kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۶۳
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷

5 سد خراسان‌شمالی خشک شد

مدیرعامل آب منطقه ای خراسان‌شمالی با اشاره به آخرین وضعیت مخازن سدهای این استان اعلام کرد: اندک آب باقی‌مانده در مخزن سد اسفراین نیز تا پایان همین هفته مصرف می‌شود و تنها یک سد استان آب خواهد داشت.
کاظم طاهریان گفت: مخزن سد چری یکماه پیش خشک شده و حجم آب و گل و لای مخزن سد شیروان نیز به مقدار پایین‌تر از حجم ضروری برای ایمنی پایداری سازه سد رسیده و آب قابل استفاده ندارد.
وی افزود: حجم آب و رسوبات باقی‌مانده در مخزن سد اسفراین نیز کمتر از 7میلیون مترمکعب است که این رقم تقریبا به نیمه حجم ضروری برای ایمنی پایداری سازه سد کاهش یافته و 4/5 میلیون مترمکعب آن رسوب است.
این مقام مسئول در آب منطقه‌ای خراسان شمالی تصریح کرد: با وجود این، برداشت آب از این سد برای مصارف آشامیدن و کشاورزی به مجموع روزانه 460 لیتر بر ثانیه ادامه دارد و تا پایان هفته جاری مخازن این سد نیز خشک خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی افزود: آمار موجود نشان می‌دهد که حجم آب مخزن سد شیرین‌دره نیز در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، 50درصد کاهش یافته است.
طاهریان گفت: به علت برداشت‌های غیرمجاز کشاورزان و باغداران در بالادست سد شیرین‌دره، ورودی آب به این سد در شرایط کنونی صفر است.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که روزانه 2هزار لیتر بر ثانیه آب برای مصارف کشاورزی و 300 لیتر بر ثانیه برای مصرف آب آشامیدنی شهر بجنورد از مخزن این سد برداشت می‌شود.
این مقام مسئول در آب منطقه‌ای خراسان شمالی هشدار داد: با ادامه روند کنونی، این سد نیز ذخیره‌ای برای سال آینده نخواهد داشت.
به گفته طاهریان، 6 سد ساخته شده در این استان توان ذخیره 249 میلیون مترمکعب آب را دارند و 20هزار و 670 هکتار زمین کشاورزی و باغ زیر پوشش شبکه‌های آبیاری این سدها است.