kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۸۳۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹

کوتاه از سراسر جهان


 
  آمریکا
اسپوتنیک: نیروی دریایی آمریکا استفاده از وسایل نقلیه خاکی-آبی در تمرینات آموزشی را بعد از حادثه رخ داده برای یک زره پوش خاکی-آبی متعلق به یک واحد نیروی دریایی ارتش آمریکا در سواحل کالیفرنیا و کشته، زخمی و مفقود شدن تعدادی از تفنگداران نیروی دریایی این کشور، به حالت تعلیق درآورد. «دیوید اچ برگر» فرمانده نیروی دریایی آمریکا در این باره گفته: «این حادثه بد در دست تحقیق است... در این بین دستور فوری داده‌ام تا زمانی که عواملی که به بروز این حادثه منجر شد، بهتر فهمیده شوند، عملیات آبی وسایل نقلیه تهاجمی آبی-خاکی معلق شوند».
فلسطین اشغالی
المیادین: رسانه‌های رژیم صهیونیستی از تشدید تدابیر امنیتی در اطراف منزل «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پی افزایش شمار معترضان خبر می‌دهند. این رسانه‌ها شامگاه جمعه گزارش دادند که پلیس رژیم صهیونیستی برای رصد تحرکات و حوادث به هنگام تجمع معترضان در اطراف منزل نتانیاهو، اقدام به نصب و استفاده از بالون‌های رصد کرده است.
بیش از دو هفته است که مخالفان نخست‌وزیر این رژیم دست به برپایی تظاهرات علیه وی زده‌اند و دامنه این تظاهرات به اطراف منزل نتانیاهو در خیابان «بالفور» کشیده شده است. معترضان با انتقاد از عملکرد ضعیف کابینه او در کنترل کرونا و پرونده‌های فساد مالی او و همسرش و همین‌طور شرایط بد اقتصادی حاصل از کرونا، خواستار استعفای هرچه سریعتر او هستند.
کویت
فارس: سفارت دولت کویت در مصر از مقامات این کشور خواسته تا اقدامات لازم برای ممانعت از اهانت به کویت را اتخاذ کنند. سفارت این کشور در قاهره روز جمعه در بیانیه‌ای انتشار تصاویر و ویدیوهایی از آتش زدن پرچم کویت در مصر را محکوم کرد و گفت: «این اقدام توهین‌آمیز، ناراحتی شدید در بین محافل رسمی و مردمی کویت را در پی داشته و باعث جریحه‌دار شدن احساسات مردم این کشور شده است». طی هفته اخیر انتشار ویدیوئی از ضرب و شتم یک جوان مصری مقیم کویت توسط شهروندان این کشور، خشم عمومی مصری‌ها را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داشته و همین مسئله باعث شد که برخی در مصر، پرچم کویت را آتش زده و برای ادامه آن فراخوان دهند.
لهستان
رویترز: دولت آمریکا بعد از اعلام تصمیم برای خارج کردن ۱۲ هزار نظامی خود از کشور آلمان، با لهستان برای استقرار نظامی دائمی در این کشور به توافق رسید. وزارت دفاع لهستان شامگاه جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ارتش آمریکا با مستقر کردن هزار نظامی دیگر در این کشور، به صورت دائمی در لهستان حضور خواهد داشت. در تاریخ دوازدهم جولای ۲۰۱۹ بود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با «آندرژ دودا» همتای لهستانی خود در کاخ سفید، برای اعزام ۱۰۰۰ نیروی نظامی به این کشور به توافق رسید. با این حال مذاکرات درباره محل استقرار نظامیان آمریکایی و میزان پرداخت دولت لهستان به واشنگتن ادامه داشت.
چین
ایسنا: خبرگزاری شینهوای چین سخنرانی «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در کتابخانه ریاست جمهوری «ریچارد نیکسون» را «حملاتی بی‌اساس و بی‌امان» خواند که «تنفرپراکنی ایدئولوژیکی علیه چین و حزب کمونیست چین» بوده و همین‌طور «تلاشی چرب‌زبانانه برای پیوستن دیگران به ائتلافی علیه پکن». این رسانه چینی با توجه به سخنان «توماس ال. فریدمن» که زمانی گفته بود، «مایک پامپئو بدترین وزیر خارجه آمریکاست»، نوشته «مطمئناً او درست گفته است. افزون بر این، پامپئو احتمالاً خطرناک‌ترین شخص در این پست نیز است».