kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۲۸۲
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۸
نتیجه نظرسنجی صورت گرفته از شهروندان عراقی:

ایران کماکان در صدر اولویت‌های سیاست خارجی عراق

نتایج یک نظرسنجی در مورد اولویت‌های سیاست خارجی عراق نشان می‌دهد که از نظر شهروندان این کشور، جمهوری اسلامی ایران کماکان می‌بایست در اولویت سیاست خارجی عراق باشد.

یافته‌های این نظرسنجی که از میان 400 شهروند عراقی از قومیت‌ها و مذاهب مختلف انجام گرفته نشان‌گر آن است که از نظر 36/26 درصد پاسخ دهندگان، ایران همچنان از بیشترین اهمیت در سیاست خارجی عراق برخوردار است. پس از ایران، ایالات متحده با 22/9 درصد اتحادیه اروپا با 16/42 درصد، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با 16/2 درصد و ترکیه با 8/22 درصد، در رتبه‌های بعد قرار دارند.
ویژگی متمایز این نظرسنجی نسبت به موارد مشابه که توسط موسسات تحقیقاتی و افکارسنجی دیگر صورت گرفته دقت در ساختار جمعیتی کشور عراق می‌باشد. 62 درصد پاسخ دهندگان به این نظرسنجی از شیعیان عراق درمناطق عمدتا شیعه‌نشین، 26درصد از کردهای عراقی در مناطق شمالی عراق و 12 درصد نیز از میان اهل سنت عرب در مناطق عمدتا سنی‌نشین عراق بوده است.
ضمن اینکه در این نظرسنجی توجه ویژه‌ای به گروه‌های سِنی نیز صورت پذیرفته است.گفتنی است این نظرسنجی توسط موسسه تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران با همکاری پژوهشگران عراقی در ماه خرداد(ژوئن)سال جاری انجام گرفته است.