kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۲۱۲
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷

نایب رئیس مجلس: طرح سؤال از رئیس‌جمهور از دستور کار خارج نشده است

قاضی‌زاده هاشمی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر میرتاج‌الدینی گفت: اصل سؤال از رئیس‌جمهور از دستور کار خارج نشده و هیئت رئیسه از آن استقبال می‌کند.


سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز روز گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با استناد به آیین‌نامه داخلی مجلس و اصل 88 قانون اساسی اظهار داشت: 200 نفر از  نمایندگان مجلس سوال از رئیس‌جمهور داشته‌اند و بر اساس اصل 88  قانون اساسی باید هرچه زودتر این اقدام انجام شود و بیش از یک ماه فاصله نیفتد. اکنون زمان از یک ماه گذشته است و شما هنوز این موضوع را به کمیسیون‌ها ارجاع نداده‌اید.
وی گفت: برابر اصل 88  قانون اساسی باید سؤال یا سؤالات روشن به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده شود. ما اکنون نمی‌دانیم چه مصلحتی بزرگتر از این است که وقتی مردم در مشکلات عدیده اقتصادی، نوسانات بی‌رویه ارز دست و پنجه نرم می‌کنند آیا رئیس دولت و رئیس‌جمهور نباید بعد از سه ماه در مجلس حاضر شوند و به این سؤالات به صورت منطقی پاسخ بدهند؟
میرتاج‌الدینی گفت: ما سخنان مقام معظم رهبری را که در ویدئوکنفرانس که به صورت مستقیم تصریح فرمودند را فراموش نکرده‌ایم، ایشان گفتند البته من نقش نظارتی مجلس را خیلی مهم می‌دانم و واقعاً نقش نظارتی مجلس یک مسئله اساسی و حیاتی است و نباید به این نقش حیاتی بی‌توجهی شود، اما معتقدم این نقش بامتانت، خردمندانه و بدون حاشیه ایفا می‌شود.
نماینده مردم تبریز در مجلس اظهار داشت: ما این سؤال را با متانت و بدون حاشیه در مجلس طرح کردیم، بنابراین از هیئت رئیسه درخواست داریم که این موضوع در هیأت رئیسه طرح و بلافاصله به کمیسیون‌ها ارجاع داده شود تا نمایندگان رئیس‌جمهور به این سؤالات پاسخ دهند و این روند دو تا سه هفته طول خواهد کشید.
جهانگیری باید بیاید و پاسخ بدهد
وی به رئیس‌جمهور پیشنهاد کرد که وقتی برای پاسخ به سؤالات نمایندگان به مجلس می‌آید به همراه معاون اول یعنی جهانگیری وارد مجلس شود، همان معاون اولی که می‌گفت فراموش نکرده‌اید که شب می‌خوابیدم و روز قیمت ارز مدام بالا می‌رفت یا قیمت کالاها، جهانگیری الان باید بیاید و پاسخ بدهد که چرا در دوره خودشان وضعیت این‌گونه شده است؟
به گزارش فارس، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر میرتاج‌الدینی گفت: اصل سؤال از رئیس‌جمهور و الزام پاسخگویی مدیران اجرایی به وضعیت کشور یک امر ضروری است و حتماً هیئت رئیسه از آن استقبال می‌کند و نمایندگان و اعضای هیئت رئیسه نیز در اعمال آن انگیزه دارند.
نایب رئیس مجلس:
کشور در وضعیت خاصی وجود دارد
وی با بیان اینکه تعداد زیادی از امضاکنندگان طرح سؤال از رئیس‌جمهور، اعضای هیئت رئیسه مجلس هستند، تصریح کرد: همان‌گونه که شما هم اشاره کردید، وقتی کشور در وضعیت خاصی وجود دارد باید ملاحظات جدی صورت گیرد. به هر حال این مسیر ملاحظات و تمهیداتی دارد که هیئت رئیسه به دنبال تمهید آن مقدمات است به هر حال باید فراکسیون اکثریت و کمیسیون مربوطه همراهی کنند شاید باید متون و مستندات هم کامل‌تر شود. اینگونه نیست که هیئت رئیسه این موضوع را از دستور خارج کرده باشد. بله من با شما موافقم که نص ماده 210 رعایت نشده و ان‌شاءالله حتماً با کمک همه نمایندگان در مسیر درست قرار می‌گیرد.