kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۰۴۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰

مشهد و قم در سوگ 3 تن از خاندان نبوت و امامت غرق در ماتم شد

مشهدالرضا و قم د ر28 و 29 صفر در سوگ سه تن از خاندان نبوت و امامت سراسر در غم و ماتم فرو رفت و در و دیوار این شهرها سیاهپوش شد.



گرچه امسال به سبب بیماری همه‌گیر کرونا، مجالی برای حضور همه عاشقان و دلسوختگان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) در صحن و سرای حرم ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی الرضا(ع) نبود اما دلها ماتم سرا شده و در جست‌وجوی وصل به بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع) بود.
حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) در سوگ نبی مکرم اسلام (ص) و حضرت امام حسن مجتبی(ع) سیاه پوش شد، متن کتیبه‌های نصب شده بر روی دیوارهای صحن‌های داخلی و کتیبه‌های بزرگ نصب شده بر سردر ایوان‌های حرم مطهر رضوی بیانگر عمق اندوه شیعیان از عروج ملکوتی این مردان پاک بود.
مرثیه سرایی و نوحه خوانی مداحان و ذاکران اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نیز از اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی به گوش می‌رسید، مجالس روضه خوانی و محافل انس با قرآن کریم، مضجع شریف ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را در غم و اندوه فرو برده و معنویت فضا را افزون کرده بود.
حال و هوای شهر مقدس قم نیزدر سالروز شهادت حضرت ثامن‌الحجج، علی بن موسی الرضا(ع) بردار بزرگوار حضرت فاطمه معصومه(س) غرق در عزا و ماتم بود.
حرم مطهر و بارگاه ملکوتی حضرت معصومه خواهر گرامی خورشید هشتم در سالروز شهادت امام رئوف یکپارچه سیاه‌پوش بود. مردم قم در ماتم غروب غریبانه خورشید هشتم به سوگ نشستند و با حضور در خیابان‌های مشرف به بارگاه نورانی کریمه اهل‌بیت(س) در غم شهادت امام مهربانی‌ها ‌اشک ماتم ریختند.
هر چند که وضعیت نگران‌کننده کرونا از شکوه و تعدد آیین‌های سوگواری امام هشتم(ع) کاسته اما بسیاری از خانواده‌های قمی با پای پیاده خود را به حرم مطهر حضرت معصومه رساندند و با حفظ پروتکل‌های بهداشتی، تسلی خاطری به خواهر امام رئوف خود دادند.
از بسیاری از مساجد، حسینیه‌ها  و برخی منازل صدای روضه‌خوانی و مدیحه‌سرایی به گوش می‌رسید، همزمان در این روز مسجد مقدس جمکران و بقاع متبرک امامزادگان هم غرق در ماتم بود.
با تداوم شرایط کرونایی مراسم سوگواری و عزاداری شهادت امام رضا(ع) با تعداد محدودتری از مردم در صحن‌های مختلف حرم مطهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزارشد.
برخی از اصناف قم مانند نانوایی‌ها به‌رسم هرسال به برکت سفره کریمانه کریم اهل‌بیت(ع) نان صلواتی در بین مجاوران کریمه اهل‌بیت(س) توزیع کردند.
خطبه خوانی در صحن انقلاب اسلامی
همزمان با شب ۲۹ صفر و سالروز شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) بر اساس رسم دیرین، آیین خطبه‌خوانی در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد.
در این آیین که جمعه شب با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، متولی آستان قدس رضوی، مسئولان و خادمان بارگاه منور رضوی برگزار شد، جمعی از خدام و خادمیاران مرد و زن در حالی که لاله‌های شمع در دست داشتند با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی دورتادور حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) گردهم آمده و به خطبه شب شهادت آن حضرت گوش سپردند.
خادمین هنگام قرائت خطبه با لاله‌های شمع در دست در صفوف منظم، شروع به حرکت در گرداگرد صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی کردند و همنوا با مرثیه‌سرایان به عزاداری پرداختند.
متولی آستان قدس رضوی نیز در این مراسم با ابراز تسلیت سالروز رحلت رسول اکرم (ص)، شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت حضرت امام رضا(ع) گفت: امام هشتم(ع)، یکی از معصومینی است که بارها پدر بزرگوارشان از قول امام جعفر صادق(ع)، لقب آن حضرت را عالم آل محمد(ص) ذکر کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی افزود: حضرت امام صادق(ع) در حالی حضرت امام رضا(ع) را «عالم آل محمد» می‌داند که خود ایشان دهها فقیه، عالم، مفسر، متکلم و دانشمند در علوم مختلف را تربیت کرده و به جامعه اسلامی تقدیم کرده است.
به گزارش روز جمعه آستان قدس رضوی، عضو هیئت مدیره کانون ناشنوایان خراسان رضوی از برگزاری مراسم شهادت امام رضا(ع)توسط ناشنوایان خبر داد و گفت: این جمع با حضور معنوی و دل‌های پاک خود در این مراسم و مکان نورانی، نایب‌الزیاره جامعه بزرگ ناشنوایان سراسر کشور بودندکه به دلیل محدودیت‌های بهداشتی موجود، نتوانستند خود را به مشهدالرضا(ع) برسانند.
رسول طالبی افزود: برپایی چنین مراسمی تأثیر بسیار مثبت بر روحیه ناشنوایان دارد و ترتیب دادن این دست برنامه‌های مذهبی ویژه‌ ناشنوایان که نمی‌توانند به صورت معمول از محتوای مراسم و آیین‌های مذهبی بهره‌مند شوند، بسیار ضروری است.
عضو شبکه ملی سازمان‌های مردم‌نهاد ناشنوایان ایران با‌اشاره به جمعیت ۱۴ هزار نفری ناشنوایان خراسان رضوی، ابراز امیدواری کرد برگزاری چنین مراسمی در حرم مطهر رضوی تداوم یابد تا ناشنوایان هم سهمی از فضای معنوی این مکان شریف داشته باشند.
همزمان با ۲۸ صفر سالروز رحلت نبی مکرم اسلام (ص) و شهادت سبط اکبرش حضرت امام حسن مجتبی (ع( مراسم عزاداری با حضور «محمد باقر قالیباف» رئیس‌مجلس شورای اسلامی و برخی نمایندگان خراسان رضوی در این مجلس در حسینیه امام خمینی(ره) مشهد برگزار شد.
این مراسم به میزبانی هیئت‌های مذهبی ثامن‌الائمه(ع) و آل یاسین مشهد در محل حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.