kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۲۳۹
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹
اخبار عجیبی که از نقل و انتقالات شنیده می‌شود

8 برابر شدن قرارداد یکی از مربیان فوتبال / مراکز فساد در ورزش را ویران کنید!

رئیس‌سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال در تازه‌ترین صحبت‌های خود مدعی شد یکی از مربیان فوتبال بعد از یک سال قراردادش 8 برابر شده است!



سرویس ورزشی-

عجایب نقل و انتقالات فوتبال ایران تمامی ندارد تا همین چند روز قبل گلایه بسیاری از فعالان فوتبال این بود که چرا باید به یکباره قرارداد مربیان و بازیکنان به 10 میلیارد برسد، دیروز خبر رسید که یکی از مربیان برای امضای قرارداد جدیدش درخواست 50 میلیارد تومان کرده است.
این خبر عجیب را رئیس‌سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال اعلام کرد. صادق درودگر در گفت‌و‌گویی با شبکه سوم سیما در مورد تاثیر ایجنت‌ها روی بازار نقل و انتقالات اظهار داشت: اثراتی که روی لیگ ما وجود دارد به خاطر این است که 5 ایجنت با هم اتحادیه‌ای را تشکیل داده‌اند و باشگاه‌ها را مدیریت می‌کنند و حتی برای باشگاه‌ها شرط قیمت نقل و انتقالات گذاشته‌اند.
درودگر در مورد اینکه گفته می‌شود ایجنت‌ها در یک هتل بالاشهر جمع می‌شوند و بازیکن 300 میلیونی را می‌آورند و به باشگاه یک میلیارد می‌فروشند و 700 میلیونی که اسمی از آن نیست بین خودشان پخش می‌شود، گفت: دقیقا چنین اتفاقاتی می‌افتد. حتی به بازیکن می‌گویند باید ایجنت خودت را عوض کنی و به باشگاه بزرگ بیایی.
وی افزود: من به عنوان یک مسئول نامه‌ای به آقایان نورشرق، بهاروند و نبی و سازمان لیگ نوشتم و تقاضا کردم بر اساس ماده 50 اساسنامه فدراسیون فوتبال مربوط به کمیته تعیین وضعیت که نظارت و راهبرد ایجنت‌ها و رابطه آنها با بازیکنان برعهده‌اش است و همچنین طبق بند 12 ماده 2 آیین نامه داخلی خودشان باید با این‌ها برخورد و همه اینها را رصد کنند. از طریق فدراسیون فوتبال هم درخواست شده که اطلاعات مربوط به قرارداد بازیکنان در اختیار این کمیته قرار بگیرد و قطعا این مورد رصد خواهد شد.
رئیس‌سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال تصریح کرد: یک مورد را هم به عنوان قیمت نقل و انتقالات به باشگاه‌ها الزام می‌کنند که پرداخت شود که غیرقانونی است. می‌خواهم بدانم باشگاهی که با بازیکن قرارداد زنده دارد به چه مجوزی می‌تواند قرارداد او را سه برابر کند وقتی بازیکن دو یا یک سال از قراردادش مانده است؟
وی درخصوص اینکه تیمی که کل بودجه‌اش 10 میلیارد نیست یک بازیکن را به قیمت 8 میلیارد می‌گیرد، عنوان کرد: شما فکر می‌کنید به خاطر این قانون(منع جذب بازیکن و مربی خارجی)است؟ نخیر، مربی‌ که سال 97 یک میلیارد تومان گرفته، سال گذشته 8 میلیارد گرفته و قراردادش 8 برابر شده، امسال آمده درخواست دو برابر کرده است.
درودگر در مورد اینکه الان مربی داریم که سال قبل 8 میلیارد گرفته و الان برای سه سال 50 میلیارد درخواست کرده، گفت: من الان را نمی‌گویم. سال 98 را عرض می‌کنم. مربی که سال 97 دو میلیارد گرفته،‌ سال 98، هشت و نیم میلیارد گرفته، این قانون آن زمان نبود. نابسامانی اقتصادی کشور همه جا را تحت تأثیر قرار‌داده است.
بی توجهی تیم‌ها به مقوله بازیکن ‌سازی
اصغرخانی پیشکسوت باشگاه استقلال و از مربیان فعال در فوتبال پایه دیروز در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری مهر اظهار داشت: ۱۶ تیم لیگ برتری داریم که این تیم‌ها تقریبا ۴۰۰ بازیکن نیاز دارند و این در حالی است که واقعا ما ۴۰۰ بازیکن در سطح لیگ برتر نداریم. نداریم، چون در سال‌های گذشته باشگاه‌ها و مدیران به سازندگی در تیم‌های پایه و آکادمی‌های خود بی‌تفاوت و کم اهمیت بودند. مدیران کم اهمیت بودند، چون آنها دیدگاه‌های زودگذر دارند. چون تضمینی برای حضور بلندمدت ندارند و می‌دانند پایه‌های صندلی مدیریت آنها لق است و تنها به نتایج تیم بزرگسالان بستگی دارد.
وی افزود: این عیب بزرگ فوتبال است و می‌بینیم شکل‌گیری یک چرخه که از عدم تضمین برای مدیران، عدم شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران، کم اهمیتی به تیم‌های پایه کار را به اینجا می‌رساند که امروز مشاهده می‌کنیم. همه اینها دست به دست هم داده تا تعداد کافی فوتبالیست شایسته و در حد لیگ برتر نداشته باشیم و ستاره‌ها به همین دلیل نرخ شان را بالا می‌برند.
مربی تیم‌های پایه فوتبال تاکید کرد: اگر آکادمی‌ها در سال‌های گذشته کارشان را درست انجام می‌دادند و الان به قدر کفایت بازیکن در حد لیگ برتر داشتیم، امروز بازیکنی پیشنهاد ۱۰ میلیاردی نمی‌داد چون به تعداد مکفی آلترناتیو داشت و برای این ستاره‌ها همین که بتوانند پیراهن تیم بزرگی که در آن حضور داشتند را با رقمی معقول حفظ کنند، کفایت می‌کرد.
صدای اعتراض‌ها بلند شده است
امروز بحث قراردادهای عجیب و غریب در فوتبال صدای اعتراض همگان را درآورده است‌، در این میان به جای پرداختن به عوامل دسته چندم که خود معلول هستند باید سراغ علت‌ها رفت علت اصلی، رفتار و دخالت باندهای فرصت‌طلب و مفسده‌جو است که برای جذب منافع بیشتر، بازار نقل و انتقالات فوتبال را آشفته می‌کنند و نرخ قرارداد‌ها را بی‌حساب و کتاب افزایش می‌دهند.
البته ناگفته نماند خود این علت ذکر شده، معلول علت بزرگتری است و آن، اخلال و تخریب اقتصادی جریان دلالیسم افسار گسیخته در صحنه اقتصادی کشور است و دلالی در فوتبال و ورزش، زیر مجموعه و تابع سیاست‌های آن است. این است که عرض می‌کنیم که ریشه همه ماجراهای ناخوشایند در ورزش را باید در شلتاق و کروفر دلالیسم بی‌مهار پیدا کرد.
خوشبختانه امروز برای اثبات این موضوع لازم نیست مدعی، زیاد خود را خسته کند تشت رسوایی این جریان و کارنامه سیاه و منفی آن نمایان شده است. تنها چیزی که می‌ماند مبارزه بی‌امان و جهادی با این جریانات فاسد و مخرب است.
مبارزه با فساد در ورزش باید با شدت و قدرت هر چه تمامتر ادامه پیدا کند وهمان‌طور که هفته گذشته خواندیم و شنیدیم که در اجرای سیاست‌های قوه قضائیه، لودر‌ها به جان بناهای غیر مجاز در روستای « هلجرد» یا «باستی هیلز»!! کرج افتادند و آنها را تخریب کردند‌، مراکز و کانون‌های فساد و سوءاستفاده در ورزش هم باید با هشیاری همه دلسوزان ورزش و اعمال قدرت قانونی دستگاه‌های نظارتی و ذیصلاح ویران و نابود شوند. ریشه بسیاری از مشکلات آزاردهنده ورزش در همینجاست.