kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۶۹۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶

مرگ خاموش بیماران در یمن به دلیل اتمام سوخت در سکوت جامعه جهانی

وزیر بهداشت یمن اعلام کرد، صدها هزار بیمار به دلیل قطع سوخت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.




دکتر «طه المتوکل» دیروز اعلام کرد، صدها هزار بیمار به دلیل شیوع کرونا‌، ادامه تحریم و جلوگیری از ورود کشتی‌های سوخت رسانی، در معرض مرگ قرار دارند. وی رفع فوری محاصره یمن و ایجاد یک پل هوایی، به منظور ارسال کمک‌های پزشکی را خواستار شد. پیش از این، مقامات یمن در‌باره تعطیلی بیمارستان‌ها و مرگ بیماران هشدار داده بودند. این درحالی است که سکوت جامعه جهانی در برابر این فاجعه‌، ادامه دارد.
المتوکل که در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می‌گفت افزود، بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های خصوصی و غیرخصوصی به دلیل نبود فرآورده‌های نفتی، در معرض تعطیلی و توقف فعالیت قرار دارند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، المتوکل توضیح داد، فقدان فرآورده‌های نفتی، مشکلات حوزه بهداشت را دو چندان کرده و فعالیت بیمارستان‌ها فقط به بخش‌های اورژانس‌، عمل‌های جراحی و مراقبت‌های ویژه محدود شده است. وی همچنین خبر داد که به دلیل نبود سوخت، مراکز تولید اکسیژن فقط 50 درصد فعالیت دارند.
وزیر بهداشت یمن یادآور شد، بیش از 4000 بیمار مبتلا به نارسایی کلیه، به دلیل عدم دسترسی به مراکز دیالیز و یا توقف کار این مراکز، تحت تاثیر این مشکلات قرار گرفته‌اند. به گفته وی، مشکلات مذکور ناشی از بحران سوخت است. ائتلاف متجاوز سعودی از ورود کشتی‌های سوخت رسان به یمن جلوگیری می‌کند.
وزیر بهداشت یادآور شد، آمبولانس‌ها فقط اکنون در داخل شهرها فعالیت دارند و امکان رفت و آمد بین استان‌ها و انتقال بیماران به مراکز استان‌ها را ندارند.
این مسئول یمنی در تشریح مشکلات ناشی از تجاوز به یمن نیز گفت: تحریم و محاصره یمن مانع از تعمیر تجهیزات پزشکی شده است و با گذشت شش سال جنگ و تحریم یمن، 93 درصد تجهیزات پزشکی عمر مفید خود را از دست داده‌ و تمام دستگاه‌های شوک از کار افتاده‌اند. علاوه‌بر این، حقوق کارکنان بخش بهداشت نیز پرداخت نشده است.
وی افزود: ائتلاف تجاوز مانع ورود دارو، به ویژه داروهایی که به سردخانه نیاز دارند می‌شود. این ممانعت، مشکلات بیماران، به خصوص بیماران سرطانی، را دو چندان کرده است.
به گفته وی، پل هوایی مورد توافق سازمان بهداشت جهانی، فقط 30 بیمار را منتقل کرده و آن نیز از شش ماه پیش تاکنون فعالیتی نداشته است. این در حالی است که بیش از 30 هزار بیمار برای مداوا باید به خارج منتقل شوند.
المتوکل ادامه داد: تعطیلی 162 مرکز(درمانی) از سوی سازمان‌های بین‌المللی در شرایط شیوع کرونا، به معنی کشتار عمدی یمنی‌ها است.
خبر دیگر از یمن اینکه، جنگنده‌های سعودی حدود 10 با ر شهر «الدراهمی» در استان «الحدیده» را بمباران کردند. در مورد شمار تلفات و یا زخمی‌های احتمالی این حملات، گزارشی نرسیده است.