kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۰۳۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹

سانسور پرسش درباره هلوکاست در فیس‌بوک(اخبار ادبی و هنری)

در تازه‌ترین اقدام مبنی بر سانسور در شبکه فیس‌بوک، هرگونه سؤال درباره هلوکاست در این شبکه ممنوع اعلام شد. «مارک زاکر برگ» موسس و مدیر فیسبوک به‌عنوان دلیل این اقدام گفت که «انکار هلوکاست نه یک مبحث تاریخی بلکه نوعی از تبلیغات ضدیهودی است».



در ستایش از اقدام فوق، محافل صهیونیستی مانند وزارت خارجه اسرائیل و همچنین یکی از مدیران کمیته‌ای موسوم به «آشویتس» بیانیه صادر کرده و خواستار سانسور سایر مطالب ضدصهیونیستی در شبکه فیس‌بوک شدند.
این درحالی است که بر اساس مستندات تاریخی، پدیده‌ای به نام «هلوکاست یهودیان در طی جنگ جهانی دوم» اساساً اعتبار چندانی نداشته و روایت و ارقام و چگونگی آن دارای خدشه‌های فراوانی بوده تاحدی که حکایت رایج کانون‌های صهیونی در حد یک افسانه‌سرایی تلقی شده است و حتی برخی مورخان و کارشناسان یهودی نیز به این جعلی بودن هلوکاست، اذعان داشته‌اند.
اما «بررسی تاریخی هلوکاست» در فیس‌بوک که در اروپا و آمریکا نیز سال‌هاست ممنوعیت دارد، در شرایطی به بهانه «تبلیغات ضدیهود» سانسور می‌شود که در همان اروپا توهین و اهانت به دیگر ادیان به‌خصوص دین اسلام و پیامبر گرامی‌اش، نشانه آزادی‌خواهی و دموکراسی تلقی شده است!
پیش از این نیز فیس‌بوک در خرداد سال گذشته، ۵۱ حساب،۳۶ صفحه و هفت گروه اینترنتی را به بهانه انتشار مطلب علیه آمریکا و آل‌سعود و رژیم صهیونیستی سانسور کرد و این در حالی بود که این شبکه مملو از حساب‌ها و صفحات متعلق به گروه‌های ‌تروریستی اعم از تکفیری همچون طالبان و داعش و جندالشیطان و جبهه النصره یا جدایی‌طلب مانند پژاک و کومله و یا جنایتکاران جنگی مانند گروهک منافقین و دستجات وهابی بوده و هزاران گروه اینترنتی که توسط کانون‌های صهیونی و یا گروه‌های ‌تروریستی علیه انقلاب و نظام اسلامی و انقلابیون مسلمان در جهان سازماندهی شده‌اند، در این شبکه اینترنتی فعالیت می‌کنند.
به دلیل همین سانسورهای متعدد حتی پیش از اقدامات فوق، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که میلیون‌ها کاربر زیر ۲۵ سال آمریکایی حساب کاربری خود را در فیس‌بوک بستند. رادیو صدای آلمان در همان زمان گفت اخبار دروغین و نفرت‌پراکنی در کوچ این کاربران نقش داشته‌اند. بنابر گزارش شبکه CNBC، نشر مکرر اخبار دروغین بر روی فیس‌بوک از جمله مسائلی بود که باعث ناخرسندی جوانان از این شبکه اجتماعی شد. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان اعلام کردند که به همکاری خود با فیسبوک خاتمه خواهند داد.
همکاری فیس‌بوک در فروش اطلاعات شخصی 81 میلیون کاربر خود به یک شرکت اینترنتی فعال در کمپین انتخاباتی ‌ترامپ در سال 2016، از دیگر اتهامات مارک زاکربرگ بود که به منفورتر شدن وی در فضای مجازی انجامید.
لازم به ذکر است که زاکربرگ در همان نخستین روزهای تاسیس فیس‌بوک، اعلام کرده بود به هر اسرائیلی که یک فلسطینی را بکشد 100 سکه طلا جایزه خواهد داد. این مسابقه نژادپرستانه و قرون وسطایی در پارلمان اسرائیل نیز سروصدای بسیاری برپا کرد و برخی از اعضای آن به همین دلیل از زاکربرگ تجلیل کردند. بنابر گزارش روزنامه یهودی فرانسوی «لومگازین دی اسرائیل» در همان زمان فاش شد فیس‌بوک که مراکز اصلی خود را در سرزمین‌های‌ اشغالی تاسیس کرده، با سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل همکاری تنگاتنگی داشته و اطلاعات کاربران خود به‌خصوص کاربران عرب و مسلمان را به این سرویس‌ها فروخته تا جهت اتخاذ راهکارهای مقابله با این جوامع مورد تحلیل و آنالیز قرار گیرد.