kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۳۰۲
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
رئیس‌جمهور خبرداد

از امروز استفاده از ماسک در مکان‌های سرپوشیده جمعی الزامی است

روحانی رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و عدم حضور در اجتماعات را برای مقابله با کرونا ضروری دانست و با درخواست مجدد از مردم برای همراهی و همکاری تاکید کرد که از امروز (یکشنبه) استفاده از ماسک در مکان‌های سرپوشیده جمعی، الزامی است.

حجت‌الاسلام ‌روحانی رئیس‌جمهور دیروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه کسی نباید مبتلا شدن به این بیماری را ننگ و عار برای خود تلقی کند و وقتی نتیجه مثبت شد به آزمایشگاه نگوید که به کسی نگو،‌گفت: این بیماری مثل همه بیماری‌هاست و هرکسی ممکن است به دلایلی مبتلا شود و وقتی مبتلا شد، وظیفه شرعی ماست برای حفظ جان مردم و اطرافیان‌مان به خانواده و محل کار بگوییم که من مبتلا هستم و برود خود را قرنطینه کند. این کار در جامعه ما از لحاظ فرهنگی به معضل تبدیل شده و فرد نمی‌گوید که من مبتلا هستم.
وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم به فردی نزدیک شویم، مبنا را باید بر این بگذاریم که این فرد مبتلا به ویروس کرونا است. یا باید فاصله داشته باشیم و یا ماسک داشته باشیم.
روحانی با تاکید بر اینکه وارد اجتماعات بزرگ نشویم،‌ گفت: در اجتماعات بزرگی که همگی در کنار هم غذا صرف می‌کنند و در مراسماتی چون عروسی‌ها وارد نشویم.
خدمات منوط به
مراعات پروتکل‌های بهداشتی است
وی با بیان اینکه مسئولین مربوطه هر کدام مسئولیتی دارند، گفت: ادارات دولتی اگر می‌خواهند خدمت بدهند، من از کمیته امنیتی و اجتماعی و بهداشتی‌‌مان خواهش می‌کنم که ابلاغ کنند اگر کسی می‌خواهد وارد یک اداره یا جایی که شلوغ است بشود، باید از ماسک استفاده کند و اگر استفاده نکرد به او خدمت ندهند. این باید ابلاغ شود که خدمات منوط به مراعات پروتکل‌های بهداشتی است.
رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر کارمندی وارد اداره‌ای می‌شود که شلوغ است ولی بدون ماسک می‌آید، ‌باید برای او غیبت بزنند و بعد هم او را برگردانند. نسبت به ادارات دولتی و جاهایی که متعلق به دولت و شبه دولتی مثل بانک‌ها و شهرداری‌ها باید الزام کنیم و قدم به قدم جلو بیاییم. نباید بگذاریم در مترو که شلوغ است، کسی بدون ماسک وارد شود و خدمت مترو و اتوبوس منوط به این باشد که فرد ماسک بزند. خواهش می‌کنم که هم ضابطین قوه قضائیه و هم خود قوه قضائیه و در جاهایی که لازم است دادستان‌های محترم یاری کنند تا بتوانیم این مقطع را با کمک هم سپری کنیم.
روحانی افزود: در جاهایی هم اتحادیه‌ها و اصناف مسئول هستند و باید وارد بازار و پاساژها شوند و کمک کنند. دستورالعمل اصلی که بر آن تاکید می‌کنند و در همین جلسه هم تاکید شد، مسئله فاصله‌گذاری و ماسک و نرفتن در اجتماعاتی مثل مراسم عزا و عروسی است که همه مسئولین محترم بر آن تاکید می‌کنند.
وی ادامه داد: روند ما اینطور بود که اگر جایی را که می‌خواستیم ممنوع کنیم، می‌گفتیم این کار در کشور ممنوع است و کم‌کم به این نتیجه رسیدیم که لازم نیست برخی چیزها در سطح کشور ممنوع شود، چون مشکل در یک استان است ربطی به کشور ندارد. به سمت استان رفتیم و گفتیم ممنوعیت‌ها بر اساس استان‌های قرمز و استان‌های سفید باشد. همانطور که در جلسه قبل هم گفته شد هیچ‌کدام از این‌ها ثابت نیست و نه قرمزش ثابت است و نه سفیدش و مثل رنگ فرش‌های تقلبی هست که با یک بار شستن رنگش می‌رود.
با دولت الکترونیکی مراجعه‌ها را
 دائماً کم می‌کنیم
 روحانی با بیان اینکه خیلی مهم است مشاغل را مدنظر نظر قرار دهیم، گفت: اگر یک رستوران همه اصول و پروتکل را مراعات می‌کند بگذاریم به کارش برسد و اگر یک رستوران رعایت نمی‌کند، تذکر می‌دهیم و اگر باز مراعات نکرد، یک هفته تا ۱۰ روز ببندیم تا موظف شود. همه سه گروه خدمت‌دهنده، خدمت‌گیرنده و مکان خدمت باید بهداشتی باشند و پروتکل را رعایت کنند تا بتوانیم از این شرایط سخت
عبور کنیم.
رئیس‌جمهور در عین حال تاکید کرد: البته دولت یک سری وظایف دارد که به شدت دنبال می‌کند. دولت کسب و کارها را الکترونیکی می‌کند و با دولت الکترونیکی که ما به سرعت پیش می‌بریم، مراجعه‌ها را دائماً کم می‌کنیم و از طریق دولت الکترونیک الگوی جدیدی در خدمت‌رسانی به مردم ایجاد می‌کنیم. خرید اینترنتی را باید سرعت ببخشیم و مسافرت‌ها باید به حد ضرورت باشد و کاهش پیدا کند و جاهایی که احساس خطر می‌کنیم یا در شرایط هشدار هستیم، می‌توانیم برخی از محدودیت‌ها را برای مدت زمان کوتاه برگردانیم.
وی با تاکید بر اینکه حساسیت مردم نباید کاهش پیدا کند، گفت: متاسفانه مدتی که این ویروس مقداری آرام‌تر شده بود، مردم فکر کردند که دوره‌اش تمام شده و خبری نیست و این احساس خطری که از بین رفت باید برگردد و پروتکل‌ها رعایت شود.
راجع به آنهایی که بیماری را مخفی می‌کنند
 فکری شود
روحانی خطاب به کمیته بهداشتی و کمیته اجتماعی و امنیتی اظهار داشت: راجع به آنهایی که بیماری را مخفی می‌کنند فکری بکنند و طرحی بیاورند تا در این جلسه تصویب کنیم. مخفی کردن بیماری یک نوع تجاوز به حقوق دیگران است. من که مخفی می‌کنم و نمی‌گویم و به خانواده همکار و دوست خودم نزدیک می‌شوم و با او حرف می‌زنم و لااقل ماسک هم نمی‌زنم.
اجرای دستورالعمل‌ها
 نیاز به نوعی ضمانت اجرا دارد
رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر اینکه این فرهنگ را باید جا بیندازیم که فرد بیمار خودش بگوید و اگر کسی هم اطلاع داشت این را اعلام کند تا اینکه بتوانیم از این مشکل عبور کنیم گفت:‌ اجرای این دستورالعمل‌ها نیاز به نوعی ضمانت اجرا دارد. در ادارات شاید آسان‌تر است و می‌توانیم با یک مصوبه جلوی خدمت دادن را بگیریم. در مترو و اتوبوس آقای وزیر کشور انشاءالله تلاش خود را به کار می‌گیرد و شهرداری‌ها و همه کشور تلاششان را به کار می‌گیرند و هر جا لازم بود از نیروی انتظامی و بسیج استفاده شود. از فردا الزامی است که وقتی در یک مکان سرپوشیده جمع وارد می‌شویم از ماسک استفاده کنیم، بنابراین نباید به کسی که دارای ماسک نیست
خدمت بدهیم.
وی افزود: در همه جاهایی که گفته شده ماسک الزامی است، همه باید مراعات کنیم و همه باید همدیگر را کمک کنیم. امروز هم در این جلسه گفته شد که یکی از موثرترین اقدامات ماسک است، بنابراین این اقدام موثر را باید مورد توجه قرار دهیم.