kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۸۷۸
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «مربع‌های قرمز» رونمایی شد

اهدای عبای رهبر معظم انقلاب به حاج حسین یکتا

در آستانه‌ چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس، «نهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «مربع‌های قرمز» از سوی مؤسسه‌ پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.



ادب و هنر:

 این مراسم روز شنبه ۲۹ شهریورماه، در جوار مزار شهدای دفاع مقدس، با حضور جمع محدودی از پیشکسوتان جهاد و مقاومت و فعالان حوزه‌ ادبیات و هنر دفاع مقدس، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در گلزار شهدای بهشت‌زهرا سلام‌الله‌علیها انجام شد.
در این مراسم، هدیه ویژه رهبر انقلاب که شامل عبای شخصی ایشان بود به حاج حسین یکتا تقدیم شد.
سرلشکر پاسدار سید یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در این مراسم درباره اهمیت نهضت خاطره‌گویی گفت: نهضت‌ خاطره‌گویی و رمان‌نویسی دفاع مقدس مهم‌ترین سازه تولید قدرت نرم و توسعه مکتب مقاومت برای ایران و مظلومان جهان است.
وی همچنین خاطراتی را از حضور و شجاعت حجت‌الاسلام سیدمصطفی خامنه‌ای، فرزند رهبر انقلاب در خط مقدم جبهه در دوران دفاع مقدس تعریف کرد.
عطارزاده معاون مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی نیز گفت: «انتشار تقریظ‌ها و یادداشت‌‌های رهبر انقلاب بر کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس و استقبال گسترده جامعه از آن آثار نشان‌دهنده علاقه آحاد مختلف جامعه به ویژه نسل جوان به این موضوع و مضامین است. بی‌شک آثار دفاعی و روایی دفاع مقدس که منبع آن خاطرات شفاهی است گنجینه ارزشمندی است که با استفاده از آن می‌توان دهها فیلم، سریال تلویزیونی و محصولات متنوع فرهنگی و مذهبی تولید و به مخاطبان مختلف در داخل و خارج کشور عرضه کرد.»
یکتا راوی کتاب «مربع‌های قرمز» در این مراسم گفت: در کتاب نام آیت‌الله احمدی میانجی درج شده است. ایشان بارها می‌گفتند حواستان را جمع کنید این انقلاب تعزیه‌خوانی قبل از ظهور است ببین چه نقشی را بازی می‌کنید.
متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب -که روایتی از خاطرات شفاهی حاج حسین یکتا در دوران دفاع مقدس و به قلم سرکار خانم زینب عرفانیان است- به شرح زیر است:
بسمه‌تعالی
بسیار شیرین و جذاب نوشته شده است. ردپای چانه‌گرمی‌های آقای حاج حسین یکتا در آن آشکار است. ظرافت‌های برخاسته از ذوق و قریحه‌ لطیف که در سراسر کتاب گسترده است، می‌تواند از نویسنده‌ خوش‌قلم و چیره‌دست کتاب باشد و می‌تواند هم دُرافشانی‌های راوی باشد. نقطه‌ برجسته‌ کتاب، یاد شهیدان و یاد حال و حضور ملکوتی آنان پیش از شهادت است که حقاً بسیار خوب تصویر شده است. ارادت راوی به مرحوم آقای حاج میرزا علی احمدی میانجی هم برای من جالب بود. آن مرحوم را حدود شصت سال به علم و تقوا و ورع می‌شناختم و به من لطف داشت. این کتاب ظاهراً چند روز پیش رونمائی شده است. برای من چندی پیش از این فرستاده بود و تماماً مطالعه شد.
97/4/26
گفتنی است، کیهان از مراسم یاد شده، گزارشی اختصاصی تهیه کرده است که روز یکشنبه آینده در صفحه ادب و هنر خواهید خواند.