kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۴۶۳
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶
همتی:

اقتصاد کشور در مسیر بازگشت به تعادل قرار دارد

رئیس‌کل بانک مرکزی با ‌اشاره به رشد منفی اقتصادی بدون نفت کشور گفت: اقتصاد در مسیر بازگشت به تعادل بعد از شوک کرونا است.




عبدالناصر همتی در یادداشتی در صفحه خود در فضای مجازی درباره گزارش اولیه ارقام رشد اقتصادی فصل اول سال 1399 بانک مرکزی نوشت: گزارش اولیه ارقام رشد اقتصادی فصل اول سال 1399 بانک مرکزی نشان می‌دهد؛ رشد اقتصادی بدون نفت، منفی 0/6 درصد بوده است.
وی افزود: اقتصاد در مسیر بازگشت به تعادل بعد از شوک کرونا است. در مقایسه با کشورهایی که مواجه با هیچ تحریمی نبودند و اقتصادشان صرفاً با ویروس کرونا درگیر بوده، عملکرد رشد اقتصادی کشور امیدوارکننده است. تنها بخش منفی غیر نفت، بخش خدمات بوده است، که به‌دلیل محدودیت‌های بهداشتی ناشی از کرونا کاملاً قابل پیش‌بینی بود.
رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: لذا بازیابی رشد در بخش غیرنفتی هم‌راستا با ارقام رشد تیر و مرداد ماه شرکت‌های صنعتی دور از دسترس نیست. منفی بودن رشد نفتی در مقایسه با بهار 98، هم به‌دلیل فشار تحریم‌ها و هم به‌دلیل کاهش تقاضای جهانی ناشی از کرونا، طبیعی است. امید این است که این بخش نیز با روند اخیر صادرات نفت به مسیر رشد خود بازگردد.
گفتنی است، شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه تاکنون منجر به برخی تبعات اقتصادی شد که مهم‌ترین آن، کاهش مبادلات تجاری بود، با این حال، روند تجارت کشور با مرور زمان بهبود پیدا کرده است، چنان که چندی پیش، محمد لاهوتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه از یک ماه گذشته تجارت خارجی در حال بازگشت به روال عادی خود شده گفته بود: «پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال نیز به اهداف صادراتی سال 99 دست پیدا کنیم.»
همچنین، به دلیل کاهش صادرات نفتی و تحریم‌های آمریکا طی یک سال گذشته علاو ‌بر کاهش رشد اقتصادی، شاهد افزایش قیمت دلار نیز بوده‌ایم، به نحوی که قیمت دلار از ابتدای سال جاری (که حدود 15 هزار و 700 تومان بود) تا 27 هزار تومان نیز در روزهای پیش افزایش یافت اما با دخالت بانک مرکزی و تدابیرش، نرخ ارز تا حدودی افت کرد و به تبع آن، قیمت سکه نیز از تب و تاب قبلی خود افتاد.
با توجه به اینکه برخی از مشکلات ارزی و تجاری کشور نسبت به اوج تحریم‌ها و شیوع کرونا کاهش یافته، می‌توان امیدوار بود که در ادامه فصول سال، وضعیت رشد اقتصادی کشور بهبود پیدا کند و حداقل از رشد منفی اقتصادی خارج شویم، اتفاقی که اگر در کنار کاهش نرخ تورم به 22 درصد (وعده همتی) رخ دهد، می‌تواند در معیشت مردم اثر مثبتی برجای بگذارد.