kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۷۲۰
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا تهران خبر داد

۲۰ تا ۲۹ ساله‌ها بیشترین آمار بستری در۲ هفته اخیر

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران گفت: بیشترین آمار بستری در دو هفته اخیر به گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال تعلق دارد.




به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی اظهار داشت: در حال حاضر در تهران روزانه بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر از مترو و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند که جمعیتی معادل دو استان است.
زالی، از ورود روزانه بالغ بر ۴۰۰ هزار خودرو به شهر تهران از بخش غربی استان خبر داد و افزود: جمعیت شناور در روزهای اخیر بالغ بر یک میلیون نفر گزارش شده است؛ یعنی معادل جمعیت یک استان روزها وارد شهر و شب‌ها از شهر خارج می‌شوند.
به گفته وی، به‌دلیل همجواری استان تهران با استان قم، البرز، سمنان و مازندران کنترل اپیدمی ‌سخت‌تر است.
وضعیت شیوع بیماری کرونا در تهران
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران ادامه داد: طبق منحنی وضعیت عمومی جهانی، در آمریکای شمالی و جنوبی و تا حدی هم کشورهای آفریقایی و آسیایی که ما جزو آن هستیم، شیوع بیماری رو به رشد است و تعداد موارد ابتلا و موارد مرگ هم سیر فزاینده‌ای را در پیش گرفته است.
زالی با‌ اشاره به منحنی سینوسی ابتلای روزانه و مرگ و میر در تهران، گفت: شهرهای کشور از لحاظ میزان ابتلا، بستری، مرگ و میر با معدل‌سازی وزارت بهداشت از شاخص‌های مربوطه مورد تحلیل قرار گرفته است و بر اساس این شاخص‌ها شرایط شهر را اعلام می‌کنند؛ استان و شهر تهران در روزهای اخیر در شرایط قرمز قرار گرفته است. کرج نیز مشابه همین شرایط دارد که کار را برای پایتخت سخت‌تر می‌کند.
وی افزود: با توجه به داده‌های اسفندماه، در هفته سوم و چهارم شیوع بیماری به اوج خود نزدیک شد و به تدریج با اعمال تعطیلی‌های هدفمند و محدودیت‌ها، سیر نزولی را تجربه کردیم. البته مجدد در هفته سوم و چهارم خردادماه آمار ابتلا رو به افزایش گزارش شد.
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران از ثبت بالاترین میزان مرگ و میر در پایتخت در ۲۸ اسفندماه خبر داد و اظهار داشت: در ۱۱ فروردین هم موجی از مرگ و میر را تجربه کردیم که روند کاهشی را در پیش گرفت و اخیراً مجدداًً رو به افزایش است. این شرایط در تعداد بستری‌ها نیز صادق است.
به گفته زالی، در تحلیل اپیدومیولوژی‌ها، امواج بعدی از لحاظ زمانی با کاهش ‌ترس از بیماری همراه است.
بیشترین آمار بستری
به گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال تعلق دارد
وی درخصوص توزیع نسبی گروه‌های سنی افرادی که در تهران از ابتدای اسفندماه بستری شدند، گفت: بیشترین گروه سنی بستری، افراد بین ۵۰ تا ۵۹ سال و گروه دوم افراد بین ۳۰ تا ۳۹ سال بود، اما در دو هفته اخیر شاهد افزایش بستری گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال هستیم ضمن اینکه ۵۸ درصد آمار بیماران بستری را آقایان تشکیل می‌دهند.
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران با‌ اشاره به اینکه از مجموعه بیمارانی که تا پنجم مردادماه در تهران بستری شدند، ۶۱ درصد‌ ترخیص شدند و تاکنون ۷/۷ درصد از بیماران فوت کرده‌اند، گفت: ۲۱ درصد آمار فوتی‌ها در گروه سنی ۹۰ سال به بالا و ۱۸ درصد در گروه سنی۸۰ تا ۸۹ سال رخ داده است. بالاترین میزان فوتی بین گروه سنی ۷۰ تا ۷۹ سال و بعد ۶۰ تا ۶۹ سال بوده است و در گروه‌های سنی پایین‌تر میزان کمتری از مرگ و میر را شاهد بودیم.
آلوده‌ترین مناطق تهران از نظر وضعیت کرونا
زالی از جمع‌آوری اطلاعات ۵۰ هزار بیمار ‌ترخیصی در تهران خبر داد و افزود: بالاترین میزان ابتلا در مناطق شرقی و جنوب شرقی گزارش شده است. در این مناطق شرایط اجتماعی، اقتصادی و امکاناتی متفاوتی نسبت به سایر مناطق مشاهده می‌شود.
نانوایی‌ها، در معرض خطرترین صنف در زمان اپیدمی
وی ادامه داد: نانوایی‌ها در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آسیب‌پذیرترین صنف شناخته‌شده‌اند و بعد از آنها، سوپرمارکت‌ها این وضعیت را دارند.
 73 درصد مردم معتقدند
ویروس کرونا در تهران ضعیف نشده است
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران اظهار داشت: طبق نظرسنجی اخیری که با همکاری شهرداری تهران انجام شده، ۷۳ درصد مردم معتقدند ویروس کرونا در تهران ضعیف نشده است. همچنین بخش قابل توجهی از والدین اعلام کردند در صورت بازگشایی مدارس، فرزندانشان را به کلاس درس نمی‌فرستند.
ممکن است تا 3 سال آینده
جهان درگیر اپیدمی‌ کرونا باشد
زالی درخصوص آینده کشور و کنترل بحران کووید-۱۹، گفت: با توجه به اینکه تولید واکسن و داروی درمان این بیماری در آینده نزدیک در دسترس نخواهد بود، باید مدل زندگی مطابق با آن را فراگرفت و همچنان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را در دستور کار قرار داد.
وی با‌ اشاره به اینکه حداقل تا سه سال آینده عرصه جهانی با این پدیده رو‌به‌رو خواهد بود، ادامه داد: در دنیا و در کشور با مدیریت یکپارچه، اتکا به شواهد و مستندات علمی، بهره جستن از تجارب کشورهای موفق و توجه به توصیه‌های اکید و موثر سازمان بهداشت جهانی می‌توان تا حد زیادی این مشکل را کنترل کرد.
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران افزود: در برخی کشورها به خوبی این جریان مدیریت شده است، اما تعدادی از کشورها موج اول را پشت‌سر گذاشته و وارد موج دوم شده‌اند و برخی دیگر از کشورها نیز همچنان در موج اول هستند.
آمار بیماران «در وضعیت شدید» افزایش یافت
شناسایی 2674 مورد ابتلا
و فوت 197 بیمار کرونایی دیگر
سخنگوی وزارت بهداشت جدیدترین آمار ابتلای قطعی به کووید 19 و فوت ناشی از این بیماری را اعلام کرد.
به گزارش وبدا، سیما سادات لاری دیروز اظهار داشت: از 9 تا ۱۰ مردادماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که  یک هزار و ۵۲۳ نفر از آنها بستری شدند و در مجموع بیماران در کشور به ۳۰۴ هزار و ۲۰۴ نفر رسید.
لاری با بیان اینکه متاسفانه در طول این مدت، ۱۹۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند، مجموع جان‌باختگان این بیماری را ۱۶ هزار و ۷۶۶ نفر اعلام کرد.
وی افزود: خوشبختانه تاکنون ۲۶۳ هزار و ۵۱۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد با بیان اینکه
چهار هزار و 21 نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند، گفت: تاکنون
دو میلیون و ۴۵۶ هزار و ۹۰۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
به گفته لاری، استان های تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان در وضعیت قرمز و استان های آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، یزد، گیلان و قم هم در وضعیت هشدار قرار دارند.