kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۲۵۸
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۶
با توجه به افزایش 360 درصدی قیمت خانه طی 2 سال اخیر

دلایل رشد نجومی قیمت مسکن اعلام شد

یک کارشناس حوزه مسکن دلایل رشد نجومی قیمت مسکن در سال جاری را بیان کرد.





محمد حمیدزاده، گفت: در سال جاری بر خلاف سال‌های گذشته، افزایش تقاضا و در پی آن افزایش تعداد معاملات یکی از عوامل‌ جدی افزایش قیمت مسکن است. در حقیقت، سال‌های گذشته با پدیده رکود تورمی ‌مواجه بودیم اما در سال جاری، افزایش 170 درصدی تعداد معاملات نشانی از رکود ندارد و شرایط تورم ناشی از افزایش تقاضا را تداعی می‌کنند.
وی دلیل دیگر گرانی مداوم مسکن را رشد قیمت در بازار‌های موازی دانست و افزود: بازدهی بالای بازارهای سرمایه‌ای موازی یکی دیگر از دلایل افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت در بازار مسکن است. به طوری که رفتار طبیعی حاضرین این بازارها نشان داده است که بازار مسکن امن‌ترین مکان برای ذخیره سود به‌دست آمده از سایر بازارها خواهد بود.
این کارشناس حوزه مسکن در تشریح تأثیر سایر بازارهای سرمایه‌ای بر بازار مسکن، بیان کرد: در شرایط کنونی شاهد خط‌دهی این بازارها به هم هستیم و افزایش شاخص‌ها در یک بازار زمینه را برای افزایش شاخص‌های قیمتی در سایر بازارهای موجود فراهم می‌کند.
حمیدزاده افزود: یکی دیگر از تفاوت‌های اقتصادی در سال جاری نسبت به سال‌های پیش، کنترل نشدن رقم نرخ ارز است که شرایط را برای افزایش قیمت مسکن به سبب تخلیه نشدن فشار تورمی ‌مهیا می‌سازد.
همچنین یکی دیگر از دلایل رشد نجومی قیمت مسکن در سال‌های اخیر عدم عرضه مسکن مناسب از سوی دولت بوده که همین مسئله به تشدید گرانی دامن زده است.
افزایش 360 درصدی قیمت مسکن
طی 2 سال اخیر
بر اساس آمارهای اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی، متوسط قیمت هر مترمربع خانه در تهران در مرداد 99 به بیش از 23 میلیون تومان رسیده که نسبت به ابتدای سال 1397 رشدی در حدود 360 درصدی را تجربه کرده است.  
خبرگزاری فارس در این زمینه گزارش داد در سال‌های اخیر شاهد افزایش نجومی قیمت مسکن در شهر تهران بوده‌ایم، به نحوی ‌که از فروردین‌ماه سال 97 تا شهریورماه سال جاری در مدت دو سال و پنج ‌ماه، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی با رشد نجومی 359 درصدی مواجه شده است.
نکته قابل توجه در زمینه بازار مسکن، علاوه‌ بر رشد جهشی قیمت‌ها، مسئله متوقف نشدن رشد قیمت‌ مسکن در سال جاری است. بررسی آمار مرتبط با میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در پنج‌ماهه ابتدای سال‌های 97، 98 و 99 بیانگر این امر است که رشد قیمت در انتهای پنج‌ماهه اول سال، تثبیت شده و بعضا روند کاهشی داشته است.
این در حالی‌ است که قیمت مسکن در پنج ماه ابتدایی سال جاری، بدون توقف روند افزایشی خود را پیگیری می‌کند. بررسی دلایل متوقف نشدن روند صعودی بازار مسکن در سال جاری نسبت به سال‌های پیش در بازه زمانی شش ماه ابتدایی سال مستلزم بررسی شرایط اقتصادی سال جاری و تفاوت‌های موجود نسبت به سال گذشته است.
گفتنی است، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در شهر تهران در مردادماه به 23 میلیون و 110 هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل 10/5 درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 77/4 درصد رشد داشته است. بر این اساس در مردادماه سال 1399، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب 35/4 درصد کاهش و 175/8 درصد افزایش نشان می‌دهد.