kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۴۵۵
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴

تبدیل مجتمع ذوب‌آهن زنجان به باسکول!



مجتمع ذوب آهن و نورد فولاد آلیاژی ‌اشراق زنجان با سرمایه‌گذاری حدود 14 میلیون یورو تسهیلات ارزی و 4 میلیارد و 200 میلیون تومان تسهیلات ریالی در زنجان بیش از 14 سال است که به دلیل مشکلات به وجود آمده تعطیل و به تملک بانک عامل درآمده است، تلاش مدیران قبلی و فعلی برای بازگشایی راه به جایی نبرده و هم‌اکنون از آن فقط به عنوان باسکول استفاده می‌شود!
این پروژه‌‌ بزرگ قرار بود برای یک هزار و 500 نفر ‌اشتغال ایجاد کند.
هر وزیر و مسئولی که به زنجان سفر می‌کند سعی دارد تا از این پروژه بازدید و نام خود را در دفتر بازدیدکنندگان این مجتمع ثبت کند.
سه کارگر در حال حاضر به نمایندگی از همه کارگرانی که امید داشتند در این مجتمع به صورت شبانه‌روزی کار کنند، از این مجتمع که تبدیل به باسکول گرانقیمتی شده، محافظت می‌کنند، چند سگ و تعداد زیادی کبوتر و قمری ساکنان این مجتمع و تجهیزات گرانقیمت آن هستند.
گرد و غبار و فضولات پرندگان و باد و باران باعث شده بخشی از قطعات و تجهیزات این پروژه زنگ بزند.
عسکر برونه یکی از صاحبان مجتمع ذوب آهن و نورد فولاد آلیاژی ‌اشراق زنجان افزود: این شرکت حدود 3 سال است که راکد مانده و هیچ فعالیت خاصی در آن انجام نمی‌شود.
وی در مورد پیگیری‌های وزیر دفاع و استاندار و مسئولان استانی گفت: طبق بازدید قبلی وزیر دفاع به عنوان وزیر معین استان زنجان برنامه‌ها با هدف راه‌اندازی شرکت، مشروط بر مساعدت مسئولان استانی ارائه و مورد قبول قرار گرفت.
برونه با‌ اشاره به اینکه پیگیری‌های زیادی برای راه‌اندازی شرکت انجام شده است اما همه آنها تاکنون بی‌نتیجه بوده است، افزود: ما در خارج از استان برای رفع مشکلات، پیگیری‌های زیادی انجام دادیم که در صورت همکاری و مساعدت و همراهی استاندار زنجان حل شدنی است، چرا که هدف ما فقط راه‌اندازی واحد تولیدی است.
عضو هیئت‌مدیره مجتمع ذوب آهن و نورد فولاد آلیاژی ‌اشراق زنجان با‌ اشاره به اینکه این مجتمع یکی از واحدهای مورد هدف و مشکل‌داری است که از سوی وزارت صمت و قوه قضائیه مورد پیگیری قرار گرفته است، تصریح کرد: اگر پیگیری‌ها و ورود قوه قضائیه به این پرونده نبود، مشکل شرکت همچنان روی زمین می‌ماند و هیچ کس پیگیر رفع آن نبود.
وی افزود: با تدابیری که رئیس قوه قضائیه در این زمینه پیش‌رو قرار داده است، امیدواریم این بار نسبت به بازدیدهایی که صورت گرفته و قول‌هایی که داده شده بود و انجام نشده فرق داشته باشد و هر چه زودتر مشکل رفع و کارخانه راه‌اندازی شود.
برونه ادامه داد: اگر کارها همان‌طور که ما پیگیر هستیم و انتظار داریم انجام شود احتمالا تا 45 روز یا دو ماه آینده شرکت فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
وی با بیان اینکه سرمایه در گردش مشکل اصلی مجتمع ذوب آهن و نورد فولاد آلیاژی ‌اشراق زنجان است، یادآور شد: به خاطر اینکه بانک یک سری شیطنت‌هایی انجام داده که قوه قضائیه ورود پیدا کرده اگر همین فردا سرمایه در گردش مورد نیاز تزریق شود شرکت راه‌اندازی می‌شود.
برونه میزان تسهیلات دریافتی شرکت را 4 میلیارد و 200 میلیون تومان به صورت ریالی اعلام کرد و گفت: امروز در قبال 4 میلیارد و 200 تومان، بانک 946 میلیارد تومان بدهی در نظر گرفته است و به خاطر این موضوع این مدت واحد را راکد کرده و تامین اموال گذاشته و اجازه راه‌اندازی و حتی افزایش سرمایه در مجتمع را به ما نمی‌دهد و دستگاه‌ها را توقیف کرده است.
وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این مجتمع می‌تواند سهم بسزایی در ‌اشتغال شهر زنجان داشته باشد.
یکی از صاحبان مجتمع ذوب آهن و نورد فولاد آلیاژی ‌اشراق زنجان با تاکید بر اینکه ما تعهد می‌دهیم که در صورت راه‌اندازی شرکت به غیر از حقوق کارگران درآمد شرکت را به صورت بازپرداخت وام به بانک پرداخت کنیم، تصریح کرد: این واحد تولیدی در حال حاضر نیاز به دلسوزی مسئولان و همکاری و همراهی بانک و مسئولان ارشد کشوری دارد تا بازگشایی و راه‌اندازی شود.
این واحد سالانه ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن فولاد آلیاژی، ده‌ها هزار تن میلگرد و نبشی و سایر مشتقات را دارد.
مجتمع ذوب آهن و نورد فولاد آلیاژی ‌اشراق زنجان از سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرده است و دولت‌های هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم و پنج استاندار را تجربه کرده است، اما با این وجود، همت همه آنها نیز نتوانسته این مجتمع عظیم و زمین‌خورده را سرپا کند.
رئیس‌ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اظهار کرد: این مجتمع یکی از واحدهایی است که هم نورد و هم کوره‌دار و هم دارای واحد ذوب است و دستگاه‌ها و ماشین‌آلات آن از سال 1384 تا 1390 وارد کشور شده است.
ناصر فغفوری با ‌اشاره به اینکه این مجتمع حدود 15 میلیون دلار(14 میلیون یورو) تسهیلات ارزی از بانک تجارت دریافت کرده است، افزود: در برهه‌ای از زمان کوره شرکت فعال شده بود و واحد نورد نیز هنوز راه‌اندازی نشده بود، ولی به خاطر فوت یکی از سهامداران اصلی واحد دستخوش مشکلاتی شده است.
وی با‌ اشاره به اینکه هدف اصلی ما بر راه‌اندازی مجموعه متمرکز شده است، افزود: تعیین تکلیف بدهی مجتمع در این شرایط که تولید شمش آهن و نورد دارای توجیه اقتصادی بالایی است و سودده است، می‌تواند موجب رونق مجتمع شود.
رئیس‌ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه این مجموعه امروز به خاطر بدهی که به بانک داشت در تملک بانک تجارت است، افزود: باید به هر نحوی که شده کمک کنیم تا مجموعه و خط تولید راه‌اندازی شود.
فغفوری با بیان اینکه تا پایان شهریورماه بر اساس ماده 20 قانون رفع موانع تولید واحدهای مشکل‌دار قادر هستند از مشوق این ماده استفاده و تسهیلات ارزی اخذ شده را با قیمت کمتر از 2 هزار تومان تسویه کنند، تصریح کرد: هدف ما این است که واحدها و همچنین مجتمع ذوب آهن و نورد فولاد آلیاژی ‌اشراق زنجان از این فرصت به وجود آمده استفاده کنند، چرا که بعد از اتمام این ماه بدهی‌ها تسهیلات ارزی باید با قیمت 25 هزار تومان تسویه شود.
وی تصریح کرد: ارز دریافتی این شرکت تبدیل به ماشین‌آلات شده و در کارخانه موجود است و با توجه به ورود قوه قضائیه و چند دستگاه دولتی تلاش داریم مشکلات واحدهای بزرگ تعطیل ‌شده را که یکی از آنها این مجتمع است  رفع و به چرخه فعالیت برگردانیم.
رئیس‌ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: حدود 11 تا 12 شرکت در زنجان وجود دارد که برای رفع مشکلات آنها اقدام شده و یا در حال پیگیری است که امیدواریم با تلاش مسئولان دولت بتوانیم شاهد آغاز فعالیت این واحدها باشیم.
شرکت فولاد صنعت ‌اشراق 14 سال پیش 14 میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزی کشور وام برداشت کرده است که ارزش مادی 14 میلیون یورو با سود آن حدود 30 میلیون یورو ارزیابی می‌شود.
بحثی که در این شرکت رخ داده تاراج سرمایه ملی است و امروز بانک عامل تلاش دارد به هر نحوی که شده این مجتمع را به قیمت یک هزار و 500 میلیارد ریال به مزایده بگذارد.