kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۶۹۹
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۷

ترامپ به دنبال تعویق انتخابات/ بحران آمریکا پیچیده‌تر می‌شود



سرویس خارجی-
ترامپ در نگرانی از شکست سنگین در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به بهانه بحران کرونا و احتمال تقلب خواستار تعویق انتخابات شده است، درخواستی که با مخالفت شدید دموکرات‌ها و حتی جمهوری‌خواهان روبه‌رو شده و بحران این کشور را پیچیده‌تر کرده
است.
این روزها حوزه‌های مختلف آمریکا درگیر بحران است و این بحران‌ها هر روز پیچیده‌تر می‌شود. در کمتر از 100 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ترامپ در نظرسنجی‌ها از رقیب دموکرات خود عقب افتاده و از آن سو «کرونا» نیز اقتصاد کشور را به زانو درآورده و 155 هزار فوتی روی دست دولت گذاشته است. اعتراضات ضد نژادپرستی نیز با گذشت نزدیک به 70 روز از کشته شدن وحشیانه «جورج فلوید» همچنان ادامه دارد و در برخی شهرها مثل پورتلند و سیاتل خیابان‌ها به صحنه جنگ داخلی بین مردم و پلیس تبدیل شده است.
اوضاع در این کشور طوری شده که برخی کارشناسان را به این نتیجه رسانده، ترامپ به دلیل آنکه مطمئن است در انتخابات آبان ماه از رقیب دموکرات خود شکست می‌خورد در حال سوق دادن جامعه آمریکا به سمت «جنگ داخلی» است! تا به این بهانه حکومت نظامی اعلام کرده و انتخابات را به تعویق بیندازد. «نوام چامسکی»، زبان‌شناس برجسته آمریکایی هفته گذشته طی مصاحبه‌ای در این زمینه ضمن اعلام اینکه «ترامپ یک مستاصل روانی است» پیش‌بینی کرده بود او چون «تحمل شکست را ندارد تلاش خواهد کرد انتخابات را لغو کند».
حالا با گذشت یک هفته از این پیش‌بینی، ترامپ عملاً پروسه تعویق انتخابات را کلید زده است؛ مسئله‌ای که با اعتراضات گسترده‌ای در بین دموکرات‌ها و حتی جمهوری خواهان رو به رو شده است. در شرایطی که با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا و ناتوانی دولت ترامپ در مهار این ویروس احتمال برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا به‌صورت پستی و غیرحضوری را افزایش یافته، دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه در پیامی توئیتری پیشنهاد به تعویق‌انداختن انتخابات را مطرح کرد. ترامپ نوشت: «با رأی‌گیری سراسری به صورت پستی (نه رأی‌گیری غیابی که کار خوبی است)، انتخابات 2020 غیردقیق‌ترین و متقلبانه‌ترین انتخابات در تاریخ خواهد بود و به مایه خجالت برای ایالات متحده بدل خواهد شد... بهتر نیست که انتخابات را تا زمانی که مردم بتوانند به نحوی مناسب و امن رأی بدهند، به تعویق بیندازیم؟؟؟». رئیس‌جمهور آمریکا البته چند ساعت پس از مطرح کردن پیشنهاد تعویق انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ اعلام کرد خواهان به تعویق افتادن انتخابات نیست!!
دونالد ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران در کاخ سفید اعلام کرد: «من بسیار بیشتر از شما خواهان انتخابات و نتایج آن هستم. به دنبال تعویق انتخابات نیستم و می‌خواهم انتخابات برگزار شود، اما در عین حال نمی‌خواهم سه ماه منتظر بمانم و سپس مشخص شود آراء ناپدید شده و انتخابات دیگر بی‌معنی شده است.» بر این اساس، ترامپ در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «باید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر(آبان) در همان شب انتخابات معلوم شود نه در روزها، ماه‌ها و حتی سال‌های بعد». وی در ادامه خاطر نشان کرد: «ما برنده انتخابات آتی خواهیم بود و آمریکا را با عظمت خواهیم کرد».
واکنش‌ها
تلاش ترامپ برای تعویق انتخابات با مخالفت گسترده‌ای در داخل آمریکا رو به رو شده است. قانون اساسی آمریکا درباره تعویق انتخابات می‌گوید: «کنگره می‌تواند زمان برگزاری انتخابات و رای‌گیری را تعیین کند که در سراسر آمریکا یکسان خواهد بود». زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که نخستین سه‌شنبه ماه نوامبر(آبان ماه) در هر چهار سال است، در قانون فدرال به ثبت رسیده و تغییر آن نیازمند تصویب کنگره است. در حال حاضر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار دموکرات‌هاست و بعید است که آنها با تغییر زمان انتخابات موافقت کنند.
به گزارش پایگاه خبری هیل؛ «اِلن وینتراب» از اعضای ارشد کمیسیون فدرال انتخابات آمریکا نیز روز پنج‌شنبه با اشاره به اینکه «دونالد ترامپ از اختیارات لازم برای به تعویق‌انداختن انتخابات این کشور برخوردار نیست»، تأکید کرد «انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باید در موعد مقرر برگزار شود».
«الن وینتراب» که از سال 2002 عضو کمیسیون فدرال انتخابات آمریکا بوده و در سه دوره یک‌‌ساله ریاست این کمیسیون را نیز بر عهده داشته است، در واکنش به پیشنهاد جنجالی ترامپ گفت: «نه آقای رئیس‌جمهور! شما این اختیار را ندارید که تاریخ انتخابات را عوض کنید. تاریخ انتخابات نباید عوض شود». «برنی سندرز» از نمایندگان باسابقه حزب دموکرات در سنای آمریکا نیز در واکنش به این پیشنهاد ترامپ با تأکید بر اینکه «انتخابات به تعویق نخواهد افتاد» اعلام کرد شهروندان آمریکایی از «استبداد، دروغ‌ها و نژادپرستی» دونالد ترامپ خسته شده و می‌خواهند هرچه زودتر به دوران ریاست جمهوری وی پایان دهند. «تام یودال»، سناتور دموکرات آمریکایی نیز اعلام کرد «راهی وجود ندارد رئیس‌جمهور آمریکا بتواند انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر را به تعویق بیندازد».
ادامه اعتراض‌های خیابانی
همزمان با بالا گرفتن منازعات در آمریکا بر سر تعویق انتخابات، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از ادامه درگیری‌ها میان پلیس و معترضان به نژادپرستی در شهر پورتلند واقع در ایالت اورگن خبر می‌دهند. رسانه‌های محلی ایالت اورگن آمریکا اعلام می‌کنند شهروندان پورتلند بار دیگر به خیابان‌ها آمدند. این اقدام تنها چند ساعت پس از آن به وقوع پیوست که فرماندار این ایالت اعلام کرد مأموران فدرال به‌زودی این شهر را ترک می‌کنند و افسران پلیس ایالتی جای آنها را خواهند گرفت.