kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۶۰۱
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲
مقام سابق آمریکایی:

طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شکست خواهد خورد

مشاور خاورمیانه در دولت اوباما گفت: دولت ترامپ می‌داند که قرار نیست تحریم تسلیحاتی تمدید شود و بیش از هر چیزی، این انگیزه‌ای برای آنهاست تا اسنپ‌بک را فعال و باقی‌مانده برجام را نابود کنند.


ایلان گلدنبرگ، مشاور خاورمیانه در دولت اوباما و عضو ارشد اندیشکده «مرکز امنیت نوین آمریکا» به پایگاه خبری هیل گفت: دولت ترامپ می‌داند که قرار نیست تحریم تسلیحاتی تمدید شود و بیش از هر چیزی، این انگیزه‌ای برای آنهاست تا اسنپ‌بک را (بازگشت فوری و بدون شرط تحریم‌ها) فعال و باقی‌مانده برجام را نابود کنند.
آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره «تمدید نامحدود» تحریم‌های تسلیحاتی ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است. منابع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفتند در زمان حاضر مخالفت با پیش‌نویس آمریکا در حدی است که آمریکا احتمالاً نخواهد توانست 9 رأی لازم را به دست بیاورد تا روسیه و چین را مجبور به استفاده از حق وتو کند.
برای تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد باید دست‌کم 9 کشور عضو شورای امنیت با آن موافقت کنند و در عین حال قطعنامه از سوی هیچ‌یک از اعضای دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) وتو نشود.
روسیه و چین صریحاً تأکید کرده‌اند که با پیش‌نویس آمریکا مخالفت خواهند کرد. «وانگ ون بین» یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین پنج‌شنبه اعلام کرد: «ما با فشار آمریکا برای گسترش تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت مخالف هستیم.»
مقامات آمریکا اعلام کرده‌اند در صورتی که قطعنامه پیشنهادی آنها رد شود از بند «اسنپ‌بک» در توافق برجام استفاده خواهند کرد که به‌معنی بازگشت تحریم‌ها به‌صورت اتوماتیک و بدون نیاز به هیچ مذاکره و چانه‌زنی است، هرچند خروج آمریکا از برجام باعث شده است ادعای کاخ سفید برای استفاده از این بند برجام با چالش حقوقی مواجه شود. پیشتر روسیه اعلام کرده بود واشنگتن نمی‌تواند به بندهای توافقی ارجاع کند که از آن خارج شده است.
نامه دبیرکل شورای همکاری
نایف فلاح مبارک الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، در نامه‌ای به شورای امنیت خواستار تمدید قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با محدودیت خرید و فروش تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران شد.
الحجرف در این نامه بار دیگر همچون مقامات سعودی ایران را به پخش سلاح در منطقه و حمایت از تروریسم و فرقه‌گرایی متهم کرد.
او همچنین ادعا کرد که ممانعت از فروش سلاح به ایران موجب ثبات و امنیت در منطقه خواهد شد.
این نامه در شرایطی نوشته شده است که دولت آمریکا روز سه‌شنبه قطعنامه‌ای را که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رأی خواهد گذاشت.
جعل سند و کلاهبرداری آشکار
به گزارش فارس، محسن بهاروند، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در خصوص نامه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به شورای امنیت سازمان ملل متحد که در آن خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شده است، گفت: این یک جعل سند و کلاهبرداری آشکار است. دو نفر در نیویورک نشسته نامه‌ای را تهیه کرده و آن را به نام و از طرف کشورهای عضو شورای همکاری به سازمان ملل متحد ارسال و منتشر کرده‌اند. در حالی که بعضی از اعضای شورای همکاری که نامشان در آن نامه ذکر شده است، اصولا از ارسال چنین نامه‌ای اطلاع ندارند.
بهاروند افزود: جالب‌تر اینکه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که سیاست‌هایش در راستای تضعیف چند جانبه گرایی و تضعیف سازمان ملل، کشورش را منزوی کرده است با دیدن این نامه با علم به غیر واقعی بودن آن خود را ذوق زده نشان داده و از شورای امنیت می‌خواهد که به ندای کشورهای منطقه طبق این نامه پاسخ مثبت دهد.
ذوق زدگی پمپئو
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از نامه اعضای شورای همکاری خلیج فارس برای تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران با ذوق زدگی استقبال کرد.
پمپئو در حساب توئیتری خود در این زمینه نوشت: نامه اعضای شورای همکاری به شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران یک بیانیه برجسته بود. آمریکا این هفته یک قطعنامه برای تمدید تحریمهای ایران ارائه خواهد کرد. شورای امنیت باید بین مسلح کردن تروریستها یا ایستادن در کنار (کشورهای) خلیج(فارس) یکی را انتخاب کند.
وزیر خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد، کشورها در خاورمیانه از خلیج(فارس) تا (رژیم جعلی) اسرائیل از تمدید تحریمهای تسلیحاتی حمایت میکنند. این برای هر یک از آنها بسیار مهم است. عربها و اسرائیلیها با صدایی رسا دارند صحبت میکنند و شورای امنیت باید گوش کند.  
طعنه مقام روس به آمریکا
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتقاد از مواضع واشنگتن درباره تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران سیاست «فشار حداکثری» آمریکایی‌ها علیه ایران را در ضدیت با دیپلماسی خواند و رد کرد.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با رد مواضع وزیر خارجه آمریکا درباره ایران اعلام کرد که واشنگتن در قبال ایران هیچ دیپلماسی نداشته است.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به این توییت نوشت: «یک بیانیه غیرمنتظره: تلاش برای تمدید محدودیت تسلیحاتی «بعد از سال‌ها دیپلماسی». چه نوعی از دیپلماسی؟ سیاست فشار حداکثری ارتبطا چندانی به دیپلماسی ندارد و واشنگتن موضوع (تمدید) محدودیت تسلیحاتی را از پایان سال ۲۰۱۹ شروع کرد در نتیجه ماه‌ها است و نه سال‌ها (تلاش آمریکا برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران ماه‌ها است شروع شده و نه سال‌ها».
بلندگوی ایران ستیزان
در پی خبر منتشره از سوی دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر درخواست تمدید تسلیحاتی ایران و سایر اتهامات باطله از سوی دبیرکل جدید الورود این شورا، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تاسف از رویکرد غیرسازنده برخی اعضای این شورا در قبال جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: متاسفانه به نظر می رسد شورای موسوم به همکاری خلیج فارس به سخنگوی برخی کوته فکران داخل شورا و خارج منطقه مبدل شده و دبیرخانه شورا نیز با تاثیر از سیاست ها و رفتارهای اشتباه و مخرب برخی اعضای آن، بلندگوی ایران ستیزان شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: شورای همکاری خلیج فارس که در اوج ناکارآمدی خود است و اختلافات درونی و سیاست‌‌های غیر واقع بینانه باعث عقیم بودن این شورا شده با این اقدام خود باعث نادیده گرفتن حقایق منطقه و چشم فروبستن به روی واقعیات و اولویت‌‌ها در این شرایط حساس شده است.
موسوی افزود: بیانیه غیرمسئولانه دبیرکل در حالی به صورت یکجانبه و دیکته شده صادر می شود که برخی از اعضای شورا حتی در زمان مشکلات اقتصادی، دست از خرید و انباشت سلاح برنداشته و از بزرگترین خریداران تسلیحات در منطقه و جهان بوده و بدون شک منافع آمریکا نیز به فروش بیشتر تسلیحات به این کشورها با چنین رویکرد و ادعاهای واهی گره
خورده است.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در خاتمه اظهار داشت: وضعیت کشتار مردم و کودکان بی دفاع در یمن از مصادیق عینی سیاست های غلط برخی اعضای این شوراست که هر روز با انواع سلاح های غربی و توسط سردمداران همین شورا در مقابل چشم جهانیان قربانی می شوند.
موج‌سواری وزیر جنگ رژیم صهیونیستی
در حالی که رژیم صهیونیستی خود به عنوان یکی از متهمان در پرونده انفجار مشکوک انبار مواد محترقه در بندر بیروت به حساب می‌آید، «بنی گانتز» وزیر جنگ این رژیم در ادعاهایی بی‌اساس، سعی کرد انگشت اتهام را به سمت گروه‌های مقاومت بگیرد.
به نوشته خبرنگار جروزالم‌پست، گانتز طی سخنرانی در کمیته امور خارجه و نظامی پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) مدعی شد جنبش مقاومت «حزب‌الله» بزرگ‌ترین مشکلی است که لبنان با آن روبه‌رو است.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه حزب‌الله و ایران، گفت حفظ فشار بر ایران و تمدید تحریم تسلیحاتی باید اولویت کشورهای جهان باشد.
پیش از این نیز «دنی دانون» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با ضروری دانستن تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، مدعی شد هر جایی خطری علیه تل‌آویو وجود دارد، رد پای ایران در آنجا دیده می‌شود.
زورگویی و یکجانبه گرایی
مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در نیویورک امروز (دوشنبه) و در آستانه تلاش آمریکا برای ارائه قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نوشت: آمریکا برای جلب حمایت از قطعنامه غیرقانونی خود به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، به ایران هراسی و تهدید متوسل شده است.
تخت روانچی تصریح کرد: شورای امنیت بایستی دوباره زورگویی و یکجانبه‌گرایی را همان طور که هنگام معرفی این قطعنامه توسط آمریکا نشان داد، رد کند.
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: اعضای شورای امنیت در معرض آزمونی بزرگ برای نشان دادن استقلال رأی خود و واکنش منفی در قبال فشارهای رژیم آمریکا برای تحمیل اراده‌اش علیه ایران و نقض قطعنامه ٢٢٣١ و فروپاشی برجام قرار دارند.