kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۴۹۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱

انتقاد کشور 102 هزار نفری میکرونزی از چین و آمریکا!

در حالی که صحنه سخنرانی‌های مجازی مجمع سالانه سازمان ملل در روزهای گذشته محل مشاجره شدید چین و آمریکا بود، یکی از کوچک‌ترین کشورهای جهان (میکرونزی) با انتقاد از این دو، آنها را به خویشتنداری دعوت کرد.




چین و آمریکا از سال 2018 یک «جنگ تمام عیار تجاری» را آغاز کرده‌اند که تاکنون تبدیل به یک «رویارویی اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک، امنیتیِ» جدی تبدیل شده است. نتیجه این دو سال تنش در مجمع سالانه سازمان ملل ظهور پیدا کرد. هم دو طرف به یکدیگر تاختند و هم رؤسای جمهور دیگر کشورها به این مسئله پرداختند. در این میان موضع «دیوید پانوئلو» رئیس‌جمهور کشورِ ناشناخته «ایالات فدراسیون میکرونزی» جلب توجه می‌کند. به گزارش ایسنا، او در سخنرانی ویدیویی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «میکرونزی از دوستان آمریکایی و چینی می‌خواهد همکاری و دوستی خود با یکدیگر را تقویت کنند... تا به آن‌چه برای جامعه جهانی بهترین است، دست پیدا کنیم». اما چرا میکرونزی باید موضع بگیرد؟ پکن در حال نفوذ گسترده به منطقه‌ای است که واشنگتن آن را از زمان جنگ جهانی دوم، حوزه نفوذ خود می‌داند، یعنی اقیانوسیه، میکرونزی و جزایر مجاورش که در این منطقه از اقیانوس آرام حضور دارند، مدت‌هاست درگیر کشمکش دیپلماتیک بین این دو قرار گرفته است.
میکرونزی کجاست؟
 ایالات فدرال میکرونزی کشوری مستقل و کم و بیش وابسته به آمریکا در غرب اقیانوس آرام است که 4 ایالت (جزیره) دارد. این کشور ناشناخته حدود 102 هزار نفر (تقریباً به‌اندازه استادیوم آزادی تهران) جمعیت دارد. بیشتر مردم این کشور مسیحی هستند و گرچه ریشه‌ای حدوداً 3 هزار ساله دارند، اما بیشتر انگلیسی زبان‌اند.