kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۱۱۱
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵

موسوی: هجمه‌ها به توافق ایران و چین، ریشه‌های خارجی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین را یک نقشه راه خواند که باید چکش کاری شود و تصریح کرد: این سند هنوز در حال مذاکره است و تعهدی هم در آن نیست و بعد از نهایی شدن در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری با رسانه‌ها ضمن تشریح آخرین تحولات عرصه سیاست خارجی به سوالات آنها پاسخ داد.
سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست در سالگرد انعقاد برجام بیانیه‌ای را قرائت کرد و گفت:‌ رژیم ترامپ در آمریکا به خاطر مسائل انتخاب ریاست‌جمهوری در آبان ۱۳۹۹، در تلاش است به یک پیروزی در سیاست خارجی خود در قبال ایران دست یابد. لذا نابودی بیش از پیش برجام را به نفع خود ارزیابی می‌کند و درصدد است تا قطعنامه ۲۲۳۱ را مختل سازد همکاری با آژانس کماکان ادامه دارد.
وی  همچنین گفت: همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق تعهدات پادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی کماکان ادامه دارد.
هجمه‌ها به توافق ایران و چین،
 ریشه‌های خارجی دارد
ملت ایران هوشیار است
و اسیر جوسازی‌ها نخواهد شد
موسوی با اشاره به هجمه ها علیه سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین اظهار داشت: این هجمه‌ها ریشه‌های خارجی دارد. هم ضد انقلاب و هم اتاق‌های فکری که حاضرند شب و روز بنشینند و نقاط مختلف اقدامات ما را بررسی و روی آن سرمایه‌گذاری کنند، بر کسی پوشیده نیست. الحمدلله ملت ایران هوشیار است و قطعا اسیر این جوسازی‌ها نخواهد شد.
سند همکاری ایران و چین یک نقشه راه است
موسوی در پاسخ به سوالی درباره هجمه ملی اعم از مردم و مجلس علیه سند همکاری ایران و چین شکل گرفته و اینکه چرا جزئیات آن منتشر نمی‌شود؟ گفت: این سند هنوز در حال مذاکره است و نه تعهدی در آن است و نه چیزی، نه قرارداد است نه معاهده است. یک پیشنهاد و یک نقشه راه است که باید چکش کاری و بررسی شود. آنهایی که دنبال این موضوع هستند و متاسفانه بر موج احساسات افکار عمومی و ملی مردم ما سوار می‌شوند، این حساسیت ما را می‌دانند و این حرف‌ها را می‌زنند.
وی افزود: قطعا سند اگر نهایی شود در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد، این جوسازی‌ها فقط برای مختل کردن این سند و همکاری راهبردی دو کشور است و هیچ دلیل دیگری ندارد و هرگونه پرداختن اضافی به این موضوع به دشمنان ملت ایران و آنهایی که خواستار رابطه خوب ایران با دنیا نیستند، کمک می‌کند.
ناوهای آمریکایی
 چه زود آتش می‌گیرند!
سخنگوی وزارت خارجه درباره آتش‌سوزی در عرشه ناو آمریکایی در سن‌دیگو نیز گفت: آتش‌سوزی ناو خیلی به ما ارتباطی پیدا نمی‌‌کند. جالب است ناوهای آمریکایی‌ چه زود آتش می‌گیرند. اخبار را پیگیری کنید که یوزپلنگان آمریکایی مسئولیت آن را برعهده نگرفتند.
درباره علت حادثه نطنز
 جمع‌بندی نهایی انجام نشده
سخنگوی وزارت خارجه درباره حادثه پیش‌آمده در تاسیسات غنی‌سازی نطنز با بیان اینکه «هنوز جمع‌بندی نهایی نشده است»، گفت: بعد از جمع‌بندی، شورای عالی امنیت ملی و یا سازمان انرژی اتمی گزارش کامل را ارائه خواهند داد.
پیگیری‌ها
درباره پرونده سردار شهید
موسوی درباره پیگیری‌های وزارت خارجه درباره پرونده ترور شهید سپهبد سلیمانی نیز گفت: پیگیری‌های حقوقی ادامه دارد و جمع‌بندی‌های نهایی در حال صورت گرفتن است. لازم است همکاری و تشریک مساعی با برخی کشورهای همسایه از جمله عراق درباره شواهد و قرائن داشته باشیم که در حال تکمیل شدن است و بعد از آن اقدامات اصلی و پیگیری جدی در این زمینه با جمع آوری شواهد و مدارک مرحله به مرحله اقدام خواهد شد.
انتقال جسد قاضی منصوری
 با پرواز بعد از جلسه دادگاه و با وکالت خانواده
موسوی درباره پرونده قاضی منصوری در رومانی گفت: به‌رغم عدم همکاری‌های اولیه مقامات ذی‌ربط در رومانی، براساس گزارش سفارت ما اخیرا بخش‌های ذی‌ربط در سفارت دیداری با مقامات پزشکی قانونی رومانی داشتند و آنها اعلام کردند جسد متوفی را با ذکر دلایل مرگ آن به دادگاهی در این زمینه ارجاع دادند که دادگاه بررسی خواهد کرد و بعد از آن اجازه خواهند داد با وکالتی که خانواده خواهد داد و پس از اینکه محدودیت‌های کرونایی کمی فروکش کند با پروازی جسد به ایران منتقل شود.