kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۸۴۶
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
پشت صحنه مخالفت‌ها با تفاهم‌نامه ایران و چین

عصبانیت آمریکا و غربگرایان از دور زدن تحریم‌ها

آمریکا و جریان غربگرا در داخل کشور از سند همکاری 25 ساله ایران و چین عصبانی است. علت این آشفتگی و عصبانیت کاملاً مشخص است. سند همکاری 25 ساله ایران و چین، تیغ تحریم‌ها را کند کرده و موجب کاهش فشار آمریکا شده و پروژه ضدایرانی «فشار حداکثری» را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.


سرویس سیاسی-  

علی‌رغم آنکه هنوز «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» نهایی نشده و به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده، رسانه‌های زنجیره‌ای و فعالین مدعی اصلاحات، همصدا با مقامات آمریکایی، هجمه گسترده‌ای علیه این قرارداد به راه انداخته‌اند.
نکته قابل تأمل اینجاست که این روزها مقارن با پنجمین سالگرد امضای برجام است. در شرایطی حدود 5 سال و به عبارتی 60 ماه از امضای برجام گذشته که در این مدت آمریکا و اروپا به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و این توافق، هیچ دستاوردی برای مردم کشورمان نداشت و کشور را دچار خسارت‌های فراوان کرد.  حالا حامیان این توافق خسارت‌بار، ژست دفاع از منافع ملی به خود گرفته و نسبت به سند همکاری ایران و چین ابراز نگرانی می‌کنند.
دلواپسی برای محتوای توافق
منتقدان سند همکاری ایران و چین، با دروغ‌بافی و بیان ادعاهای مضحک، محتوای این توافق را مغایر منافع ملی عنوان کرده‌اند.
واگذاری 25 ساله جزیره کیش به چین و استقرار نیروهای نظامی چینی در ایران و... از جمله این دروغ‌های شاخدار است.  دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در پی انتشار شایعاتی مبنی بر واگذاری بخش‌هایی از سواحل جنوبی کشور و جزیره کیش به چینی‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اخبار هیچ منبع و منشاء مستندی ندارد و سوابق این کذبیات به صفحاتی متعلق به افراد وابسته به بیگانگان در فضای مجازی بوده که به دفعات تکذیب شده است.
در ادامه این بیانیه آمده است: آنچه بر همگان عیان است حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور بر همه اهداف ارجحیت داشته و دارد و تمامی ارکان نظام و به تبع آن همه بخش‌های دولت در همین راستا قدم برمی‌دارند. همان‌طور که در صحبت‌های سخنگوی  محترم دولت هم تأکید شد در قرارداد ٢٥ ساله با چین هیچ مسئله محرمانه‌ای وجود ندارد و تاکنون هیچ قراردادی برای واگذاری زمین، بندر و غیره نداشته‌ایم.
لطفا شما وقت نگذارید!
علی مطهری، نماینده لیست امید در مجلس دهم و کاندیدای ردصلاحیت شده مجلس یازدهم از جمله منتقدان این سند همکاری است. وی همان شخصی است که علی‌رغم 40 روز کار کارشناسی و مستند کمیسیون ویژه برجام و ایرادهای مهم آن به توافق هسته‌ای، به برجام رای مثبت داد و بعدها با اصرار بر اقدام اشتباه خود گفت، 20 دقیقه هم برای تصویب برجام وقت زیادی بود! مطهری در حساب توئیتری خود نوشت: «گذشته از محتوای سند همکاری 25 ساله ایران و چین، باید قبل از امضای آن، تکلیف دو میلیون مسلمان چینی که در اردوگاه‌های اجباری برای دست کشیدن از دین و فرهنگ خود شکنجه می‌شوند و مساجدشان تخریب شده، روشن شود».
آیا آقای مطهری در زمان تصویب برجام نیز خواهان مشخص شدن تکلیف مسلمان در عراق و سوریه و یمن و بحرین و فلسطین و افغانستان و پاکستان و لبنان و نیجریه و... که تحت ستم آمریکا بودند، شده بود؟!  
امثال علی مطهری که در مسئله برجام، مسئولیت‌پذیر نبودن و بی‌توجهی به منافع ملی را به اثبات رسانده‌اند، به هیچ عنوان حق ندارند که درباره قراردادهای دیگر نظر بدهند و وقت بگذارند!
بررسی سند همکاری در مجلس
 در سال 94، حامیان خسارت محض برجام با ادعاهای دروغین از جمله «هر روز تاخیر در اجرای برجام، 400 میلیارد تومان خسارت در پی دارد»! در پی آن بودند تا در اسرع وقت، این توافق خسارت بار را به کشور تحمیل کرده و در روند بررسی توافق در نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم ساز اخلال ایجاد کنند. این طیف در آن مقطع با تبلیغات فراوان مدعی بودند که توافق هسته‌ای نباید در مجلس بررسی شود و اگر این اتفاق بیفتد، فرصت از بین می‌رود!
حالا در شرایطی این طیف فریاد وامصیبتا سر داده که قرار است سند همکاری ایران و چین در مجلس شورای اسلامی بررسی شود.
عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه با‌ اشاره به قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین اظهار داشت: در حال نهایی کردن یک سند راهبردی با چینی‌ها هستیم که هنوز نهایی نشده است و این سند برای این است که نشان دهیم رابطه ما با چین رابطه همه‌جانبه و استراتژیک است و همچنین به آنها نشان دهیم که نگاه ما به روابط با چین مقطعی نیست و افق ۲۵ ساله داریم.
موسوی افزود: علی‌رغم دروغ‌پردازی‌های اخیر در فضای مجازی، این سند بسیار افتخارآمیز است، این قرارداد از سوی ما تقریبا نهایی شده است؛ ولی باید به چین رود و پس از آن نمایندگان مردم‌ در مجلس شورای اسلامی باید آن را تایید کنند.
وی خاطرنشان کرد: چین به‌عنوان یک قدرت در آسیا و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان قدرت غرب آسیا و منطقه، دارای منافع مشترک هستند به همین دلیل این پیشنهاد از سوی ما بیان شد؛ نباید به افرادی که خواستار تنش ما با کشورهای خارجی هستند توجه کرد؛ این قرارداد با نظارت نمایندگان مردم در مجلس به مرحله نهایی خواهد رسید.
عصبانیت از دور زدن تحریم‌ها
جالب اینجاست که آمریکا، در صف اول منتقدین به سند همکاری ایران و چین قرار گرفته و به محتوای آن اعتراض کرده است.
در همین رابطه حساب توئیتری فارسی وزارت امور خارجه آمریکا- به‌عنوان رسانه رسمی ‌دولت آمریکا- تقریبا اولین رسانه‌ای بود که فضاسازی علیه سند همکاری ایران و چین را کلید زد. این حساب توئیتری در مطلبی نوشت:«ظریف اصرار می‌ورزد که هیچ موضوع مخفی در مورد قرارداد با چین وجود ندارد. هیچ موضوع مخفی در مورد عهدنامه ‌ترکمنچای نیز وجود نداشت، به جز این‌که هزینه آن را مردم ایران پرداختند. قرارداد ایران و چین، یا همان‌ ترکمنچای دوم، به همان قیمت تمام می‌شود». پس از آن، بی‌بی‌سی فارسی- رسانه استعمار پیر- در گزارشی با عنوان «سند همکاری‌ ایران و چین؛ ‹حکمت‌آمیز› یا ‹قرارداد‌ ترکمنچای›» نوشت: «برنامه بلندمدت همکاری‌های ایران و چین که دولت حسن روحانی آن را «سند راهبردی» و مخالفان «قرارداد ‌ترکمنچای» می‌خوانند، این ‌روزها موضوع یکی از داغ‌ترین بحث‌ها شده است».
یک سؤال؛ آیا آمریکا و انگلیس دلواپس منافع مردم ایران هستند؟!  چرا آمریکا و ‌تروئیکای اروپایی که از هیچ اقدامی برای فشار به مردم ایران فروگذار نکرده‌اند، از نهایی شدن این سند همکاری وحشت دارند؟!
پاسخ روشن است. آمریکا و شرکای اروپایی‌اش از دورزدن تحریم‌ها توسط ایران عصبانی و آشفته‌اند. سند همکاری 25 ساله ایران و چین، تیغ تحریم‌ها را کند کرده و موجب کاهش فشار آمریکا شده و پروژه ضدایرانی «فشار حداکثری» را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
چین، تنها کشوری که
 رسما از ایران نفت می‌خرد
غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، پنجشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان اینکه چین تنها کشوری است که رسما از ما نفت می‌خرد، گفت: البته ما نفت خود را به کشورهای مختلفی با شیوه‌های خودمان می‌فروشیم.
انصاری افزود: ما تحریم‌ها را دور می‌زنیم و نفت خود را به کشورهای مختلف می‌فروشیم. اما چین کشوری است که رسما از ما نفت می‌خرد. اصولا سیاست انگلوساکسون، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها تمرکز بر فشار ایران است به‌ویژه در روابط خودش با شرق از جمله با روسیه، چین و کشورهای شرقی.
وی با بیان اینکه تمرکز آمریکایی‌ها فشار بر روابط ایران و چین است، اظهار داشت: چینی‌ها چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه اقتصادی مدافع خیلی خوبی برای ما بودند.در آخرین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چین و روسیه دو کشوری بودند که رای منفی به قطعنامه آژانس دادند. 
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: رابطه چین و ایران رابطه بسیار برجسته‌ای است. در حوزه همکاری‌ها در قضیه کرونا بسیار برجسته بود. وقتی چین به این گرفتاری مبتلا شد کمک‌های ایران به چین بسیار برجسته بود و متقابلا وقتی که ایران دچار شد کمک‌های چینی‌ها بسیار قابل توجه بود.بیش از ۵۰ محموله کمک‌رسانی چینی‌ها به ما در شرایط بسیار حساس بود.
انصاری با‌ اشاره به واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درخصوص سند جامع ۲۵ ساله همکاری بین ایران و چین گفت: شاهد بودیم که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چه عکس‌العمل‌هایی نسبت به این رابطه داشت. آمریکایی‌ که ایران را تحت شدیدترین فشارهای سیاسی و اقتصادی قرار داد، الان دلسوز ایران شده که مبادا این قرارداد منافع ایران را در نظر نگیرد و آن را با‌ ترکمانچای مقایسه کرده و مسخرگی این موضوع قابل توجه است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه اهمیت نگاه به شرق از سوی ایران بحث جدی است، یادآور شد: طبیعی است همه کشورهای غربی نسبت به آن حساس باشند، چون رابطه‌ای جدی است.
از «امضای کری تضمین است» تا...
همزمان با فضاسازی مقامات آمریکایی و رسانه‌های معاند علیه سند همکاری ایران و چین، رسانه‌های زنجیره‌ای در داخل کشور نیز با این فضاسازی همصدا شده‌اند.
برای نمونه، روزنامه زنجیره‌ای شرق در گزارش تیتر اصلی شماره پنج‌شنبه هفته گذشته با عنوان «مخاطرات یک قرارداد» نوشت:«برنامه همکاری‌های جامع (25ساله) ایران و چین بار دیگر تبدیل به نگرانی عمومی در سطح جامعه شده است. ابعاد مختلفی که در پیش‌نویس نهایی آن به نگارش درآمده و به بیرون درز کرده است، نگرانی‌هایی جدی در مورد شیوه همکاری ایران و چین ایجاد کرده است».
شرق همان روزنامه‌ای است که همزمان با عهدشکنی‌های گسترده و روزافزون آمریکا در برجام، در تیتر اصلی نوشته بود:«امضای کِری(وزیر خارجه وقت آمریکا) تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام»! چندی پیش، مدیرمسئول این روزنامه زنجیره‌ای درباره چرایی بزک برجام گفته بود:«من مبالغه را قبول دارم. این مبالغه‌ها باید می‌شد به این خاطر که فضا خیلی فضای تنگ و‌ ترشی بود، دولت باید در حقیقت این موضوع را قدری بزک می‌کرد که بتواند حرفش را به کرسی بنشاند».
روزنامه شرق که پیش از این امضای وزیر خارجه آمریکا را تضمین نامیده بود و پس از خروج واشنگتن از توافق نیز تأکید داشت که اروپا پشت ماست و در مقابل آمریکا ایستاده، با این سطح تحلیل و دانش نسبت به روابط بین‌الملل، حالا مدعی شده است که سند همکاری ایران و چین مخاطره‌آمیز است.
برجام را نخوانده‌ایم ولی...
«برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» هنوز نهایی نشده و قرار است که در مجلس شورای اسلامی بررسی شود. با این‌حال طیف غربگرا این سند همکاری را آماج حمله قرار داده‌اند. این در حالی است که این طیف پیش از این در پاسخ به این سؤال که «آیا متن برجام را مطالعه کرده‌اید؟!» اذعان می‌کردند که حتی یک‌ بار هم متن توافق هسته‌ای را مطالعه نکرده‌اند!
این جماعت علی‌رغم آنکه برجام را حتی یک‌ بار هم مطالعه نکرده بودند، آن را فتح‌الفتوح، آفتاب تابان، بزرگ‌ترین دستاورد تاریخ ایران و عامل لغو کامل تحریم‌ها و... می‌نامیدند.
برهمین اساس، انتقادهای طیف غربگرا علیه سند همکاری ایران و چین، نه رنگ و بوی کارشناسی و فنی دارد و نه دغدغه منافع ملی در آن نهفته است.
نکته قابل توجه اینجاست که حمله به سند همکاری ایران و چین از سوی جریانی کلید خورده است که پیش از این ‌بارها شعار می‌دادند که «نباید به دور کشور دیوار بکشیم» و «نباید با عدم تعامل با جهان، خود را محصور کنیم» و...
شما حق ندارید نگران باشید
طیفی که خسارت محض برجام را به مردم ایران تحمیل کرده است، به هیچ عنوان حق ندارد که ژست «منتقد دلسوز» به خود بگیرد. این طیف باید ابتدا بابت خسارت‌های هنگفت برجام از مردم عذرخواهی کرده و سپس به جبران خسارت‌ها اهتمام ورزد.