فروش فرآورده به جای نفتخام راهبرد جدید وزارت نفت
مدیر کل برنامهریزی استراتژیک وزارت نفت گفت: راهبرد جدید ما فروش فرآورده به جای نفت خام است.
سعید قوامپور افزود: نفت در دنیای امروز یک کالای استراتژیک است و این مسئله در برنامهریزیهای استراتژیک از اهمیت دوچندان برخوردار است از این رو ما در کنار بازاریابی برای فروش نفت خام و صادرات بلندمدت گاز طبیعی به سراغ صادرات فرآوردههای نفتی خواهیم رفت.
وی با بیان اینکه همه انتظار دارند، کشوری که نفت و گاز دارد و آن را میفروشد دو دستمزد بگیرد، افزود: دستمزد اول پول حاصل از فروش نفت خام بشکهای 110-100 دلار است، اما دستمزد دوم این است که چون نفت یک کالای استراتژیک است، بنابراین میتوان مطالبهای متقابل، مانند مطالبه سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی را در ازاء دریافت نفت وجود داشته باشد.
قوامپور افزود: امروز رقابت گستردهای میان کشورهای دارنده نفت و گاز برای کسب سهم بیشتر از بازار شکل گرفته بنابراین باید به صورت استراتژیک برنامهریزی کرد.
وی با بیان اینکه ایران از هماکنون به فکر بازاریابی برای افزایش تولید گاز است، گفت: مشتریهای ما چند نوع هستند، عدهای پول دارند و برخی دیگر بیپول هستند.
مدیر کل برنامهریزی استراتژیک وزارت نفت، افزود: با یک مشتری میتوان راحتتر مذاکره کرده و با مشتری دیگر باید مدت زمان طولانی را صرف نهایی کردن قرار داد کرد.
وی خاطر نشان کرد: از هماکنون باید بهترین مشتریها برای نفت یا گاز انتخاب شوند از این رو باید دنبال مشتری و شریک استراتژیک بود. بنابراین گزارش: وابستگی اقتصاد ایران به خام فروشی نفت، سابقهای طولانی دارد، اما در سالهای اخیر و پس از تشدید تحریمها توجه بیشتری به قطع این وابستگی شده است.
در پی تشدید تحریمها، میزان فروش نفت خام ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.
کارشناسان از راهکارهای مقابله با تحریمها را ایجاد ظرفیتهای پالایشی جدید و فروش فرآوردههای نفتی به جای نفت خام اعلام کردهاند.
وی با بیان اینکه همه انتظار دارند، کشوری که نفت و گاز دارد و آن را میفروشد دو دستمزد بگیرد، افزود: دستمزد اول پول حاصل از فروش نفت خام بشکهای 110-100 دلار است، اما دستمزد دوم این است که چون نفت یک کالای استراتژیک است، بنابراین میتوان مطالبهای متقابل، مانند مطالبه سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی را در ازاء دریافت نفت وجود داشته باشد.
قوامپور افزود: امروز رقابت گستردهای میان کشورهای دارنده نفت و گاز برای کسب سهم بیشتر از بازار شکل گرفته بنابراین باید به صورت استراتژیک برنامهریزی کرد.
وی با بیان اینکه ایران از هماکنون به فکر بازاریابی برای افزایش تولید گاز است، گفت: مشتریهای ما چند نوع هستند، عدهای پول دارند و برخی دیگر بیپول هستند.
مدیر کل برنامهریزی استراتژیک وزارت نفت، افزود: با یک مشتری میتوان راحتتر مذاکره کرده و با مشتری دیگر باید مدت زمان طولانی را صرف نهایی کردن قرار داد کرد.
وی خاطر نشان کرد: از هماکنون باید بهترین مشتریها برای نفت یا گاز انتخاب شوند از این رو باید دنبال مشتری و شریک استراتژیک بود. بنابراین گزارش: وابستگی اقتصاد ایران به خام فروشی نفت، سابقهای طولانی دارد، اما در سالهای اخیر و پس از تشدید تحریمها توجه بیشتری به قطع این وابستگی شده است.
در پی تشدید تحریمها، میزان فروش نفت خام ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.
کارشناسان از راهکارهای مقابله با تحریمها را ایجاد ظرفیتهای پالایشی جدید و فروش فرآوردههای نفتی به جای نفت خام اعلام کردهاند.