kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۹۴۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳

تجمع بزرگ در سئول علیه «دولت فاسد» کره جنوبی

هزاران کره‌ای بدون توجه به ممنوعیت تجمع به خاطر شیوع کرونا، با برپایی تظاهرات گسترده‌ای در سئول، خواستار استعفای دولت فاسد این کشور شدند.



به دلیل شیوع ویروس کرونا مقامات کره جنوبی هرگونه برگزاری تجمع و راهپیمایی را ممنوع اعلام کرده‌اند، با وجود این، دیروز هزاران کره‌ای در شرایطی که باران نیز می‌بارید، در سئول به خیابان‌ها آمدند و طرح بیرون نیامدن از خانه جهت مقابله با شیوع کرونا را نادیده گرفتند. معترضان خواستار استعفای رئیس‌جمهور کره جنوبی شدند.
به گزارش ایسنا، مقام‌های شهرداری سئول تلاش داشتند جلوی برگزاری تجمعات برنامه‌ریزی شده از سوی گروه‌های مسیحی و فعالان محافظه‌کار به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد آزاد شدن این کشور از حاکمیت استعمارگر ژاپن در خاتمه جنگ جهانی دوم را بگیرند.اما یک دادگاه بعد از آنکه معترضان حکم مقام‌های شهر سئول در ممنوع ساختن تجمعات را در این دادگاه به چالش کشیدند، با استناد به آزادی‌های مدنی، طی حکمی اجازه برگزاری این راهپیمایی را داد.تظاهرکنندگان که بسیاری از آنها ماسک بر صورت داشته و پرچم کره جنوبی را حمل می‌کردند، زیر باران در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری شهر سئول اجتماع کرده و خواستار استعفای «مون جائه این»، رئیس‌جمهور لیبرال کشورشان شدند. تظاهرکنندگان رئیس‌جمهور را به فساد و شکست در سیاست خارجی متهم می‌کنند.
تعدادی از معترضان با افسران پلیسی که از نزدیک تظاهرکنندگان را تعقیب می‌کردند درگیر شدند، اما گزارشی از وقوع درگیری‌های قابل توجه منتشر نشده است. بر اساس این گزارش، برخی محافظه‌کاران کره جنوبی تاکید دارند که در انتخابات پارلمانی ماه آوریل(فروردین) که حزب «مون جائه این» به طور قاطع در آن پیروز شده است، تقلب رخ داده، اما مقامات دولتی این ادعاها را رد کرده‌اند.
بر اساس گزارش‌ها، برخی از راهپیمایان متعلق به کلیسای مناقشه برانگیز شمال سئول بودند. این کلیسا بعد از گزارش‌ها در مورد وقوع ده‌ها مورد ابتلای به کرونا، تعطیل شد. مقام‌های حوزه سلامت در حال برنامه‌ریزی برای جدا‌سازی و تست گرفتن از حدود 4000 عضو این کلیسای تحت رهبری «جون کوانگ هون» کشیش منتقد مون جائه این یعنی هستند. این کشیش سال گذشته رهبری تجمعات ضددولتی را به عهده داشته است.
روز جمعه نیز پزشکان بیمارستان‌های شهرهای مختلف کره جنوبی در اعتراض به یک طرح دولتی، دست به اعتصاب زده بودند. این اعتصاب گسترده از سوی انجمن پزشکی کره جنوبی و در واکنش به افزایش سهمیه پذیرش دانشجو در دانشکده‌های پزشکی، انجام شده بود.مقامات وزارت بهداشت سئول می‌گویند با وجود گستردگی اعتصابات، اختلال قابل توجهی در کار بیمارستان‌ها رخ نداده است. این در حالی است که به گفته وزارت‌خانه مذکور، بیش از ۱۰ هزار کلینیک که معادل 31.3 درصد کلینیک‌های این کشور است، کاملاً تعطیل شده‌اند.
دولت کره جنوبی در نظر دارد با توجه به کمبودهای موجود در زیرساخت‌های درمانی این کشور و شیوع ویروس کرونا، که احتمالاً تا ماه‌های آینده همچنان ادامه خواهد داشت، تعداد پزشکان را افزایش دهد.