kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۰۳۲
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹
آمارهای رسمی ‌نشان داد

افزایش 533 درصدی قیمت مسکن در دولت روحانی

بررسی آمار رسمی ‌وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی حاکی از آن است در بازه زمانی مرداد ۹۲ تا شهریور ۹۹ قیمت مسکن در تهران ۵۳۳.۵۴ درصد افزایش یافته است.




به گزارش خبرگزاری تسنیم، مطابق جدیدترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن، متوسط قیمت یک متر‌مربع واحد مسکونی در مناطق 22 گانه تهران در شهریور ماه 99 به 24 میلیون و 290 هزار تومان افزایش یافته که نسبت به مرداد 99 و شهریور سال گذشته به‌ترتیب معادل 5.1 و 91.7 درصد افزایش یافته است.
وزارت راه و شهرسازی طی ماه‌های مرداد و شهریور 99 به دلیل آنچه کنترل قیمت مسکن اعلام شده، از انتشار تحولات قیمتی خودداری کرده است، با این وجود بر اساس آمار منتشر شده این وزارتخانه در مردادماه سال 92 متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق 22 گانه تهران سه میلیون و 834 هزار تومان بوده است.
به عبارت دیگر طی هفت سال منتهی به شهریور ماه امسال متوسط قیمت مسکن با رشد 533.54 درصدی به 24 میلیون و 290 هزار تومان رسیده که در نوع خود یک رکود دیگر گرانی در کارنامه کاری دو دولت حسن روحانی ثبت شده است.
گفتنی است به تازگی آماری از وضعیت اجاره بها نیز منتشر شده است که نشان می‌دهد متوسط افزايش هزينه اجاره‌بها براي كل خانوارهايي كه تمديد قرارداد داشته‌اند، در فصل تابستان ١٣٩٩ برابر با ٤١,٢ درصد است.
 بر اساس گزارش مرکز آمار، در فصل تابستان ١٣٩٩، شاخص قيمت اجاره بهاي واحدهاي مسكوني در مناطق شهري، به عدد ١٩٥,٨ رسيد كه نسبت به فصل قبل (١٧٥.١)، ١١.٨ درصد افزايش داشته است.
همچنین درصد تغييرات شاخص قيمت اجاره بها در فصل تابستان ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٨.٩ درصد است كه نسبت به فصل بهار ١٣٩٩ (٢٣.٣ درصد)، ٥.٦ واحد درصد افزایش نشان مي‌دهد.
نرخ تورم چهار فصل منتهي به فصل تابستان ١٣٩٩ نسبت به دوره مشابه سال قبل در بخش اجاره‌بها، برابر ٢٤,٣ درصد است.
گفتنی است سیاست‌های مسکن در دولت تدبیر و امید با کاستی‌های فراوانی همراه بوده به طوری که شخص رئیس‌جمهور نیز به آن اذعان کرده است.
عباس آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی دولت که حسن روحانی او را پنج سال در این جایگاه حساس نگه داشت، اساساً اعتقادی به ورود دولت به بخش ساختمان‌سازی نداشت و بارها نیز بر این موضوع تأکید کرد.