kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۰۷۲
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹

انفجار مهیب و مشکوک این بار در جنوب لبنان

منابع خبری در لبنان از وقوع انفجاری قوی در یک شهرک جنوب لبنان خبر دادند.

منابع لبنانی دیروز گزارش دادند که در منطقه «عین قانا»ی جنوب لبنان انفجاری مهیب به وقوع پیوست و هنوز دلیل این انفجار مشخص نیست. در همین ارتباط، خبرگزاری ملی لبنان گزارش داد: «حدود ساعت 15 به وقت محلی صدای انفجار شدیدی شنیده شده است که صدای آن به مناطق «النبطیه» و« اقلیم التفاح» در جنوب لبنان هم رسیده است.»
بر اساس این گزارش، ستونی از دود غلیظ در مناطق اطراف شهرک‌های عین قانا و «کفرفیلا» به آسمان برخاست. انفجار 14 مرداد بندر بیروت، معادل 15 میلیارد دلار خسارت به بار آورد‌، جان حدود 200 تن را گرفت و قسمت قابل توجهی از پایتخت لبنان را ویران کرد. پس از آن نیز انفجارهای دیگری در لبنان روی داده است. انفجار دیروز چندمین انفجار در لبنان است و همین امر باعث ایجاد شک و تردید در مورد احتمال عمدی بودن این انفجارها می‌شود.
خبرنگار شبکه «الجدید» نیز گزارش داد، انفجار دیروز ناشی از انفجار در جایگاه سوخت نبوده و با قاطعیت نمی‌توان گفت که انفجار مذکور یک اقدام امنیتی بوده است. به گزارش تسنیم، «جرج کتانه» دبیرکل هلال احمر لبنان گفت: «تماسی درباره وقوع انفجار در عین قانا دریافت کردیم و آمبولانسی به سمت جایگاه سوخت در این منطقه اعزام شد و اطلاعات اولیه نشان می‌دهد، انفجار مذکور، تلفاتی
نداشته است.»
البته چنان‌که انتظار می‌رود، شبکه «الحدث» سعودی در ادامه رویکرد همیشگی این شبکه علیه مقاومت، بدون هرگونه دلیل و مدرکی، مدعی شد که انفجار جنوب لبنان در یک موضع حزب‌الله رخ داده است. از همین رو، این پرسش مطرح می‌شود که «آیا این اقدام شبکه سعودی فرافکنی و انحراف افکار عمومی نیست؟»
خبرنگار شبکه «ام تی وی» هم گزارش داد اطلاعات نشان می‌دهد که صدای دو انفجار به فاصله 10 دقیقه شنیده شده و محدوده انفجار از 700 متر فراتر نمی‌رود. «حسین مرتضی» فعال رسانه‌ای و خبرنگار سابق «العالم» در توئیتی نوشت که انفجار عین قانا در ساختمانی روی داد که متعلق به موسسه‌ای بود که در زمینه مین روبی و بقایای برجای مانده از جنگ کار می‌کند. وی افزود: انفجار در انبار جمع‌آوری مین‌ها و بقایای برجای مانده از جنگ روی داد.
«سالم زهران» تحلیلگر لبنانی، نیز طی توئیتی مشابه با ادعای مرتضی، نوشت که آتش سوزی عین قانا بر اثر انفجار مهمات به جا مانده از جنگ در یک انبار اتفاق افتاده، البته این انفجار هیچ‌گونه تلفات جانی یا مالی به همراه نداشته است.