kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۴۹۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳
شمخانی در دیدار وزیر خارجه عراق عنوان کرد

انتظار ایران از دولت عراق برای پیگیری جدی ترور شهید سلیمانی

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار فؤاد حسین پیگیری جدی ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی و ابومهدی از طریق مجامع بین‌المللی را حداقل اقدام مورد انتظار از دولت عراق خواند و گفت: کمترین مجازات عاملان این جنایت بزرگ خروج فوری از منطقه به ویژه عراق است.

 

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق که از روز شنبه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایرانی وارد تهران شده است؛ پیش از ظهر دیروز (یکشنبه) با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.
شمخانی در این دیدار با ‌اشاره به ظرفیت ثبات‌ساز کشورهای منطقه که در سایه گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای و بدون دخالت نیروهای فرامنطقه‌ای قابل فعال‌سازی است، بر ضرورت همکاری‌های دسته‌جمعی تاکید کرد.
وی با‌ اشاره به طرح رژیم صهیونیستی که از طریق عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای منطقه و با فشار آمریکا در حال جریان است و هدفی جز تسلط کامل بر منطقه ندارد، تصریح کرد: این روند که خیانتی بزرگ و نقض آشکار حقوق مردم فلسطین به‌شمار می‌رود، علاوه‌بر گسترش ناامنی و ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه، موجودیت کشورهای سازش‌کننده را نیز با خطر جدی مواجه خواهد کرد.  
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه توافقات مهم دوجانبه بین تهران و بغداد دارای اهمیت راهبردی است، گفت: با تسریع در اجرای کامل این توافقات ضمن ارتقای بیش از پیش سطح روابط دو کشور، الگوی موفقی از همکاری‌های همه‌جانبه را می‌توان ارائه کرد.
کمترین مجازات عاملان این جنایت بزرگ
 خروج فوری از منطقه به ویژه عراق
شمخانی ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را از مصادیق بارز تروریسم دولتی خواند و تاکید کرد: کمترین مجازات عاملان این جنایت بزرگ خروج فوری از منطقه به‌ویژه کشوری است که این جنایت در آن صورت گرفته است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: پیگیری جدی این ترور ناجوانمردانه از طریق مجامع بین‌المللی حداقل اقدامی است که انجام آن از سوی دولت عراق مورد انتظار است.
 در این دیدار فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز با اعلام عزم کشورش در توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: دولت و ملت عراق هیچگاه حمایت‌ها و جانفشانی مردم ایران به‌ویژه جوانان غیور ایرانی را در دفع شر تروریسم تکفیری از عراق فراموش نخواهند کرد.
وی با بیان اینکه ایران و عراق دو کشور همسایه، دوست و برادر با مرزهای طولانی و ‌اشتراکات فراوان هستند، گفت: صدام با جنگ هشت ساله نتوانست بین دو ملت جدایی ایجاد کند و این دلیل خوبی است که هیچ طرف خارجی نیز نخواهد توانست بر روابط خوب دو کشور تاثیر منفی بگذارد.
قالیباف: خروج آمریکا
تنها راه‌حل مشکلات عراق است
فواد حسین وزیر امور خارجه عراق همچنین شنبه شب با محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی دیدار و با راهبردی خواندن روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق ، پیرامون مسائل دوجانبه ، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌و‌گو کرد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از این دیدار گفت: حاکمیت، امنیت، استقلال و یکپارچگی عراق همواره مورد تاکید ایران است. ما معتقدیم عراق کنونی نقش مثبت، مهم و اثرگذاری در منطقه دارد.  قالیباف در ادامه از دخالت آمریکا در منطقه و حضور تروریست‌های داعش که توسط آمریکا تقویت شدند، به عنوان آفت صلح و ثبات و رفاه عراق و منطقه یاد کرد.
وی تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه تحت فشار آمریکا به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرداختند، بی‌تردید جهان اسلام نباید نسبت به این موضوع سکوت کند و لازم است چرا که موضوع فلسطین اولویت اول امت اسلامی است.
رئیس‌ قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه ایران از عراق به‌عنوان کشوری اسلامی و همسایه‌ای مهم همواره حمایت می‌کند، یادآور شد: یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم، دولت و پارلمان عراق خروج آمریکا از این کشور است که ریشه ناامنی‌هاست.
وی افزود: حمله تروریستی آمریکا علیه سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس توهین به حاکمیت عراق و نقض استقلال این کشور بود. شواهد نشان می‌دهد که آمریکا در منطقه به تقویت تروریست‌ها از جمله داعش پرداخته است. آمریکا در طول تاریخ از طریق خیانت به سایر کشورها، مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.
قالیباف با تاکید بر اینکه همواره تثبیت صلح و امنیت در عراق و منطقه مهم‌ترین دغدغه جمهوری اسلامی ایران است، تنها راه‌حل مشکلات موجود در کشور عراق را خروج آمریکا از این کشور دانست.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی با‌ اشاره به حمایت مجالس دو کشور از توسعه هرچه بیشتر روابط، به سفر اخیر نخست‌وزیر عراق به تهران ‌اشاره کرد و با تاکید بر تداوم صادرات انرژی به عراق بر ضرورت پیگیری توافقات فیمابین از جمله لایروبی اروندرود و اتصال راه آهن بصره–خرمشهر جهت تسهیل خدمات دو کشور تاکید کرد.