kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۰۴۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵
اندیشکده آمریکایی «گیت استون»

آلمان در مذاکرات هسته‌ای،مایل به ایستادگی ایران مقابل آمریکا است

یک اندیشکده آمریکایی طی تحلیلی می‌نویسد؛ آلمان در مذاکرات هسته‌ای مواضعش بیشتر نزدیک به روسیه است تا آمریکا و مایل است ایران کاخ سفید را به چالش بکشد.
اندیشکده آمریکایی گیت استون طی گزارشی به قلم «ماتیاس کونتزل»، محقق آلمانی به روابط دیرینه آلمان و ایران و رویکرد برلین در مذاکرات هسته‌ای تهران با گروه 1+5 پرداخته است.
باید گفت که در برهه کنونی و در مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 ، همانطور که «یوشکا فیشر»، وزیر خارجه اسبق آلمان می‌گوید این کشور به عنوان «محافظی از ایران برابر آمریکا» نقش ایفاء می‌کند. در واقع آلمان طی مذاکرات هسته‌ای مواضعش بیشتر شبیه روسیه است تا آمریکا.دلیل این رویکرد آلمان را باید در «روابط ویژه» 2 کشور که از سال 1871 به این رو ایجاد شد، دنبال کرد.
در بخشی از این گزارش آمده است: طی 50 سال گذشته روابط آلمان و ایران در بخش های مختلف به صورت ویژه برقرار بوده است. بعد از سقوط شاه ایران نیز آلمان در پی روابط خاص با ایران بوده است و در سفرهای خود به این کشور مقام‌های سطح بالای این کشور در ایران حاضر می‌شوند که می‌توان در این زمینه به سفر «گرهارد شرودر»,صدر اعظم آلمان از سال 1998 تا 2005 میلادی به ایران اشاره کرد.
نویسنده این گزارش در ادامه با رد نظریه دلیل نزدیکی آلمان به ایران با اهداف اقتصادی می‌نویسد: به دلیل مغلوب شدن آلمان در جنگ جهانی توسط آمریکا با وجودی که این کشور عضو ناتو است و به آمریکا جهت مقابله با روسیه نیاز دارد اما اینکه ایران برای آمریکا مزاحمت ایجاد کند برای آلمانی‌ها بهتر است.
همچنین دیگر دلیل احتمالی برای کمک آلمان به ایران در حفظ برنامه‌های هسته‌ای با حداقل تغییرات، سابقه همکاری اتمی این کشور با ایران است.آلمان در دهه 90 میلادی سعی در گسترش برنامه عظیم هسته‌ای ایران کرد اما «بیل کلینتون»، رئیس جمهور وقت آمریکا، آلمان را مجبور به توقف این پروژه کرد و آنها را تهدید به تحریم کرد و البته این تاکتیک را علیه ایران نیز بکار برد که تاکنون موفقیتی برای آمریکا نداشته است.
به گزارش فارس، اندیشکده آمریکایی گیت استون در بخشی از گزارش خود می‌آورد: نظرسنجی‌ها حکایت از این مهم دارند که اکثریت آلمانی‌ها نه ایران بلکه آمریکا و اسرائیل را بزرگترین تهدید برای صلح جهانی می‌دانند.