kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۳۷۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷

اخبار ویژه


شرمن: ارمغان فشار حداکثری مقاومت ایران بود
معاون سابق وزارت خارجه آمریکا گفت تنها چیزی که سیاست فشار حداکثری برای آمریکا به ارمغان آورده مقاومت بیشتر ایران است.
وندی شرمن در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی جروزالم پست تصریح کرد: پس از توافق هسته‌ای، ما اکنون توافقی نداریم و ایران اورانیوم را با درصد بیشتری غنی کرده است. ایران همچنین سانتریفیوژهای بیشتری را در اختیار دارد و همچنان از نیروهای نیابتی در منطقه حمایت می‌کند.
وی اضافه کرد: من از سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ تشکر می‌کنم اما آنچه که این سیاست برای ما آورده است، همانی است که خود برایان هوک هم اعتراف کرد؛ مقاومت.
شرمن افزود: دولت فعلی تاکتیک‌هایی داشته اما مشخص نیست که اهداف استراتژیک آنها چه بوده است. دولت می‌گوید سیاست آنها تغییر رژیم نیست و اهرم‌هایی برای مذاکره بهتر داشته‌اند اما آنچه که من می‌بینم این است که ایران هرگز به مذاکره نزدیک نشده است و ما در بدترین نقطه قرار گرفته‌ایم.

مقام آمریکایی: روسیه و چین و ایران در انتخابات آمریکا دخالت می‌کنند
رئیس مرکز ضدجاسوسی و امنیت ملی آمریکا می‌گوید ایران، چین و روسیه به دنبال دخالت در انتخابات آمریکا و ایجاد اختلاف میان رأی‌دهندگان هستند.
در حالی که وضعیت محبوبیت ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رو به وخامت گذاشته، ویلیام اوانینا گفت: مسکو، پکن و تهران به دنبال، دخالت و اثرگذاری بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری که قرار است نوامبر پیش رو برگزار شود هستند. چین به دنبال رای نیاوردن پرزیدنت ترامپ، روسیه به دنبال بدنام کردن جو بایدن و ایران به دنبال تضعیف ارکان نظام آمریکا و شکست دونالد ترامپ است.
رئیس مرکز ضدجاسوسی آمریکا گفت: دولت‌های خارجی با عملیات‌های مخفی و آشکار به دنبال اثرگذاری بر انتخابات 2020 آمریکا هستند.
روسای نهادهای اطلاعاتی آمریکا در سال 2016 اعلام کرده بودند که در جریان رای‌گیری نوامبر 2016 روسیه با هدف کمک به پیروزی دونالد ترامپ تلاش کرده بود بر انتخابات آمریکا اثر بگذارد. اما روسیه این ادعا را تکذیب کرد.
ویلیام اوانینا، رئیس مرکز ملی ضدجاسوسی و امنیت آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد کشورهای خارجی تلاش می‌کنند بر نظر رای‌دهندگان، بر سیاست‌گذاری در آمریکا اثر بگذارند و موجب اختلاف و شقاق  بیشتر در کشور شوند تا با لطمه زدن به اعتماد مردم آمریکا، فرآیند دموکراتیک در این کشور را تضعیف کنند. اصلی‌ترین آنها چین، روسیه و ایران هستند.
در بیانیه ویلیام اوانینا همچنین آمده: ترجیح چین «شکست دونالد ترامپ است- چرا که پکن او را غیرقابل پیش‌بینی می‌داند.»
روسیه به دنبال «بدنام کردن» جو بایدن و بقیه سیاست‌مدارانی است که آنها را بخش «ضدروسیه حکومت» در آمریکا می‌خواند. آقای اوانینا گفته عوامل دیگر مرتبط با کرملین هم به دنبال «تقویت نامزدی دونالد ترامپ در شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون روسیه» هستند.
این مقام ارشد اطلاعاتی می‌افزاید: «ایران به دنبال «تضعیف ارکان دموکراتیک نظام حکومتی در آمریکاست»، تهران همچنین به دنبال تضعیف دونالد ترامپ و «تفرقه‌افکنی» در میان مردم این کشور است و این کار را از طریق انتشار «اخبار جعلی و اطلاعات غلط و ضدآمریکایی» در فضای مجازی انجام می‌دهد.

ننگ ماجرای بیروت برای عربستان و امارات می‌ماند
یک روزنامه قطری با انتقاد از سیاست‌های عربستان و امارات نوشت: شما صدها میلیارد دلار در منطقه هزینه کردید اما نمی‌توانید 15 میلیارد دلار برای نجات بیروت هزینه کنید؟!
العربی الجدید نوشت: آیا اهانت به حق حاکمیت ملی لبنان، که در جریان سفر مکرون به این کشور شاهد آن بودیم، باعث تعجبتان می‌شود؟‌ آیا به این قسمت از صحبت‌های مکرون توجه کردید که ملت لبنان را گروه‌هایی از رعیت‌های امپراطوری‌های فرانسه قدیم دانست و نه یک ملت عربی؟
به گزارش «انتخاب»، وائل قندیل در یادداشت العربی الجدید خاطرنشان کرده است: مکرون اعلام کرد کمک‌های کشورش را به صورت مستقیم به مردم لبنان ارائه می‌دهد، نه از طریق حکومت این کشور که نمایندگی از مردم را برعهده دارد.
در واقع او، از دو جهت به لبنان اهانت کرد و بیشتر از حکومت، این اهانت متوجه مردم لبنان شد و به منزله سیلی به شعور عربی بود. در شرایط وحشتناکی که برای بیروت ایجاد شده، نهایت کمک برادران آن در دیگر کشورهای عربی، فرستادن محموله‌های پزشکی و غذایی بود، بدون آنکه به فریاد لبنان در این لحظه اندوهبار گوش فرا دهند.
عربستانی که حدود یک تریلیون دلار برای سفر ترامپ به این کشور و دیدن لبخندی از سوی ایوانکا ترامپ هزینه کرد، لبنان را تنها گذاشت و اماراتی که ده‌ها میلیارد دلار برای خرابکاری در پایتخت‌های عربی صرف کرد، نیز لبنان را رها کرد، تا اینکه این کشور عربی به استقبال امانوئل مکرون برود و استقلالش در خطر قرار بگیرد.
بیروت و به طور کلی لبنان، بیش از محموله‌های مواد غذایی و پزشکی به حضور یک اقدام سیاسی عربی خالصانه نیاز دارد و به نظر می‌رسد نظام عربی که صدها میلیارد دلار را در خزانه آمریکایی و غربی می‌ریزد تا از حمایت آن‌ها بهره‌مند شوند، برایش ننگ است که لبنان را در برابر سارقان تاریخ و جلادانی که به دنبال استعمار آن هستند، تنها بگذارد و به بازسازی مادی و سیاسی این کشور عربی، کمک نکند.
کسانی که 460 میلیارد دلار برای گرفتن عکسی با ایوانکا ترامپ پرداختند و مبالغ گزافی صرف سوزاندن شهرهای درگیر در بهار عربی می‌کنند، می‌توانند 15 میلیارد دلار هم برای نجات بیروت و بیرون کشیدن آن از زیر آوار نابودی، هزینه کنند. البته اگر هنوز خون عربی در رگ‌های آنهاست. بیروت به اعتراف و عذرخواهی همه ما اعراب نیاز دارد.

بولتون: اگر ترامپ دوباره انتخاب شود ناتو فرو می‌پاشد
مشاور مستعفی امنیت ملی کاخ‌ سفید می‌گوید ناتو در صورت انتخاب مجدد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا از هم می‌پاشد.
جان بولتون در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان درباره تصمیم به خارج کردن نیروهای آمریکایی از آلمان گفت: ترامپ برای این کار هیچ دلیل موجهی ندارد.
دونالد ترامپ فاقد راهبرد و جهان‌بینی است، تصمیم‌های آنی و شتاب‌زده می‌گیرد و آگاه نیست رئیس‌جمهوری ایالات متحده بودن چه مسئولیت سنگین و خطیری است. بولتون تاکید می‌کند حضور نظامیان آمریکایی در آلمان «دلایل عمیق تاریخی» دارد و این مسئله در پیوند با منافع امنیت ملی ایالات متحده است، اما ترامپ موضوع را از این زاویه
نمی‌بیند.
او افزود: این مسئله درباره استقرار نیروهای نظامی آمریکا در کره‌جنوبی، ژاپن، افغانستان یا عراق نیز صادق است.
به گزارش خبرگزاری آلمان، جان بولتون یک محافظه‌کار افراطی و مانند ترامپ جمهوری‌خواه است و شخصیتی مناقشه‌برانگیز به شمار می‌رود. او با بسیاری از روسای جمهوری آمریکا از جمله جورج دبلیو بوش همکاری کرده و در فاصله آوریل 2018 تا سپتامبر 2019 مشاور امنیت ملی کاخ سفید بوده است.
ترامپ می‌گوید مشاور سابق خود را اخراج کرده اما بولتون مدعی است کناره‌گیری کرده است. او از کسانی است که امیدوارند ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر امسال شکست بخورد و چهار سال دیگر در قدرت نماند.
بولتون بر این باور است در صورت ادامه ریاست‌جمهوری ترامپ برای یک دوره دیگر خسارت‌هایی که به بار می‌آورد گسترده‌تر و ترمیم آنها دشوارتر خواهد بود؛ در چنین حالتی خطر فروپاشی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تهدید می‌کند.
مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا با بیان این که ظاهرا این خطر در اروپا جدی گرفته نمی‌شود افزود: ترامپ در این پیمان، منفعتی برای آمریکا نمی‌بیند و معتقد است کشورهای عضو ناتو گذشته از چند استثنا، گروهی هستند که به شکل غیرمنصفانه از این که ایالات متحده از آنها دفاع می‌کند سود می‌برند.

دولت باید با اجحاف بر مردم مخالف باشد، نه کالابرگ
معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید با توزیع کالابرگ (کوپن) مخالف است.
اسحاق جهانگیری در حاشیه نشست دیروز دولت در جمع خبرنگاران گفت: دولت تا این لحظه با توزیع کالابرگ موافق نیست و علت آن این است که اگر دولت بخواهد اقلام و کالاها را از طریق کالابرگ به دست مردم برساند باید همه امور در بخش تأمین و توزیع به اقصی نقاط کشور را برعهده بگیرد. در زمان جنگ ستاد بسیج اقتصادی و تشکیلات وسیعی به عنوان مراکز تهیه و توزیع کالا در سراسر کشور فعال بود که در سال‌های اخیر این تشکیلات و فرایندها تغییر کرده و نوعی نظام آزاد توزیع کالا در کشور شکل گرفته است.
وی افزود: چنین سیستمی در سال‌های گذشته کاملاً بهم خورده است و اکنون یک نظام تقریباً آزاد به لحاظ کالا در کشور شکل گرفته است. وقتی کسی از کالابرگ سخن می‌گوید، باید اول ساز و کارهای دولتی آن را ایجاد کند که چنین ساز و کاری هزینه‌های سنگین، نیروی انسانی بسیار زیاد و شبکه توزیع مناسب نیاز دارد.
معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: شرایط کشور به گونه‌ای است که برای تأمین کالاها با محدودیت مواجه نیستیم و خوشبختانه کالاهای  مورد نیاز به وفور در اختیار مردم قرار دارد.
جهانگیری با یادآوری اینکه حجم تجارت خارجی کشور بیش از صد میلیارد دلار در سال است، گفت: این میزان از حجم تجارت خارجی سالانه ایران را جزو کشورهای رده بالا در حوزه اقتصاد و تجارت خارجی قرار می‌دهد و در چنین کشوری ضرورتی برای توزیع کالا برگ احساس نمی‌شود.
اظهارات آقای جهانگیری ارجحیتی درست اما از حیث دیگر نادرست است. درست است به این معنا که در کشور وفور کالاها و کمبود کالا در بازار نداریم.
اما نادرست است به این معنا که توزیع کوپن صرفاً برای کالاهای کمیاب و نایاب نیست. بلکه یکی از کارکردهای کالابرگ (کوپن) تأمین نیاز طبقات پایین است که در اثر تورم بالا، قدرت خریدشان کاهش یافته یا از بین رفته است.
در حالی که دولت در برخی ماه‌ها حتی به تورم 42 و 52 درصدی هم اذعان داشته- و البته در برخی اقلام مصرفی، تورمی بیش از این درصدها اتفاق افتاده- طبعاً قدرت خرید طبقات پایین تنزل پیدا می‌کند و چاره کار این است که تمهیداتی لااقل برای سه دهک پایین تدارک شود. این ضرورت را نمی‌توان به خاطر اینکه برای دولت زحمت دارد، انکار کرد.
نکته مهم دیگر این است که نظام آزاد عرضه کالا به مفهوم رها کردن قیمت‌ها- چنان که متأسفانه، برخی دستگاه‌های مسئول دولتی انجام می‌دهند- نیست. دولت طبعاً در این عرصه مسئولیت دارد مانع اجحاف و سودجویی بی‌ضابطه در بازار شود. وقتی به این مسئولیت عمل نمی‌شود، «بازار آزاد دولتی»(!) فعلی، نه افتخار بلکه مایه انتقاد از دولت است و درست به همین دلیل تأمین کالاهای اساسی برای طبقات پایین از طریق کالابرگ ضرورت دارد.