kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۳۹۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷
بازنشر گفت وگوی کیهان با «ديو دونه» به بهانه ممنوع شدن حضورش در شبکه‌های اجتماعی

کمدینی که دروغ آزادی بیان در غرب را رسوا کرد!



«امبلا امبلا ديو دونه» نام كامل هنرمند و كمدين معروف فرانسوي است كه چند روز پيش به اتهام یهودستیزی و تمسخر قربانیان هولوکاست از هر گونه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی منع شد! ديو دونه
(كه به فارسي «خداداد» معنا مي دهد) 53 سال دارد و 30 سال است كه در عرصه تئاتر و سينماي فرانسه فعاليت مي كند. اما همواره براي فعاليت هنري در فرانسه دچار مشكلات و محدوديت‌هايي شده است. چون او يك سياه پوست صلح‌طلب و آزادي خواه است. او در نمایش‌هایش که معمولا با صفوف طولانی و استقبال گسترده مردم همراه می‌شود به زبان طنز، از صهیونیسم و نژادپرستی در جهان امروز انتقاد می‌کند.
به همین دلیل هم مدتی است صفحات او در اینستاگرام و فیس بوک (با 1.3 میلیون نفر دنبال‌کننده) و در یوتیوب با 400 هزار دنبال‌کننده، مسدود شده و او برای همیشه از هر گونه فعالیت در این شبکه‌های اجتماعی ممنوع شده است.
به همین بهانه، گفت وگوی ما با «دیودونه» که سال‌ها قبل و در حاشیه سفر این کمدین فرانسوی به ایران انجام و منتشر شده بود، بازنشر می‌یابد:

* به عنوان يك هنرمند سياسي، چرا قالب كمدي را براي عرضه آثارتان انتخاب كرده‌ايد؟
- كمدي تلاش مي كند تا تابويي را كه در روح انسان است، اما نمي‌توان آن را ابراز كرد بشكند و به هم بريزد. درواقع كار كمدي مثل پزشكي است. اما پزشكي روح و ذهن. يعني مي‌توان از طريق آن، چيزي را كه در روح و ذهن انسان رخنه كرده است آزاد كرد. در شرايطي كه هنرمند نمي‌تواند حرفي را به صورت علني و رسمي بيان كند، اين كمدي است كه اين امكان را فراهم مي‌كند تا ضمن خنداندن مخاطب، حرف هاي مگو و غيرمجاز را زد.
* شما با چه انگيزه اي وارد كار هنري و تئاتر كمدي شديد و هدفتان چيست؟
- در شرايطي كه در كشور من، فرانسه، عدالت حاكم نيست، من راهي ندارم به جز اين كه با ابزار خنده و كمدي بر ضد اين شرايط مبارزه كنم. به خصوص درباره موضوع هولوكاست كه در فرانسه، نمي توان در مورد آن هيچ صحبتي كرد. شايد جالب باشد بدانيد. يكي از آثار اخير من كه قرار است آن را در آينده نزديك در ايران هم اجرا كنم، «شوآناناس» نام دارد. اين نام را به اين دليل براي آن انتخاب كردم، چون در فرانسه به هولوكاست «شوآ» مي گويند و چون نمي توان در آن كشور درباره اين كلمه (شوآ= هولوكاست) صحبت كرد، آن را به صورت شوآناناس انتخاب كرده ام، تا به اين طريق، هولوكاست را مورد تمسخر قرار دهم.
* چرا در فرانسه نمي‌توان از هولوكاست صحبت كرد؟
- به دليل نفوذ و غلبه شديد لابي صهيونيستي بر فرانسه و كل اتحاديه اروپاست. اين لابي كاري كرده كه هولوكاست جايگزين دين مسيحيت شده، تا آنجا كه يك هنرمند، حق نزديك شدن به آن را ندارد.
* تا به حال شده كه به خاطر گرايش ضدصهيونيستي و انتقاداتتان از هولوكاست دچار دردسر شويد؟
- بله، در ماه دسامبر اخير يك نمايش در فرانسه اجرا كردم كه با استقبال 6 هزار نفر مواجه شد. در اين نمايش از دكتر فريسون دانشمندي كه منكر هولوكاست است تقدير كردم. پس از آن ديگر در هيچ سالني به من اجازه اجراي نمايش ندادند و تا به حال 200 نمايش من، توقيف شده است. علاوه‌بر آن، در دادگاه فرانسه 30 پرونده براي من تشكيل داده‌اند كه هر چند روز يك بار به خاطر آنها من را محاكمه مي‌كنند.
* به جز اين گونه آثار كه ضد صهيونيستي و عليه هولوكاست هستند، با خلق ساير آثار شما مخالفتي نشده است؟
- چرا! يك فيلمنامه هم درباره برده‌داري نوشته ام و قصد دارم كه از آن يك فيلم سينمايي بسازم. اما فرانسه، اجازه توليد اين فيلم را هم به من نمي‌دهد.
* چرا؟
-چون فرانسه، خودش سهم عمده اي در برده داري و تجارت برده داشته است و اين فيلم براي آنها دردسرهاي بسياري را ايجاد مي‌كند.
* جاي تعجب است! چطور در كشور فرانسه كه ادعا مي‌كند مهد دموكراسي و آزادي انديشه و بيان است، به يك هنرمند اجازه داده نمي شود كه درباره موضوعاتي چون هولوكاست و برده داري حرف بزند؟
-بله، حق با شماست! فرانسه يك كشور بزرگ و مهد آزادي و فلسفه محسوب مي شود. اما فراموش نكنيد كه اين كشور، مهد استعمار هم هست و امروز هم يكي از چهارراه هاي اصلي استعمار محسوب مي شود. در فرانسه آزادي وجود دارد، اما اين آزادي تنها براي ثروتمندان است. من فرانسه را دوست دارم، اما همان طور كه گفتم، اين لابي صهيونيستي است كه در اين كشور قدرت بسيار زيادي داردو آن را به هر سمت كه خودش بخواهد مي برد.
* با توجه به اين شرايط و دردسرهايي كه براي شما ايجاد شده است، چرا به موضوعات ديگر نمي پردازيد و دست از پرداختن به اين گونه مسائل برنمي‌داريد!
-من شخصيتي هستم كه خودم را در مقابل جرياناتي مي دانم كه انسان‌ها را قرباني خودشان مي كنند و از انسان‌ها به عنوان ابزار استفاده مي‌كنند. اين كاري است كه در مورد سياه پوستان اتفاق افتاده و رنج هاي بسياري كه بر سياهان به عنوان برده تحميل شد، من را به اين راه كشاند. امروز هم هولوكاست به عنوان ابزاري دردست صهيونيست هاست كه ازطريق آن فلسطيني‌ها را قرباني منافع خودش كند. در اين شرايط من نمي توانم سكوت كنم و درباره موضوعات بي‌اهميت‌تر اثر هنري خلق كنم.
* آيا واقعاً اميد داريد كه بتوان با كار هنري و آثار سينمايي و نمايشي، مشكلات بشر را حل كرد؟
-در سؤال شما نوعي ترديد وجود دارد. حقيقتاً در اروپا به طوركلي در غرب، هنر در انحصار صهيونيسم است و آنها در راستاي اهداف خود از آن بهره‌برداري مي كنند. اما ما اميدواريم كه بتوانيم از هنر، براي گسترش صلح و عدالت در جهان استفاده كنيم.
* نظر شما درباره سينماي غالب بر جهان، يعني هاليوود چيست؟
- هاليوود يك اسلحه‌اي در دست آمريكاست تا ازطريق آن، سياست خارجي‌اش را پيش ببرد.
* آيا با سينماي ايران آشنا هستيد؟
-درباره سينماي ايران شنيده ام، اما فيلم‌هاي زيادي را نديده‌ام. پيش از اين فيلم «مريم مقدس» را ديده بودم كه بسيار زيبا بود. همچنين درمدت 10 روزي كه در ايران سپري كردم، بيش از 90 فيلم كوتاه ايراني ديدم كه از سطح بالاي آنها تعجب كردم. همچنين فيلم «ملك سليمان» را هم در اينجا تماشا كردم كه نشان مي‌داد، سينماي ايران از نظر فني سطح بسيار بالايي دارد.
* مردم غرب، به خصوص آزادي خواهان و صلح‌طلبان چه نظري درباره كشور ايران دارند؟ خود شما نظرتان چيست؟
-مردم دنيا، ملت ايران را به عنوان كشوري كه در مقابل آمريكا و صهيونيسم مقاومت مي‌کند مي‌شناسند. نظر من هم اين است كه ايران داراي يك فرهنگ و تمدن بسيار بزرگ است.
* ضمن تشكر از شما به خاطر اين كه امكان اين مصاحبه را فراهم كرديد. در پايان اگر پيامي براي مردم ايران داريد بفرمائيد.
-من هم از شما ممنون هستم و از استقبال گرم مردم ايران تشكر مي كنم؛ من بازهم به ايران خواهم آمد. فقط از مردم ايران خواهش مي‌كنم كه در رانندگي خود بيشتر دقت كنند.