kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۲۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴
با همراهی رؤسای کمیسیون‌ها و نمایندگان استان انجام شد

اولین نظارت میدانی مجلس در سفر قالیباف به خوزستان

رئیس‌مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده استان خوزستان در بخش کشاورزی و صنعت گفت: مجلس در برنامه هفتم توسعه احکامی را برای حمایت از این بخش‌ها تدوین و تصویب خواهد کرد.





به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی عصر دیروزپس از بازدید از پروژه فولادسازی شادگان در جمع خبرنگاران با اشاره به فرصت‌های گسترده استان خوزستان در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، توریست و تجارت، گفت: با وجود تمام این ظرفیت‌ها و استعدادها، مشکلات استان خوزستان بسیار زیاد است که این به سیاست‌گذاری‌ها و رویکردها برمی‌گردد.
وی با اشاره به نگاه ویژه مجلس شورای اسلامی به استان خوزستان در لایحه بودجه سال 1400 و برنامه‌ هفتم توسعه کل کشور، گفت: قطعا در این قوانین استان خوزستان به طور ویژه دیده می‌شود تا مشکلات این بخش تا حدود زیادی رفع شود؛ همچنین در برنامه هفتم توسعه احکامی را خواهیم دید تا مباحث مهم استان از جمله صنعت، آب و فاضلاب و کشاورزی دیده و حمایت شود.
رئیس‌قوه مقننه با اشاره به ظرفیت‌های گسترده استان خوزستان در حوزه کشاورزی، افزود: خوزستان ظرفیت بالایی در حوزه کشاورزی دارد که در صورت حمایت می‌تواند باعث ارتقای امنیت غذایی کشور شود.
درد دل سازنده سکوهای نفتی
 با رئیس‌مجلس
رئیس‌مجلس شورای اسلامی از اسکله بندر خرمشهر بازدید و در جریان فعالیت‌های این بندر مهم تجاری قرار گرفت.
‌ قالیباف ‌در جریان نظارت میدانی بر حوزه‌های انتخابیه نمایندگان استان خوزستان، از اسکله بندر خرمشهر بازدید کرد و در جریان فعالیت، مشکلات و کمبودهای این منطقه اقتصادی قرار گرفت.
وی همچنین در جریان این بازدید با جمعی از پرسنل، ملوانان و صیادان این بندر گفت‌وگو کرد و در جریان مطالبات و مشکلات آنان از جمله کامل نبودن پوشش بیمه‌ای، اجرا نشدن قانون مشاغل سخت برای ملوانان و صیادان، تاثیرات منفی بیماری کرونا بر حمل‌ونقل دریایی، نبود حمایت دولت از این حوزه، لایروبی نکردن بندر، تامین نشدن سوخت مورد نیاز کشتی‌ها و لنج‌ها قرار گرفت.
در جریان این بازدید، یکی از مدیران شرکت سازنده سکوهای نفتی در گفت‌وگویی صمیمی با رئیس‌مجلس از وزیر نفت گلایه کرد و گفت: از سال 81 در این محل مستقر شده‌ایم و نخستین شرکت سارنده نفتی هستیم و در طی 4 سال گذشته از 5 هزار نیروی مستقیم به 300 نفر رسیده‌ایم و ‌زنگنه هر بار ‌قول مساعدت می‌دهد.
وی با بیان اینکه وزیر نفت تاکنون در این منطقه هیچ اقدام و کاری نکرده است، افزود: باز هم ایشان تاکید می‌کند که 100 نفر دیگر از نیروهای شرکت را کم کن. از شما به عنوان رئیس‌مجلس خواهش‌ می‌کنیم برای جوانان این منطقه فکری کنید.
بندر خرمشهر به دلیل نزدیک بودن به پالایشگاه آبادان و صنایع فولاد خوزستان، استقرار در کنار رود اروند و همچنین همجواری با کشور عراق، یک منطقه استراتژیک، مسیر اصلی و پایانه مناسب برای کشورهای منطقه محسوب می‌شود.
درد دل بانوی جهادگر خرمشهری
 با رئیس‌مجلس
در حاشیه ‌بازدید رئیس‌مجلس از خرمشهر ‌بانوی جهادگری خطاب به قالیباف گفت: اگر تو اینجا را آسفالت نمی‌کردی، کسی برای ما کاری نمی‌کرد. خرمشهر چه گناهی کرده؟ خون دادیم، جوان دادیم، اسیر دادیم. چرا به ما خیانت می‌کنند؟
قالیباف، ‌‌در عزیمت به خرمشهر، با حضور در مزار شهدای گمنام عملیات کربلای 5 در منطقه عملیاتی شلمچه، به این مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد و یادشان را گرامی داشت.
وی در پاسخ به ‌اصرار مردم برای بیان خاطراتی از دوران جنگ و 8 سال دفاع مقدس‌ گفت: مهم‌تر از بیان خاطرات، این است که به  جوانان نشان دهیم، نسل دفاع مقدس در راستای رفع دغدغه‌ها و حل مشکلات تلاش می‌کند، از این رو ما نباید خاطره بگوییم، بلکه باید خاطره بسازیم، لذا امید است بتوانیم با همان روحیه دوران دفاع مقدس مشکلات را حل کنیم.
در حاشیه این دیدار بانوی جهادگر خرمشهری خطاب به رئیس‌مجلس گفت: اگر تو اینجا را آسفالت نمی‌کردی، کسی برای ما کاری نمی‌کرد. خرمشهر چه گناهی کرده؟ خون دادیم، جوان دادیم، اسیر دادیم. چرا به ما خیانت می‌کنند؟
وی افزود: اگر بودجه دادی خودت بایست و نظارت کن؛ به ما یک قالب یخ بدهند تا اینجا برسد آب می‌شود این‌قدر که فساد زیاد است.
مسئولان دِین خود را
به مردم خوزستان ادا نکردند
رئیس‌مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما مسئولان نتوانستیم دین خود را به مردم استان خوزستان ادا کنیم، گفت: باید با روحیه دوران دفاع مقدس درصدد حل مشکلات باشیم.
قالیباف، در پاسخ به سؤالی درباره علت حضور در استان خوزستان علیرغم گرمای بسیار شدید استان، گفت: این حرف تکراری بوده‌اما واقعیت است، امروز در شهر آبادان نیز خانمی به این مسئله‌اشاره کردند که چرا با وجود گرما به استان خوزستان سفر کرده‌ام، علت این مسئله این است که ما مسئولان نتوانستیم دین خود را به مردم خوزستان ادا کنیم.
وی با اشاره به اصرار مردم برای بیان خاطراتی از دوران جنگ و 8 سال دفاع مقدس، گفت: مهم‌تر از بیان خاطرات، این است که به  جوانان نشان دهیم، نسل دفاع مقدس در راستای رفع دغدغه‌ها و حل مشکلات تلاش می‌کند، از این رو ما نباید خاطره بگوییم، بلکه باید خاطره بسازیم، لذا امید است بتوانیم با همان روحیه دوران دفاع مقدس مشکلات را حل کنیم.
گفت‌‌وگوی رئیس‌مجلس با صیادان
رئیس‌مجلس شورای اسلامی در جریان نظارت میدانی از شهرهای استان خوزستان و پیگیری مطالبات مردم، از پروژه اسکله صیادی بندر آبادان بازدید و با تعدادی از صیادان این بندر گفت‌وگو کرد.
قالیباف، در جریان نظارت میدانی از شهرهای استان خوزستان و پیگیری مطالبات مردم، از پروژه اسکله صیادی بندر آبادان بازدید و با تعدادی از صیادان این بندر گفت‌و‌گو کرد. رفع موانع تکمیل این بندر و حل مشکلات لنج داران از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که رئیس‌مجلس در بندر آبادان مورد بررسی قرار داد.
در جریان این بازدید، رئیس‌مجلس شورای اسلامی از نزدیک در جریان مشکلات و موانع اجرا و تکمیل پروژه اسکله صیادی بندر آبادان قرار گرفت. قالیباف همچنین به صورت حضوری با مردم، صیادان و لنج داران این شهر به گفت‌و‌گو پرداخت و در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.
گفتنی است ساخت پروژه اسکله صیادی بندر آبادان در دی ماه سال 1390 با برآورد اعتبار 13 میلیارد تومانی آغاز شد، اما با گذشت حدود 9 سال از آغاز ساخت و اختصاص تنها 7 میلیارد تومان از اعتبار مصوب، 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
در صورت بهره‌برداری از اسکله صیادی بندر آبادان، برای بیش از 300 نفر به صورت مستقیم‌اشتغال ایجاد می‌شود و همچنین زمینه‌ساز گسترش فعالیت لنج داران و تسریع در سوخت‌رسانی به قایق‌ها و لنج‌های این منطقه خواهد شد.
واکنش رئیس‌مجلس به نامگذاری پلی
 در خرمشهر با نام برادر شهیدش
رئیس‌مجلس نسبت به نامگذاری پلی در خرمشهر با نام برادر شهیدش واکنش نشان داد.
در جریان بازدید قالیباف از پروژه‌های این شهر در پاسخ به سؤالی درباره نامگذاری پلی در آبادان ‌به نام برادر شهیدش، واکنشی صریح ‌نسبت به نامگذاری این پل‌ نشان داد.
رئیس‌مجلس با اشاره به‌ نامگذاری پل به نام برادرش ‌ شهید حسن قالیباف اظهار داشت: ‌کار پسندیده‌ای نکردند؛ خوب است آن پل را به نام یکی از شهدای محلی منطقه بگذارند.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی
 با عشایر شادگان دیدار کرد
رئیس‌مجلس شورای اسلامی با حضور در روستای صراخیه از توابع شهرستان شادگان در جنوب خوزستان با عشایر این منطقه دیدار و مشکلات آنها را از نزدیک بررسی کرد.
قالیباف، در این دیدار با تاکید بر حل مشکلات مردم به ویژه عشایر منطقه گفت: همه مسئولان و متولیان امر باید تلاش کنند مشکلات مردم را بررسی و به حداقل برسانند.
وی با اشاره به اینکه مردم این منطقه نسبت به انقلاب و باورهای اسلامی اعتقاد و ایمان خاصی دارند افزود: رسیدگی و حل مشکلات این مردم به ویژه معیشت آنها از اولویت‌های مجلس یازدهم است.
در این دیدار برخی از شهروندان منطقه مشکلات خود را در زمینه‌های کشاورزی، آبیاری نخیلات، بیکاری و آب آشامیدنی را با رئیس مجلس شورای اسلامی در میان گذاشتند.
موافقت مشارکت ‌عراق
 در لایروبی اروند رود
رئیس‌مجلس شورای اسلامی ‌در حاشیه بازدید از بندر خرمشهر گفت: با پیگیریهای صورت ‌گرفته توسط وزارت خارجه موافقت مشارکت ‌عراق در لایروبی اروند ‌رود اخذ شد و عملیات لایروبی بزودی انجام می‌شود.
قالیباف، ‌اظهار داشت: با توجه به مشکلات موجود و به ‌منظور رونق بخشیدن به بنادر، موضوع بازگرداندن مزایای مناطق آزاد از جمله مشکل ثبت سفارش پیگیری می‌شود.
وی افزود: موضوع دادن پروژه‌های جدید به‌ منظور‌اشتغالزایی و بازگشت فعالیت این شرکت را پیگیری خواهیم کرد.
لازم به توضیح است میزان گل‌ولای اروندرود، 35 میلیون مترمکعب پیش‌بینی شده است ‌که پس از لایروبی، عمق اروندرود به ‌طور میانگین به هشت متر خواهد رسید.
عمق رودخانه اروند در دهانه، به‌هنگام جزر به 2/5 متر می‌رسد، که بسیار کم است و این امر مشکلات بسیاری را برای تردد شناور‌های بزرگ ایجاد کرده است و لایروبی این رودخانه این مشکلات را حل خواهد کرد.
رودخانه اروند ازجمله تأثیرگذارترین رودخانه‌های کشور در سرنوشت سیاسی و اقتصادی کشور و حتی منطقه در 100 سال اخیر بوده است.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: امیدو‌اریم با فهم بدون واسطه مشکلات و به‌کارگیری توان نمایندگان محترم استان و همکاری مسئولان اجرایی محلی و ملی بتوانیم برای حل مشکلات مردم اقدامات ملموس و مؤثری به انجام برسانیم.
قالیباف، اظهار داشت: امیدوارم با همان روحیه جهادی آن زمان بتوانیم با تلاش و کار جدی که در حقیقت توقع شهدا از ما است، مشکلات استان را حل کنیم.
قالیباف افزود: حضور در استان خوزستان همراه با روسای کمیسیون‌ها و نمایندگان استان، اولین نظارت میدانی مجلس شورای اسلامی است، حال وظیفه نخست خودمان را نظارت دقیق بر پروژه‌ها، کارها و اعتبارات می‌دانیم و حق مردم است که بدانند که پروژه‌های شهرستانشان در چه وضعیتی قرار دارد و چه وقت تکمیل می‌شود.
وی با بیان اینکه در آستانه بررسی لایحه بودجه سال 1400 و برنامه هفتم توسعه در مجلس قرار داریم تاکید کرد: این بازدیدها می‌تواند هم در حوزه نظارتی و هم درحوزه قانونگذاری موثر باشد تا بخشی از مشکلات خوزستان را با کمک قوه مجریه حل کنیم. البته طبیعتاً وظیفه اجرایی برعهده آن عزیزان دولت است، اما شناخت این پروژه‌ها می‌تواند به ما در مجلس در حوزه ریل‌گذاری کارها و توجه به مسائل مهم استان خوزستان از جمله فاضلاب، آب‌های سطحی، نخیلات و سدهای تنظیمی بهمنشیر کمک کند.‌