kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۵۶۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲

افت بورس به دلیل ناهماهنگی دو وزارتخانه اقتصادی

آشفتگی در تصمیم‌گیری دو وزارتخانه اقتصادی دولت و عدم هماهنگی آنها با یکدیگر سبب ریزش بورس شد.

به گزارش خبرنگار ما‌، شاخص کل بورس در حالی که در دقایق ابتدایی معاملات دیروز به دو میلیون و ۱۰۳ هزار واحد رسیده بود، ناگهان پس از اعلام توقف عرضه صندوق دارا دوم از سوی دولت، با فشار عرضه روبرو گردید و به دو میلیون و ۶5 هزار واحد عقب‌نشینی کرد.
بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس با افت ۱۳ هزار واحدی نسبت به روز گذشته در رقم دو میلیون و ۶۵ هزار واحد قرار گرفت و ۶۲ صدم درصد افت نشان داد. شاخص هم وزن نیز با کاهش هشت هزار واحدی به ۵۲۵ هزار واحد رسیده است.
در همین رابطه خبرگزاری مهر نوشت: علت نوسان روز گذشته شاخص، خلف وعده دولت برای عرضه سهام چهار پالایشگاه در قالب صندوق دارا دوم بود، به این ترتیب که تا یکشنبه شب به صورت رسمی اعلام شده بود قرار است صندوق سهام آنها دوم شهریور ماه عرضه شود اما دیروز سازمان خصوصی‌سازی با صدور اطلاعیه‌ای عرضه سهام دارا دوم در شهریور ماه را تکذیب و اعلام کرد از آنجا که وزارت نفت اقدامی برای تشکیل این صندوق انجام نداده است، مقرر شده سهام این پالایشگاه‌ها به صورت بلوکی عرضه شود.
این تغییر ناگهانی که در شروع معاملات هم شایعاتی درباره آن وجود داشت باعث شد کسانی که طی روزهای گذشته به امید عرضه سهام دولت در قالب صندوق دارا دوم، اقدام به خرید سهام پالایشی کرده بودند در صف فروش قرار بگیرند.
با افزایش واکنش‌های مردمی، مسئولان و دستگاه‌های مرتبط با موضوع کم‌کم موضع‌گیری کرده و هر کدام دیگری را مقصر این وضعیت اعلام کردند.
قبل از ظهر دیروز، وزیر اقتصاد به میدان آمد و گفت: سهام پالایشی‌ها که قرار بود در دارادوم عرضه شود به دلیل آماده نبودن دستگاه ذیربط (وزارت نفت) به صورت بلوکی یا شناور عرضه خواهد شد، اما بلافاصله شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی طی اطلاعیه‌ای، توقف عرضه دارا دوم را تصمیم وزیر اقتصاد دانست!
معامله‌گران نسبت به بی‌برنامگی دولت و اتخاذ تصمیم‌های ناگهانی از سوی دولتمردان گلایه‌مند هستند و معتقدند این رویه دولت منجر به بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به بورس می‌شود.
دولت خاطره بسیار مثبتی از عرضه نخستین صندوق دارایی‌های بورسی دولت موسوم به دارا یکم در اذهان مردم بر جای گذاشته بود و به این ترتیب با تبلیغات گسترده، اشتیاق سرمایه‌گذاران خرد برای خرید واحدهای دومین صندوق دولتی دوچندان شده بود ولی با این اقدام نسنجیده به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم دامن زد.
این بی ثباتی در تصمیم‌گیری و شیوه نادرست اطلاع‌رسانی، موجب هدر رفتن سرمایه های مردم و سلب اعتماد آنان از دولت خواهد شد و می‌تواند سرمایه‌های زیادی که طی یکسال و نیم گذشته وارد بورس شده بود را فراری دهد که این موضوع به خودی خود می‌تواند موجب برهم خوردن بیش از پیش ثبات در سایر بازارها شود.