kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۶۹۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶

کوتاه از سراسر جهان



ا نگلیس
آناتولی: انگلیس از تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای وضع تحریم‌ها علیه کره شمالی، چین و روسیه بر اساس رژیم تحریم‌های سایبری این اتحادیه، استقبال کرده است. این تحریم‌ها علیه ۹ فرد حقیقی و سازمان از سه کشور مذکور اعمال شده
است.
«دومینیک راب»، وزیر خارجه انگلیس، مدعی شد، اقدامات اخیر از سوی اتحادیه اروپا در نتیجه اقدامات بدخواهانه سایبری از سوی عاملان دولتی و غیردولتی است و به مقابله با اقدامات خصمانه آتی در حوزه سایبری کمک می‌کند.
انگلیس در خط مقدم تلاش‌های ایجاد رژیم سایبری اتحادیه اروپا قرار داشت و ما به تحقق این رژیم پس از پایان روند انتقال بریگزیت ادامه می‌دهیم.
برزیل
رویترز: سفیر آمریکا در برزیل ضمن اشاره به هشدارهای واشنگتن درخصوص ناکامی پکن در حفاظت از مالکیت معنوی، تهدید کرد، اگر برزیل به شرکت «هوآوی» چین اجازه دسترسی به شبکه «5- جی» خود را بدهد، با پیامدهایی رو به رو خواهد
شد.
آمریکا مدعی است که هوآوی داده‌ها را برای جاسوسی در اختیار دولت پکن می‌گذارد.
این در حالی است که شرکت هوآوی این مسئله را که برای چین جاسوسی می‌کند، رد کرده است. «تاد چپمن»، سفیر آمریکا در برزیل گفت: «برزیل به خاطر انتخاب شرکت هوآوی، با اقدام تلافی‌جویانه رو به رو نمی‌شود، اما با پیامدهایی مواجه خواهد شد.»
لیبی
ایسنا: سازمان ملل از کشته و مجروح شدن بیش از ۲۸۰ غیرنظامی لیبیایی توسط نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی (تحت امرِ «خلیفه حفتر») طی سه ماه خبر داد.
هیئت اعزامی سازمان ملل به لیبی، طی گزارشی اعلام کرد که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، ۷۵ غیرنظامی لیبیایی توسط نیروهای تحت امر خلیفه حفتر کشته و ۲۱۲ تن دیگر نیز مجروح
شده‌اند.
در این گزارش آمده است، طی این دوره، ۸۳ تن در جریان حملات هوایی و مین‌گذاری نیروهای حفتر در اطراف طرابلس کشته و مجروح شده‌اند.
طی دوره مذکور ۳۵۸ غیرنظامی لیبیایی کشته و مجروح شده‌اند که سهم نیروهای حفتر ۸۰ درصد و نیروهای دولت وفاق ۱۱ درصد بوده است و نمی‌توان درصد باقی مانده را به طرف خاصی نسبت داد.
چین
رویترز: چین روز جمعه اتهامات درباره اینکه هکرهای مرتبط با دولت این کشور داده‌های کمپانی دارویی «مُدرنا» را به سرقت برده‌اند، را رد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: اتهامات مطرح شده بی‌پایه و اساس و بدون شواهد کافی است و چین نیازی به این کار ندارد و در سرقت اطلاعات و فناوری نقشی
 ندارد.
گفتنی است، دولت آمریکا هکرهایی که مرتبط با دولت پکن خوانده را به سرقت داده‌های کمپانی «مُدرنا» پیشرو در تحقیق و تولید واکسن کرونا در آمریکا متهم کرده است.
این را هم می‌توان در ادامه رویارویی‌ پکن-واشنگتن تحلیل کرد.