kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۳۸۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲
در گفت‌و‌گو با سی ان ان تکرار کرد

توماس فریدمن: آمریکا احتمالاً وارد جنگ داخلی خواهد شد

ستون‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره احتمال تحویل ندادن منصب خود در صورت شکست در انتخابات یکبار دیگر هشدار داد احتمال کشیده شدن این کشور به جنگ داخلی وجود دارد.




سرویس خارجی-

«توماس فریدمن»، تحلیلگر برجسته آمریکایی و ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز چندی پیش طی یادداشتی در همین روزنامه نوشته بود: «رویدادها و تحولات اخیر سیاسی آمریکا نشان می‌دهد که چشم‌انداز برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در این کشور به شدت زیر سؤال رفته و انتخابات آتی ممکن است به جنگ داخلی در آمریکا منجر شود». این یادداشت بازتاب گسترده‌ای داشت. این بار وی در گفت‌و‌گو با سی ان ان، با صراحت بیشتری نسبت به ورود آمریکا به یک جنگ داخلی پس از انتخابات پیش رو هشدار می‌دهد. «فریدمن» در این مصاحبه گفته: «می‌دانید که من کارم به عنوان خبرنگار را در لبنان و با پوشش اخبار دومین جنگ داخلی در تاریخ این کشورشروع کردم اما بشدت وحشت دارم که خودم را در موقعیتی بیابم که کارم به عنوان خبرنگار را با پوشش خبرهای جنگ دوم داخلی بالقوه آمریکا در تاریخش به پایان برسانم».
«اندرسون کوپر» مجری شبکه «سی‌ان‌ان» در ادامه از فریدمن پرسید: «شما واقعاً چنین اعتقادی دارید؟» و ستون‌نویس نیویورک تایمز جواب داد: «به نظر من آنچه در چند روز اخیر اتفاق افتاد، هشدار درجه ششم درباره احتمال وقوع آتش سوزی است... رئیس‌جمهور ایالات متحده به همه ما گفته است که یا من برنده انتخابات می‌شوم یا اینکه من مشروعیت انتخابات را زیر سؤال می‌برم و این انتخابی است که شما دارید». فریدمن که یکی از منتقدان مواضع داخلی و خارجی ترامپ است، در این مصاحبه از جمهوری‌خواهان به دلیل عدم مخالفت و ایستادن در برابر رئیس‌جمهور انتقاد کرد: «(حزب جمهوری‌خواه) حزبی است که بدون هر گونه سند و چشم‌اندازی وارد کنوانسیون ملی شد و عملاً گفته که هر چیزی ترامپ خواهانش است ما هم خواهان آن هستیم...اگر شما هم‌اکنون نگران اوضاع نیستید و از اینکه چه اتفاقی ممکن است بیفتد وحشت‌زده نیستید، باید بگویم که این‌طور نیست که ما شاید یک انتخابات مناقشه‌برانگیز داشته باشیم بلکه اوضاع این است که ما تقریباً به طور قطع و یقین یک انتخابات مناقشه‌برانگیز خواهیم داشت مگر اینکه ترامپ برنده شود». هشدار این روزنامه‌نگار با سابقه درباره احتمال جنگ داخلی در این کشور در شرایطی صورت گرفته که اولین جنگ داخلی آمریکا بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۸۶۵ بین ایالت‌های جنوبی و شمالی به وقوع پیوسته است.