kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۹۹۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
رئیس قوه قضائیه در مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی:

دنبال شکل‌گیری اتحادیه حقوقی کشورهای اسلامی هستیم

رئیس قوه قضائیه گفت: تلاش می‌کنیم با رایزنی و همکاری کشورهای اسلامی مجموعه فعال و منسجمی ‌را تحت عنوان اتحادیه حقوقی کشورهای اسلامی برای دفاع از حقوق مردم منطقه و دیگر اقصی نقاط جهان ایجاد ‌نماییم.



به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، با تقدیر از اقدام ارزشمند حقوقدانان مسلمان در تدوین و تصویب اعلامیه حقوق بشر اسلامی در مصر، بر لزوم اجرایی شدن آن تأکید کرد و یکی از الزامات اجرای این اعلامیه را تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی برای محاکمه و مجازات ناقضان حقوق بشر عنوان کرد.  
رئیسی گفت: مگر می‌شود امروز در دنیا ظالمان و مستکبران با تکیه بر قدرت و زور، قهرمان مبارزه با ‌تروریسم را که مهمان کشور دیگری بوده، ‌ترور کنند و بسزای عمل ننگین خود نرسند؟ حامیان ‌تروریست و مرتکبان این جنایت، باید با فوریت در یک دادگاه صالح بین‌المللی محاکمه شوند.
 وی با‌ اشاره به وضعیت اسفبار مردم مظلوم یمن و جنایات سعودی‌ها علیه یمنی‌ها خاطرنشان کرد: شرایط زنان و کودکان یمنی دل هر انسان را به درد می‌آورد و ‌تروریست‌های آمریکایی و عربستان به‌عنوان امتداد راهبردی آنها در منطقه، باید به‌خاطر تضییع حقوق انسان مورد مؤاخذه قرار گیرند.
رئیس قوه قضائیه، همچنین به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متحدانش علیه مردم کشورهای منطقه و برخی کشورهای حوزه آمریکای لاتین‌ اشاره کرد و افزود: کسانی که در شرایط دشوار کرونا با تحریم و محاصره اقتصادی ملت‌ها را در سختی قرار می‌دهند، ضایع‌کننده حقوق بشر و مستحق مجازات هستند.
رئیسی، ایستادگی در برابر نظام سلطه را امری شدنی توصیف کرد و گفت: وقتی داعش در منطقه ظهور و بروز پیدا کرد، برخی مبارزه با آن را محال می‌دانستند اما حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و نیروهای مقاومت، شجاعانه وارد میدان شدند و از جان خود گذشتند و  ‌تروریست‌ها را شکست دادند.
آمریکا در ضعیف‌ترین دوران حاکمیت خود
 قرار دارد
وی با بیان اینکه امروز نفوذ و توان جمهوری اسلامی در منطقه و جهان دشمن را عصبانی کرده است، تصریح کرد: امروز آمریکا از همه زمان‌ها ضعیف‌تر شده و شکست تلاش‌های این کشور برای تحریم تسلیحاتی جدید جمهوری اسلامی ایران افتضاح بزرگی برای آنهاست.
ظلم و بی‌عدالتی
 نتیجه حقوق بشر غربی است
رئیس قوه قضائیه، تضییع حقوق انسان‌ها، تهدید امنیت جهانی و ظلم 70 ساله رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم فلسطین را نتیجه حقوق بشر غربی و سیاست ورزی آنها و خیزش مردمی در آمریکا و اروپا علیه بی‌عدالتی و تبعیض را نمونه‌ای از واکنش‌ها به ظلم‌های تاریخی نظام سلطه دانست.
رئیسی افزود: اعتراض به بی‌عدالتی در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و ایستادگی دو ماهه مردم در واقع جرقه‌ای بود که نقاب را از چهره بزک کرده غربی‌ها کنار زد و امروز بسیاری از ملت‌ها، داعیه‌داران حقوق انسان را به‌عنوان بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر می‌شناسند که حتی حقوق اولیه مردم خود را هم زیر پا می‌گذارند.
وی با بیان اینکه تبعیض نژادی مردم عالم را به ستوه آورده است، اظهار داشت: ظلم و بی‌عدالتی نظام سلطه، تنها منحصر به یک رویداد مثل قتل یک انسان به دست پلیس آمریکا نیست و در ذات آنها ریشه دارد و جریان تبعیض در غرب، سیستماتیک است.
ایران اسلامی پرچمدار
حق‌خواهی و عدالت‌طلبی
رئیس قوه قضائیه، ایران اسلامی را پرچمدار حق‌خواهی و عدالت‌طلبی معرفی کرد و گفت: پرچم عدالت خواهی و حفظ حقوق انسان تا ریشه‌کن شدن ظلم و تبعیض و بی‌عدالتی و حکمفرمایی حق و عدالت، همچنان برافراشته می‌ماند و کارهای ایذایی که توسط نظام سلطه انجام می‌شود، به ثمر نخواهد نشست.
پیوند امارات و رژیم صهیونیستی
 ماهیت ارتجاع عرب را روشن کرد
رئیسی در این زمینه به از سرگیری روابط امارات و رژیم صهیونیستی‌ اشاره کرد و افزود: پیوند امارات و رژیم ‌تروریست و کودک‌کُش صهیونیستی ماهیت ارتجاع عرب را برای همگان روشن کرد و باعث رسوایی جریان وابسته به نظام سلطه و حاکمان بی‌خبر از خدا و مردم‌ستیز در منطقه شد.
وی با‌ اشاره به مخالفت مردم امارات با تصمیم حاکمان این کشور گفت: نهضت دفاع از حقوق انسان در کشورهای عربی و منطقه و جهان روز‌به‌روز پُررونق‌تر می‌شود و آینده به نفع مدافعان واقعی حقوق انسان خواهد بود.
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه امروز به برکت خون شهدای مقاومت، شاهد همنوایی و همگرایی عدالت‌خواهان در دنیا هستیم و شرایط برای شناخت نظام سلطه و جریان ‌تروریسم فراهم شده، متذکر شد: امپراطوری رسانه‌ای تلاش می‌کند تا حقیقت کتمان بماند اما فعالان حقوق بشر و نخبگان سیاسی و اجتماعی باید نسبت به ماهیت واقعی نظام سلطه روشنگری کنند.
حمایت دستگاه قضایی جمهوری اسلامی
 از عدالت‌طلبان در سراسر عالم
رئیسی در پایان با اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از حق‌خواهان و عدالت‌طلبان در سراسر عالم تصریح کرد: قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر اسلامی تلاش می‌کند با رایزنی و همکاری کشورهای اسلامی مجموعه فعال و منسجمی‌ را تحت عنوان اتحادیه حقوقی کشورهای اسلامی برای دفاع از حقوق مردم منطقه و دیگر اقصی نقاط جهان ایجاد نماید.
در این مراسم همچنین علی باقری معاون بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق، عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه، شیرین مزاری وزیر حقوق بشر پاکستان و آیت‌الله کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری به تبیین حقوق بشر اسلامی و ابعاد و ویژگی‌های آن پرداختند.
در بخش دیگری از این مراسم وضعیت حقوق بشر در کشورهای جبهه مقاومت از طریق ارتباط تصویری با وزیر خارجه ونزوئلا و روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشری در منطقه غرب آسیا و کشورهای حوزه آمریکای لاتین مورد بررسی قرار گرفت.
اهدای جایزه ویژه شهید سلیمانی
 به 3 تن از رهبران مقاومت
همچنین در این مراسم اسامی ‌برگزیدگان ششمین دوره جایزه حقوق بشر اسلامی اعلام شد و نشان ویژه مقاومت (یادمان سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی) نیز به سیدعبدالملک الحوثی
رهبر انصارالله یمن، شهید ابومهدی المهندس از فرماندهان ارشد بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) و مرحوم دکتر رمضان عبدالله دبیرکل فقید جنبش جهاد اسلامی فلسطین تعلق گرفت.
همچنین خانواده شهید دکتر طهماسبی رئیس بیمارستان امام خمینی آمل مفتخر به دریافت جایزه مدافعان سلامت شد و از دکتر احمد المنظری مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی نیز تقدیر به عمل آمد؛ جایزه ویژه حافظان حقوق عامه نیز به آقای محمدجواد حشمتی رئیس کل دادگستری استان تهران تعلق گرفت و آقای فرزاد بهشتی جانشین معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد و خانم خدیجه صدیقی نیز برای اقدامات جهادی خود مورد تقدیر قرار گرفتند.
همسران آقایان حمیدرضا یحیی‌زاده، علیرضا رهنورد، رضا وزیری، علی دانایی و محسن گوهری، ناخداهای نفتکشی که با وجود تحریم‌های آمریکا عازم ونزوئلا شدند و رشوه 125 میلیون دلاری آمریکایی‌ها برای امتناع از این مأموریت را رد کردند، مفتخر به دریافت جایزه ویژه جهادگران مبارزه با ‌تروریسم اقتصادی شدند و از ادریس الجزایری گزارشگر فقید حقوق بشر نیز به پاس افشاگری‌هایش درباره اقدامات قهری یکجانبه آمریکا علیه حقوق ملت‌ها تقدیر شد.