kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۲۵۲
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳
رئیس خانه صنعت:

6 ماه است مواد اولیه تولیدکنندگان در گمرک خاک می‌خورد




رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با‌ اشاره به اینکه برنامه درستی در دولت برای تأمین ارز صنعتگران وجود ندارد، گفت: شش ماه است که مواد اولیه مورد نیاز تولید در گمرک دپو شده است.
عبدالوهاب سهل‌آبادی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه در حال حاضر مشکل اصلی بخش صنعت، تأمین ارز برای واردات مواد اولیه و همچنین تسهیل در بازگرداندن ارز حاصل از تولیدات است، اظهار داشت: وزیر صنعت باید در جلسه‌ای با رئیس بانک مرکزی این موضوع را تعیین تکلیف کند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: در حال حاضر تولیدکنندگان هزینه زیادی را بابت دپوی مواد اولیه در گمرک پرداخت می‌کنند به طوری که یکی از تولیدکنندگان روزانه 5200 دلار در این خصوص پرداخت می‌کند و این در حالی است که با دردسر بسیار، مواد اولیه یا قطعات مورد نیاز خود را از آمریکا و یا کشورهای دیگر با دور زدن تحریم‌ها خریداری کرده و به کشور آورده اما حالا نمی‌تواند آن را از گمرک‌ترخیص کند.
سهل‌آبادی با تأکید بر اهمیت تأمین ارز برای اداره اقتصاد کشور،‌ گفت: تولیدکنندگان نمی‌توانند صادرات داشته باشند و ارز به کشور منتقل کنند، برای حل این مشکلات نیازمند یک توافق مهم بین وزارت صنعت و بانک مرکزی هستیم. شش ماه است که مواد اولیه مورد نیاز تولید در گمرک دپو شده و به دلیل مسائل ارزی امکان‌ترخیص وجود ندارد.
به گفته وی، بزرگ‌ترین مشکل این است که ارز، تک ‌نرخی نیست و تولیدکنندگان نمی‌دانند که باید چه کار کنند. اتاق فرماندهی در ارتباط با مسائل بانک و ارز، تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده و با یک کلاف سردرگم روبه‌رو هستیم.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اضافه کرد: برخی تولیدکنندگان که مواد اولیه مورد نیازشان در گمرک دپو شده از بانک مرکزی اجازه خواسته‌اند تا با خرید ارز آزاد نسبت به‌ترخیص کالای خود اقدام کنند اما با این درخواست نیز موافقت ‌نشده است. برنامه صحیح و درستی در دولت برای تأمین ارز صنعتگران وجود ندارد.
گفتنی است، در شرایطی که به اذعان دوست و دشمن در وضعیت جنگ اقتصادی قرار داریم، لازم است موانع رونق تولید و محدودیت‌های کسب و کار، کاسته شود تا بتوان در برابر تهاجم‌های اقتصادی مقاومت نمود، اما برخی تصمیم‌گیری‌ها و قوانین دست و پا گیر در این میان موجب افزایش مشکلات تولیدی می‌شوند، بنابراین لازم است تدابیری برای تسهیل فرایند تولید در نظر گرفته شود.