kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۰۲۵
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۸

پیش‌بینی نمی‌کردید چون شیدای توافق با آمریکا بودید(خبر ویژه)

مشاور رئیس‌جمهور می‌گوید هیچ کس خروج آمریکا از برجام را پیش‌بینی نمی‌کرد.



اکبر ترکان در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان و درباره این گفته‌اش در سال 94 که هر روز تأخیر در اجرای برجام موجب خسارت 100 میلیون دلاری می‌شود، گفت: اگر بخواهیم مرور کنیم باید به اینکه چه کسانی باعث شدند تحریم‌ها برگردد، رجوع کنیم. وقتی کشوری نفت، پتروشیمی، فولاد، مس و آلومینیوم یا خیلی از محصولات کشاورزی را صادر می‌کند، این امر درآمدهای ارزی برای کشور دارد. وقتی جلوی صادرات اعم از نفت، پتروشیمی، کالاهای کشاورزی و صنعتی گرفته شود، درآمدهای ارزی به کشور وارد نمی‌شود.
در این صورت درآمد کم می‌شود و تقاضای ارز وجود دارد و عرضه ارز کاهش می‌یابد. وقتی تقاضای ارز باشد اما عرضه ارز کم شود، ممکن است باعث گرانی قیمت ارز شود، همانند وقایعی که الان شاهد آن هستیم. لذا نکته مهم و اساسی این است که غیر از بودجه دولت که به درآمدهای نفتی وصل است، وقتی نفت صادر نمی‌شود غیر از کاهش درآمدهای ارزی، درآمد ریالی دولت هم کاهش می‌یابد چراکه تامین منابع ریالی دولت از محل صادرات نفت بوده که موجب کمبود درآمد ریالی دولت و درآمد ارزی آن می‌شود.
کمبود درآمد ریالی دولت، دولت را به‌سمت استقراض از بانک‌ها می‌برد.
وی در ادامه با ادعای این‌که پس از برجام سالی 70 هزار شغل ایجاد شد، گفت: هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد آمریکا از برجام خارج شود. آیا کسی پیش‌بینی می‌کرد شخصیتی همچون ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شود؟ وقتی شخصیتی مانند ترامپ خود را مقید به این قاعده بین‌المللی نمی‌داند، نه‌تنها درمورد برجام بلکه از وقتی رئیس‌جمهور آمریکا شد، این کشور از خیلی پیمان‌های بین‌المللی عدول کرده و بسیاری از تعهدات بین‌المللی خود را انجام نداده و خیلی از موافقتنامه‌هایی که دولت آمریکا امضا کرده بود را پشت‌پا زده است.
بنابراین این امر تنها درمورد برجام و کشور ما نیست، درمورد خیلی از موافقتنامه‌ها و توافقنامه‌های بین‌المللی این روند را طی کرده است که در سیاست خارجی با قلدری و بی‌قانونی و متکی به رای خود روابط بین‌المللی را خراب کرده است. درمورد ما نیز این اتفاق رخ داده است.
این اظهارات در حالی است که اولاً صاحب‌نظران بسیاری درباره نامتوازن بودن برجام به عنوان عامل تحریک‌کننده آمریکا و اروپا برای نقض تعهدات‌شان هشدار داده بودند اما از سوی رئیس‌جمهور و اطرافیانش به عنوان بی‌سواد و ترسو و کاسب تحریم و... معرفی شدند.
ثانیاً نقض پیاپی برجام در همان دولت اوباما انجام گرفت در عین حال عجیب است که شیفتگان توافق، احتمال نمی‌دادند فرد دیگری در آمریکا رئیس جمهور شود. آیا آقای ترکان فراموش کرده که هیلاری کلینتون هم در تبلیغات انتخاباتی بر عبور از برجام تأکید داشت؟ همین امروز هم جو بایدن نامزد دموکرات‌ها و مشاورانش مکرر می‌گویند که در صورت روی کار آمدن، به تعهدات برجامی آمریکا برنمی‌گردند و انتظار دارند ایران پای توافق و تعهدات جدید بیاید! و همه این دهن‌کجی‌های آمریکایی، به خاطر بی‌ضمانت و نامتوازن بودن برجام است.
ثالثاً وقتی ترامپ مکرراً از روحانی و ظریف می‌شنید که حتی در صورت خروج آمریکا از برجام، ما در توافق می‌مانیم و به تعهدات خود عمل می‌کنیم، چرا باید از برجام خارج نمی‌شد و تعهدات آمریکا را متوقف نمی‌کرد؟! این خط را اتفاقاً خود دولت و وزارت خارجه با رفتار نامتوازن خود (ماندن به هر قیمت در توافق) به ترامپ دادند.
رابعاً درباره تحریم‌ها باید از آقای ترکان پرسید تحریم‌ها اکنون با برجام بیشتر شده که دولت نمی‌تواند 200-300 هزار بشکه نفت بفروشد یا قبل از برجام که 1/5 میلیون بشکه نفت می‌فروختیم؟! اقتصاد امروز رونق بیشتری دارد یا آن زمان که برجامی در کار نبود؟ دلار آن روز 3700 تومان بود و امروز 22 هزار تومان را رد کرده است!