kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۳۱۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸
ظریف در مسکو:

روسیه و چین در شورای امنیت بهترین موضع را در مقابل آمریکا اتخاذ کردند

وزیر امور خارجه گفت: روسیه و چین نقش رهبری را در برابر قانون شکنی آمریکا ایفا کردند.




محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه چهارشنبه شب هفته گذشته وارد مسکو شد.
ظریف در بدو ورود به مسکو در جمع خبرنگاران گفت: در مورد برجام، دولت روسیه و نمایندگی این کشور در سازمان ملل و وزارت خارجه این کشور بهترین موضع را در کنار چین در شورای امنیت در این مراحل دشوار چند ماه گذشته داشتند و نقش رهبری را در برابر قانون شکنی آمریکا ایفا کردند.
رئیس‌ دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما در منطقه مشکلات جدی هم داریم، بحث سوریه کماکان به عنوان یک معضل نیاز به همکاری بین ایران و روسیه دارد و همینطور نیاز دارد با همسایگان خود از جمله ترکیه در قالب آستانه هماهنگ کنیم و این یکی از دیگر موضوعات در دستورکار این سفر است.
وی در ادامه، موضوع افغانستان را با توجه به شروع مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان و گروه‌های دیگر نیز مورد‌اشاره قرار داد و افزود: با توجه به سختی مواضع طالبان و موضع بسیار مضر آمریکایی‌ها در منطقه، افغانستان موضوع دیگری است که نیاز به هماهنگی دارد.
وزیر امور خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر اینکه دولت فرانسه از ظریف خواسته راجع به موضوع لبنان با روسیه گفت‌وگو کند، نیز اظهار داشت: بعضی خبرهایی که می‌شنوم برای خودم هم خنده دار است، نه چنین چیزی صحت ندارد. احتمال دارد درباره لبنان با دوستان روس صحبت کنیم، ولی این از موضوعات دارای اولویت در دستورکار ما نیست و فکر نمی‌کنم از زمان سفرم به بیروت تا امروز با فرانسوی‌ها درباره لبنان گفت وگویی داشته باشم.
همکاری در حوزه نظامی
ظریف پنجشنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری روسی اسپوتنیک اعلام کرد: پیشنهاد رئیس‌جمهور روسیه درباره ایجاد یک «کریدور سبز» برای تجارت کالاهای اساسی با توجه به شرایط کنونی مرتبط با کرونا بسیار ضروری است.
وی در این مصاحبه گفت: ایران و روسیه گفت‌وگو‌های بسیار خوبی در حوزه نظامی داشته‌اند و این گفت‌وگوها همچنان نیز ادامه دارد. ما در بسیاری از موارد از خودکفایی دفاعی برخوردار هستیم. در برخی موارد هم که نیازهای جدی برای همکاری تسلیحاتی داریم، با دوستانمان در روسیه و سایر کشورهایی که براساس مقررات بین‌المللی آمادگی همکاری با ما را دارند، گفت‌وگو کرده و این مذاکرات را با جدیت ادامه خواهیم داد. همکاری ایران با همسایگان علیرغم تحریم‌های غیر قانونی آمریکا ادامه داشته و ادامه نیز خواهد داشت؛ ایران به اجرای تعهداتش متعهد است.
وزیر خارجه در بخش دیگری از این مصاحبه درخصوص ادامه تجاوز ریاض به یمن اعلام کرد: عربستان و همه کشورهایی که با آن در یمن همکاری می‌کنند، مرتکب جنایت جنگی و جنایات علیه بشریت هستند.
ظریف درخصوص تبادل زندانیان با آمریکا اضافه کرد: ایران آمادگی مذاکره با آمریکا را ندارد؛ اما از طریق کشور ثالث مانند سوئیس آماده تبادل همه زندانیان دو تابعیتی هستیم.
وی درباره توافق عادی‌سازی امارات با رژیم صهیونیستی تأکید کرد: عادی سازی این روابط سال‌ها پیش روی داده و موضوع جدیدی نیست، این توافق خنجری از پشت به آرمان فلسطین است.
وزیر امور خارجه پیرامون حضور نیروهای ترکیه در خاک سوریه و عراق بر خلاف منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی نیز گفت: ایران سیاست حضور ترکیه در سوریه و عراق را کمکی به امنیت ترکیه نمی‌داند و آن را مخل امنیت منطقه قلمداد می‌کند.
پروژه‌های مشترک ایران و روسیه
ظریف بعدازظهر پنجشنبه در محل وزارت خارجه فدراسیون روسیه با سرگئی لاوروف دیدار و گفت‌وگو کرد.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در این دیدار طی اظهاراتی ضمن خیرمقدم به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: تعداد ملاقات‌های ما نشانگر این است که روابط ما صمیمانه و رو به گسترش است. همه توافقات تحت کنترل شخصی روسای جمهور دو کشور است. درک خوبی داریم که چطور در زمینه پروژه‌های دوجانبه و چطور در صحنه‌های بین‌المللی و سازمان ملل کار کنیم.
لاوروف با ‌اشاره به وضعیت کنونی برجام و اینکه متاسفانه اوضاع پیرامون برجام متشنج‌تر شده است، افزود:  آمریکایی‌ها ایده‌های غیرقابل قبول و غیرقانونی را پیش می‌برند که مورد حمایت هیچ کس در شورای امنیت نیست. به طور فعالانه با تمام اعضا و شرکای برجام کار می‌کنیم و امیدوارم گام‌های جدید رو به جلو برداریم.
ظریف نیز در این دیدار گفت: پروژه‌های مشترک دو کشور با فشارهایی که از خارج وارد می‌شود علیرغم فشارها به پیش می‌رود و امیدوارم جلسه کمیسیون مشترک دو کشور در ماه اکتبر تشکیل و بتوانیم این پروژه‌ها را از نزدیک دنبال کنیم.
وی عنوان کرد: به نظرم همکاری ایران و روسیه در مقابله با یکجانبه‌گرایی و قانون‌شکنی آمریکا امروز در دنیا به عنوان نمونه جلوگیری از پیشبرد اهداف یکجانبه مطرح است.
وزیر امور خارجه افزود: از نقش بسیار جدی و سازنده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همین طور در شورای امنیت قدردانی می‌کنیم.
ظریف خطاب به همتای روس خود عنوان کرد: سفرای شما و شخص شما در مقابله با اقدامات غیرقانونی آمریکا نقش بسیار مهمی را ایفا کردید، حتی دوستان ما در چین.
وی ادامه داد: امروز فرصتی خواهیم داشت درباره تحولات منطقه صحبت کنیم، سوریه و افغانستان و یمن سه موضوعی است که برای ما بسیار اهمیت دارد و نیاز است با کمک یکدیگر به رنج و جنگ در این سه کشور پایان دهیم.
نشست خبری مشترک
وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار و رایزنی با سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک گفت: درخصوص همکاری‌های دو کشور در زمینه حمل‌ونقل و رفت و آمد دانشجویان گفت‌وگو شد. درباره حوزه انرژی و همکاری‌های تجاری و بانکی بین دو کشور و تشکیل هر چه سریع‌تر جلسه بعدی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه نیز گفت‌وگو صورت گرفت.
ظریف افزود: درباره مسائل منطقه سوریه و افغانستان گفت‌وگو کردیم متعهد به روند آستانه هستیم در گفت‌گوهای ژنو درخصوص کمیته قانون اساسی شرکت کرده و با روسیه و ترکیه برای پیشبرد روند سیاسی همکاری می‌کنیم و روند آستانه را کماکان ادامه می‌دهیم.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره پیمان همکاری‌های جامع ایران و روسیه نیز بیان کرد: ما توافقی با روسیه داریم مربوط به سال ۲۰۰۱ که این توافق به صورت اتوماتیک تمدید خواهد شد همزمان تلاش خواهیم کرد در زمان پایان یافتن این توافق، توافق جامعی را با توجه به شرایط کنونی تمدید کنیم و در جلسه قبلی این تلاش را شروع و پیش‌نویس خود را ارائه خواهیم کرد.
لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت: تهران و مسکو صریحاً تلاش آمریکا برای محدودیت دائم تسلیحاتی علیه ایران را مردود می‌دانند.
ظریف در پایان سفر یک روزه‌اش به مسکو در گفت‌و‌گویی به تشریح اهداف این سفر پرداخت و عنوان کرد: ما با توجه به شرایط منطقه و شرایط بین‌المللی و هم درخصوص روابط دوجانبه به گفت‌و‌گوهای دائمی و مستمر با دوستان روس نیاز داریم.