانی کشور در صیانت از سلامت مردم در برابر ویروس کرونا، اظهار داشت: توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا نباید در حد توصیه باقی بماند و باید از موضع حاکمیتی پیگیری شود.
مسئولان به جای حاشیه‌سازی
به مشکلات مردم توجه کنند
رئیسی با تأکید بر لزوم پرهیز مسئولان و فعالان سیاسی از حاشیه‌سازی‌ها، گفت: هرگونه حاشیه‌سازی از سوی دست‌اندرکاران و سیاسیون که ما را از پرداختن به مسائل اصلی کشور و مشکلات مردم بازمی‌دارد، امری مذموم و ناصواب است.
وی از «توجه به معیشت» و «مقابله با کرونا و آفات آن» به‌عنوان مسائل اصلی کشور یاد کرد و ادامه داد: دغدغه مسئولان باید رفع مشکلات معیشتی مردم به‌ویژه در شرایطی باشد که ویروس منحوس کرونا کسب‌وکار بسیاری از افراد را مختل کرده است.
وجود داروی تقلبی در بازار
نگران‌کننده است
رئیس قوه قضائیه، ضمن ابراز نگرانی از قاچاق دارو و وجود دارو‌های تقلبی در بازار تأکید کرد که مسئولان باید موضوع تأمین داروی مورد نیاز مردم را با حساسیت پیگیری کنند و اجازه ندهند سوداگران و قاچاقچیان در این عرصه جولان دهند.
همه تحریم‌های ظالمانه باید برداشته شوند؛ نه فقط تحریم تسلیحاتی
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با‌ اشاره به پایان تحریم ۱۰ ساله تسلیحاتی کشورمان گفت: درخصوص برداشته شدن موانع معامله تسلیحاتی نباید صرفاً به شکست سیاسی آمریکا بسنده کرد و باید همه تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غربی‌ها علیه ملت ایران برداشته شوند.
باید تولید قدرت کنیم تا بتوان
با دست پر مقابل زورگویان ایستاد
وی با بیان اینکه غربی‌ها باید متعهد به اجرای توافقات باشند، اما روز به روز ظلم و ستم آنها بیشتر می‌شود گفت: مسئله تولید قدرت در برابر نظام سلطه مهم است تا بتوان با دست پر در میدان مقابله با این زورگویی‌ها حاضر شد. سازوکار هم این است که اقداماتی در جهت بی‌اثر کردن تحریم‌ها و تسهیل زندگی و معیشت مردم صورت گیرد. رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه همه مشکلات در داخل کشور و به دست توانای مردم قابل حل است، خاطرنشان کرد: راهکار حل مشکلات اقتصادی در حوزه اقتصاد نهفته است و دنبال کردن راهکار‌های سیاسی برای حل مسائل اقتصادی خطاست.
سند امنیت قضایی را بر اساس تکلیف
برنامه ششم تدوین کردیم
رئیسی با‌ اشاره به ابلاغ سند امنیت قضایی و با تقدیر از معاونت حقوقی و دیگر بخش‌های مرتبط در دستگاه قضا، اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه برای همه دستگاه‌ها از جمله قوه قضائیه تکالیفی در نظر گرفته شده که یکی از آنها تدوین سند امنیت قضایی بود. اما باید بدانیم که اجرای هر سندی مهم‌تر از ابلاغ آن سند است و همه همکاران قضایی در سراسر کشور ملزم به اجرای اسناد تحولی هستند.
محور سند امنیت قضایی
«حق‌الناس» است
وی، «حق‌الناس» را مهم‌ترین موضوع سند امنیت قضایی عنوان کرد و گفت: «حق‌الناس» و «حقوق مردم» قبل از آنکه دستاویز مدعیان حقوق بشر باشد، آموزه نبی مکرم اسلام است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز مورد تأکید قرار گرفته است. «حق‌الناس» از تأکیدات مستمر امام و رهبری بوده که قوانین موضوعه نیز بر آن تصریح دارد. ممکن است برخی بگویند مواد سند امنیت قضایی در قانون اساسی آمده است، اما مهم این است که با ابلاغ این سند، به‌دنبال آن هستیم تا با عزم و اراده جدی‌تری از حقوق مردم صیانت
شود.
کسی تصور نکند می‌تواند جرم کند
و از چنگال عدالت بگریزد
رئیس دستگاه قضا با‌ اشاره به موضوع بازگرداندن مدیرعامل فراری یکی از بانک‌های کشور و با تقدیر از نیرو‌های قضایی، امنیتی و پلیس بین‌الملل و دیگر عواملی که در بازگرداندن این مفسد اقتصادی نقش داشتند، تأکید کرد: افرادی که تصور می‌کنند می‌توانند مرتکب جرم شوند و با خروج از کشور از چنگال عدالت بگریزند سخت در اشتباه هستند. رئیسی خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی اجازه نمی‌دهد کسانی که به نحوی به بیت‌المال دست‌اندازی می‌کنند، آرام بگیرند و بازگرداندن همه متهمان اقتصادی و اموال به یغما رفته ملت را با قاطعیت و تا آخر دنبال می‌کند تا این اموال به خزانه کشور برگردد. وی به کشور‌های غربی نیز هشدار داد که اجازه ندهند کشورشان پناهگاه غارتگران بیت‌المال و مفسدان اقتصادی شود و تصور نکنند پول‌هایی که مفسدان اقتصادی از مردم سرقت می‌کنند، برای آنها منفعتی به دنبال می‌آورد.
اشتغال‌زایی ۵۰ درصدی برای زندانیان
در ایام کرونایی و تا پایان سال
در این نشست، رئیس سازمان زندان‌ها از هدف‌گذاری این سازمان برای‌ اشتغال ۵۰ درصدی زندانیان خبر داد و گفت: آمار‌ اشتغال زندانیان در سال ۹۸، ۱۵ درصد بوده که با تمهیدات اندیشیده شده، این آمار در ۶ ماهه اول امسال به ۲۳ درصد افزایش یافته است. مهدی حاج‌محمدی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت آن است که این رشد بدون ایجاد ظرفیت‌های جدید و با استفاده از ظرفیت‌های موجود و در همین شرایط دشوار کرونایی که بسیاری از زندانیان در مرخصی به سر می‌برند، محقق شده است. رئیس قوه قضائیه با تقدیر از هدف‌گذاری سازمان زندان‌ها برای‌ اشتغال ۵۰ درصدی زندانیان، این اقدام را علاوه ‌بر بازدارندگی از وقوع جرم و حرفه‌آموزی موجب افزایش تولید و تأمین مالی زندانیان و خانواده‌های آنها دانست و تأکید کرد: اصلاح مجرمین یکی از وظایف قانونی ماست و برای این امر تکلیف قانون اساسی داریم. رئیسی افزود: برخی فکر می‌کنند مأموریت ما با محکوم کردن تمام می‌شود در صورتی که مأموریت ما، هم پیشگیری و هم رسیدگی به جرم و هم کیفر و اصلاح مجرمین است و البته اصلاح مجرمین نیاز به یک کار جدی تحولی دارد و با شیوه‌های گذشته محقق نخواهد شد.
دستور ویژه رئیس دستگاه قضا
برای بهبود خدمات دفاتر قضایی
رئیس دستگاه قضا با‌ اشاره به جلسه خود با اعضای کمیسیون قضایی مجلس و طرح موضوع دفاتر خدمات قضایی تأکید کرد: قرار بود دفاتر خدمات قضایی کار قضایی را برای مردم آسان‌تر کنند، نه آنکه خودشان به یکی از عوامل معطلی مردم تبدیل شوند. وی بر همین اساس به رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه دستور داد با اعزام بازرس به دفاتر خدمات قضایی و بررسی دقیق نواقصی که موجب معطلی مردم در این دفاتر می‌شود، سازوکار اصلاح این نواقص را با فوریت طراحی و اجرا کند.
امکان مسدودی الکترونیکی
حساب‌های بانکی ظرف ۲ ساعت
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نیز در این جلسه از راه‌اندازی سرویس مسدودی موجودی حساب و رفع انسداد به‌صورت الکترونیکی در سراسر کشور از هفته گذشته در راستای تسهیل دسترسی مردم به عدالت و تسریع رسیدگی به پرونده‌ها و اجرای پرونده‌های مالی خبر داد. زارع‌پور با تأکید بر اینکه بر اساس توافق صورت‌گرفته با بانک مرکزی و بانک‌ها و مؤسسات مالی، مسدودی موجودی حساب و رفع انسداد ظرف دو ساعت و حداکثر در مدتی کمتر از یک روز کاری انجام می‌شود، افزود: سرویس فهرست حساب‌های افراد محکوم‌علیه هم که حدود یک ماه و نیم پیش راه‌اندازی شده، تاکنون ۲۰ هزار بار مورد استفاده قرار گرفته است. وی با بیان اینکه سرویس «مسدودی موجودی حساب و رفع انسداد» ظرف همین مدت کوتاهی که راه‌اندازی شده، بار‌ها مورد استفاده قرار گرفته است ابراز امیدواری کرد که با همراهی بانک مرکزی، این سرویس به شکل آنلاین نیز فعالیت نماید.