kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۲۸۷
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰
به دلیل نبود امنیت

3 میلیون و 700 هزاردانش‌آموز افغان امسال به مدرسه نرفتند

سخنگوی آموزش و پرورش افغانستان با ارائه تازه‌ترین آمار از وضعیت تحصیل کودکان در این کشور گفت: اکنون سه میلیون و 700 هزار کودک افغان که در سن آموزش قرار دارند، از رفتن به مدرسه محروم هستند و علت آن نیز جنگ، ناامنی، فقر اقتصادی- فرهنگی و برخی آداب و رسوم ناپسند است.




 «نوریه نزهت» طی گفت وگو با خبرنگارخبرگزاری جمهوری اسلامی در کابل، توضیح داد: سه میلیون و 700 هزار نفر از کودکان افغانستان، واجد شرایط رفتن تحصیل هستند، اما از رفتن به مدرسه محرومند و بیشتر این کودکان محروم، در استان‌های «غزنی»،« فراه» و«زابل» ساکن هستند و ۶۰ درصد آنها را نیز دختران تشکیل می‌دهند.
وی افزود: در کنار جنگ و نا امنی، رسوم و عادات ناپسند جامعه مانند عدم موافقت خانواده، ازدواج زودهنگام و فقر اقتصادی، از مهم‌ترین علل ممانعت کودکان از آموزش در افغانستان است.
این مقام افغان همچنین، با بیان اینکه فقر اقتصادی هم از عوامل مهم محروم ماندن کودکان از آموزش است، گفت: بسیاری از خانواده‌های فقیر افغانستانی به جای فرستادن فرزندان خود به مدارس، در صورتی که دختر باشند، آنها را به ازدواج زودهنگام و پسرها را نیز به کار اجباری وادار می‌کنند.
 وی گفت: طی سال‌های گذشته تعداد معلمان در وزارت آموزش و پرورش، کم بوده و وضعیت فرهنگی در روستاها نیز نا مناسب است.
کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز طی گزارشی جدید، اعلام کرد، اکنون ۴۲ درصد از ۱۲ میلیون کودک افغان، که واجد شرایط آموزش هستند، از این حق محروم مانده‌اند. طبق این گزارش، ۶۲۱ مدرسه در ۱۰ استان و ۶۸ شهرستان افغانستان به علت جنگ و مشکلات امنیتی، به طور کامل تعطیل است.
کشته شدن 80 جنگجوی طالبان
80 شبه نظامی وابسته به طالبان در دو استان «پکتیا» و «غزنی» به دنبال حمله نیروهای دولتی، کشته شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر، نیروهای امنیتی افغانستان دست‌کم
۶۵ شبه‌ نظامی طالبان را طی درگیری‌های شدید در استان شرقی «پکتیا» کشتند. این حادثه پس از آن روی داد که عناصر طالبان روز چهارشنبه به ساختمان ستاد ارتش در منطقه «وازی خوا»ی این استان حمله کرده بودند. در جریان این درگیری‌، ۳۵ تن دیگر نیز زخمی شدند. در میان نیروهای دولتی هم سه افسر پلیس کشته و ۶ نفر دیگر زخمی شدند.
از استان غزنی هم خبر رسید، ۱۵ عضو گروه طالبان در حمله هوایی ارتش افغانستان، کشته شدند.
طی روزهای گذشته، نبرد میان عناصر طالبان و نیروهای دولتی در مناطق مختلف افغانستان، شدت گرفته است.