kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۵۹۶
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

تازه بعد از هفت سال متوجه شدید آمریکا غیرقابل اعتماد است؟!




سرویس سیاسی ـ
کمال دهقانی فیروزآبادی، نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «مقوله مذاکره ميان ايران و آمريکا اين روزها بيشتر از جانب ترامپ شنيده مي‌شود و ترامپ نياز به مذاکره و گرفتن عکس يادگاري با مقامات ايران دارد. در ايران همگان بر اين باور هستند که نمي‌توان به آمريکا اعتماد کرد. اين امر بسيار مهم است که ايران يک بار در قالب برجام با آمريکا مذاکره کرد و به توافق رسيد و آمريکا نيز آن را امضا کرد و تمامي کشورهاي جهان را ملزم به اجراي آن کرد اما از آن خارج شد و با اين اقدام در وهله اول خود را منزوي کرد. آنها هيچ‌گاه تصور نمي‌کردند خروج از برجام براي آنها تا اين ميزان گران تمام شود. با تمام اين وجود ديگر هيچ ‌ايراني به آمريکا اعتماد ندارد و اين باور تمامي احزاب ايراني است.»
این نماینده سابق حامی دولت تاکید کرده است که به واسطه نتیجه برجام، تمامی احزاب در ایران به آمریکا بی اعتماد شده اند. این در حالی است که عهدشکنی و بی توجهی آمریکا به تعهدات بین المللی سالها پیش از این به اثبات رسیده بود، اما متاسفانه مقامات ارشد دولت روحانی و فعالین مدعی اصلاحات هیچ‌گاه به این واقعیت بدیهی اهمیت ندادند.
دولتمردان علی‌رغم کارنامه سیاه آمریکا در توافقات بین المللی تاکید کردند که «امضای کِری تضمین است» و «اوباما را فردی مودب و باهوش یافتیم» و «آمریکا قول داده است که به تعهداتش عمل کند» و «آمریکا به واسطه یک توافق، اعتبار بین المللی خود را خدشه دار نمی کند» و...
برخلاف ادعای این نماینده سابق مجلس، آمریکا و اروپا بدون هیچ هزینه ای به صورت رسمی و عملی از برجام خارج شدند اما دولت روحانی همچنان یکطرفه در حال اجرای تعهدات برجامی است. برجام از اولین روز به گونه ای تنظیم شد که خسارت ها و محدودیت هایش برای ایران و امتیازهایش برای طرف غربی بود.
نگرانی اصلاحاتی‌ها
 از رابطه خوب مجلس و شورای نگهبان
پس از آنکه طیف موسوم به اصلاح طلب در پروژه اختلاف افکنی میان نمایندگان مجلس یازدهم در انتخاب رئیس مجلس تیرشان به سنگ خورد، به موارد عجیب و غریبی برای تخریب مجلس یازدهم روی آورده‌اند؛ یک روز می‌گویند چرا نمایندگان تهران برای حل مشکلات مردم در مناطق محروم به کمک نمایندگان آن مناطق می‌روند؛ یک روز دیگر می‌گویند چرا رابطه مجلس و شورای نگهبان خوب شده و دارند کارها را با همدیگر به صورت تعاملی پیش می‌برند!! شاید کمی باورنکردنی و عجیب به نظر برسد اما در ادامه بخوانید؛
روزنامه اصلاح طلب شرق دیروز نوشته بود: «به‌طرز شگفت‌انگیزی رابطه شورای نگهبان با مجلس بهبود یافته و اعضای این دو مجلس در حال خانه‌یکی‌شدن هستند. در رابطه با دلایل گرم‌شدن روابط شورای نگهبان با مجلس، گمانه‌زنی‌های مختلفی مطرح شده است که مهم‌ترین آنها آینده‌نگری نمایندگان مجلس است تا در انتخابات چهار سال بعد مرحله تأیید صلاحیت در شورای نگهبان را به‌راحتی طی کنند؛ ازاین‌رو حتی برای انجام وظایف معمول خود نیز نظر شورای نگهبان را جویا می‌شوند.»
این هم البته از آن قدرت ضمیرخوانی طیف مدعی اصلاحات است که می تواند از پس خوب شدن روابط به ضمیرخوانی پرداخته و علت ها را بیرون بکشد!!
این روزنامه سپس نوشته: «مسئله این است که نماینده مردم بودن به جلب نظر شورای نگهبان نیست و نماینده باید وظیفه ذاتی خود را به‌خوبی انجام دهد، همان‌گونه که شورای نگهبان در حیطه وظایف خود می‌کوشد بهترین عملکرد را داشته باشد. در این بین نمایندگان ذوق‌زده از گشایشی که میان شورای نگهبان و مجلس ایجاد شده، در تلاشی وصف‌ناپذیر سعی در کاهش اختیارات خود و افزایش اختیارات شورای نگهبان دارند.»
در ادامه این نوشتار می خوانیم: «ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با «مشارکت مجلس و شورای نگهبان در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری» در گفت‌وگویی که برنا منتشر کرده، توضیح داده است: حضور شورای نگهبان فقط در بحث انتخابات ریاست‌جمهوری نیست، شورای نگهبان در انتخابات شوراها و مجلس، کمک مشاوره‌ای به مجلس می‌دهد. شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان و بعضی از اعضای حقوق‌دان به کمیسیون امور داخلی که به‌عنوان کمیسیون اصلی است، کمک فکری می‌کنند. شورای نگهبان در این سه طرح خوبی که تهیه شده حضور پیدا می‌کند و مشورت و نظر می‌دهد. نظارت پیشین کار خوبی است که توسط شورای نگهبان صورت می‌گیرد». نماینده نجف‌آباد در مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا چنین چیزی در ادوار گذشته مجلس سابقه داشته است، مطرح کرد: در دوره قبل شاهد بودیم که شورای نگهبان تعاملی بسیار عالی با کمیسیون امور داخلی و شوراها درباره طرح بسیار مهم جامع مدیریت شهری و روستایی داشت. این اولین‌بار نیست، بلکه مسبوق به سابقه است. شورای نگهبان با مشورت‌دادن و کمک به مجلس کار را پیش می‌برد تا طرح‌ها پخته‌تر شود.»
آمریکا در حق ما جنایت کرده است
اما انصافاً «انفجار نقدینگی» کار آمریکا نیست
روزنامه سازندگی در یادداشتی به قلم یک اقتصاددان با عنوان «درباره انفجار نقدینگی» نوشت: افزایش مداوم نقدینگی در تمام دولت‌ها ادامه داشته و ... پیوسته این سیل بنیان کن در جریان بوده است لیکن رشد 20 درصد نقدینگی در زمان حال با 20 درصد سال قبل اثر بسیار متفاوتی خواهد داشت ازجمله اینکه حجم‌های بزرگتری از ریال به پیکر اقتصاد ضعیف‌تر شده اصابت می‌کند.
وی نوشت: ایراد من به دکتر همتی این است از افراد فرهیخته این شیوه انتظار نمی‌رود که برای هرگونه مشکلات اقتصادی خارجی‌ها را سرزنش می‌کند و برای بستن دهان افرادی که کار پژوهش می‌کنند و مطالبی را مطرح می‌سازند آنها را دستیار خارجی معرفی کنند.
در ادامه مطلب آمده است: درست است که آمریکا و سایر قدرت‌ها پنهان و آشکار در حق ما ظلم کرده‌اند و از نظر اینجانب تحریم‌ها جنایت علیه بشریت هستند... اما انصافاً این جهش یا انفجار نقدینگی دیگر کار آمریکا نیست... بیایید از ابزار کار نوع خودتان یعنی علم، خرد، بررسی، نقادی و یافتن راه علمی برای مشکلات استفاده کنید.
لازم به ذکر است، بررسی‌ها حاکی از آن است که 74 درصد از مجموع نقدینگی خلق‌شده تا پایان سال 97، تنها در دولت تدبیر و امید ایجاد شده است. البته 22 درصد آن هم در دولت احمدی‌نژاد و مابقی سهم سایر دولت‌های قبل است.
چندی پیش خبرگزاری دولتی ایرنا نوشت: بر اساس آنچه که از یادداشت‌های رئیس کل بانک مرکزی در خصوص رشد «کل‌های پولی» در سه‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹ مستفاد می‌شود، حجم نقدینگی در سه ماهه سال ۱۳۹۹ معادل حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که به معنی رشد ۳۳ الی ۳۴ درصدی نقدینگی در دوازده ماهه منتهی به پایان خرداد ۱۳۹۹ است.
تقلای روزنامه ایران
 برای فراری دادن دولت از مسئولیت‌پذیری
روزنامه دولتی ایران دیروز در مطلبی با عنوان «متهم کردن دولت فعلی پاک کردن صورت مساله است» بار دیگر ترفند کهنه فرافکنی را به کار بست و نوشت: ... اگر طی سه دهه گذشته (بعد از جنگ) به شعار پرتکرار قطع یا (لااقل) کاهش وابستگی اقتصادی کشور به فروش نفت خام عمل می شد و با انجام پیش نیازهای تامین این شعار مهم وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش می یافت، امروز این حد از فشار معیشتی و اقتصادی بر مردم کشور تحمیل نمی شد. بنابراین، سه عامل خارجی فوق در کنار بی تدبیری های فرصت‌سوز و پرهزینه از سال های گذشته شرایطی را فراهم آورده که امروز منفی بودن اغلب شاخص های اقتصادی کشور غیرمنتظره و عجیب تلقی نشوند. در بروز شرایط فعلی، بی تدبیری و سوءتدبیرهای همه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان از گذشته تاکنون نقش جدی داشته و متهم کردن دولت فعلی پاک کردن صورت مساله است و هیچ کمکی به حل مشکلات نمی‌کند.
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: براساس آمارهای مکرر اعلام شده، اغلب بنگاه های کوچک و متوسط با حدود ۴۰ درصد ظرفیت اسمی خود (یعنی نیمه تعطیل) مشغول به فعالیت هستند که احتمالا دلیل آن نه الزاما تحریم های خارجی بلکه ناشی از ناهماهنگی ها و سوءتدبیرهای نهادها و دستگاه های تاثیرگذار بر تولید است و بنابراین در کوتاه مدت قابل حل است؛ اگر عزمی واقعی برای این امر وجود داشته باشد.
تقلای ارگان دولت برای فرافکنی و فراری دادن دولت از مسئولیت پذیری در حالی است که سعید لیلاز، عضو مرکزیت کارگزاران در روزنامه آرمان نوشته بود: آقای حسن روحانی به جز اشتباهات بسیار بزرگ و البته نابخشودنی در چند ماه اول تحریم‌ها، مبتنی بر توزیع بی‌حساب و کتاب دلار 4200 تومانی که با ارزپاشی یا طلاپاشی می‌تواند در برابر روند تحریم‌ها مقابله و موج تحریم‌ها را خنثی کند، منجر به از دست رفتن 25 تا 30 میلیارد دلار و حدود 70 تا 80 تن طلا شد، اشتباه قابل توجه دیگری نداشته و مجموع عملکرد دولت نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین فشار وارده بر تاریخ ایران تا آنجا که به یاد داریم و در تاریخ خوانده‌ایم، منجر به فروپاشی اقتصاد ایران نشده است.
افزون بر این، باید گفت؛ معطل گذاشتن فرصت‌های اقتصادی پای وعده‌های پوچ غرب،
5 سال رها کردن بخش مسکن، حذف سهمیه‌بندی بنزین برای 4 سال، حقوق‌های نجومی، بی‌اعتنایی به توصیه‌های صاحب‌نظران اقتصادی، واگذاری بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به ثمن بخس به اسم خصوصی‌سازی، عدم هدایت نقدینگی به بخش‌های مولد و ... از سوی دولت، منجر به بروز فجایع اقتصادی شده است و دولت باید پاسخگو باشد.