kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۹۴
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۱
وزیر بهداشت:

متوسط پرداخت مردم در بیمارستان‌های دولتی به 7/5 درصد کاهش یافت

میزان‌ پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی با توجه به تسهیلات بیشتر برای روستائیان به طور متوسط در کشور به 7/5 درصد کاهش یافت. میزان بستری در بخش دولتی 9 درصد بیشتر شده اما کمبود منابع و نیروی انسانی همچنان از مشکلات اصلی تحول نظام سلامت به شمار می‌رود.
وزیر بهداشت با اعلام اینکه، آمار مراجعات در بخش بستری 9 درصد افزایش داشته و در طول سه ماه اخیر یک میلیون و 400 هزار بستری داشته‌ایم، گفت: بخش عمده‌ای از افزایش مراجعات مربوط به کسانی بوده که به دلیل عدم برخورداری از توان مالی برای پیگیری درمانشان مراجعه نکرده‌اند و بخشی هم به ندرت مربوط به ارجاع بیماران از بخش خصوصی به دولتی بوده است. وی اضافه کرد: هدف‌گذاری طرح این بود که هزینه‌های مردم در بیمارستان‌ها را از 37 درصد به 10 درصد کاهش دهیم که خوشبختانه بر اساس آخرین آماری که به من دادند این رقم به 7/5 درصد کاهش پیدا کرده و آن هدف اولیه ما حاصل شده است.
هاشمی گفت: با رایگان شدن زایمان طبیعی در سراسر کشور، شیوع سزارین در مراکز دولتی کاهش داشته هرچند که هنوز با حد مطلوب و استانداردهای بین‌المللی و علمی فاصله زیادی داریم اما به مراکز خصوصی هم اعلام کردیم که تا پایان سال نسبت زایمان سزارین به طبیعی باید 10 درصد کاهش داشته باشد و این موضوع به عنوان یکی از معیارهای اعتباربخشی، امتیازدهی و تمدید پروانه‌های آنها اعمال خواهد شد.وزیر بهداشت افزود: هنوز کمبودهای زیادی داریم، بیمارستان‌ها فرسوده هستند، تعداد تخت‌ها کم است و همانی هم که هست در شأن مردم نیست.
هاشمی گفت: به زودی 30 هزار تخت بیمارستانی جدید خریداری می‌شود که جایگزین تخت‌‌های فرسوده بشود، تجهیزات مورد نیاز آنها نیز تأمین خواهد شد.
وی اضافه کرد: حدود 5 هزار بهورز  و تعداد قابل توجهی پرستار و بهیار نیز کم داریم. این افراد از گذشته نیز تعدادشان کم بوده و حال که کار زیادتر شده واقعاً کار طاقت‌فرسایی انجام می‌دهند. مسئله دیگر شرمندگی است که من بارها درباره آن صحبت کرده‌ام و آن این  است که تعداد زیادی از این همکاران کارانه‌هایشان را نگرفته‌اند.
هاشمی افزود: از زمان شروع کار ما یک عقب‌افتادگی 18 ماهه در پرداخت کارانه داشتیم که به 8 ماه کاهش دادیم اما هنوز دیون ما متوجه این عزیزان است که امیدواریم مجلس و دولت گشایشی را در خصوص رفع این معضل ایجاد نمایند.
وی تاکید کرد:  از همین جا از بیمه‌ها می‌خواهم که سطح خدماتشان را نباید کاهش بدهند، در برخی موارد بیمه‌ها تخلف کرده‌اند، اما مردم نشان داده‌اند که نجیب و قدرشناس هستند و در همین حد اقداماتی که انجام شده است نیز رضایتمندی مردم بالا رفته است اما ما  معتقدیم اشکالات همچنان خیلی زیاد است و امیدواریم بتوانیم اشکالات را به حداقل برسانیم.