kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۱۲
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸

کوتاه از ایران


افزایش نرخ خرید خرما
دشتستان- فارس: نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی از افزایش نرخ خرید توافقی خرمای دشتستان با دستور وزیر جهاد خبر داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی موسوی‌نژاد در نشست با تولیدکنندگان خرما در دشتستان از افزایش نرخ خرید توافقی خرمای دشتستان با دستور وزیر جهاد خبر داد و خاطرنشان کرد: با بحث‌های جدی و اصرار زیاد مبنی بر تصویب بالاترین قیمت ممکن توافقی برای خرید انواع خرما که با وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تعاون روستایی صورت گرفت مقرر شد که خرمای بسته‌بندی و کارتنی با قیمت 12 هزار ریال، خرمای فله‌ای با قیمت 10 هزار ریال و همچنین خرید خرما با ضایعات 70 درصد توسط این سازمان تعاون روستایی خریداری شود.
وی بیان کرد: اینگونه خرید توافقی برای نخستین‌بار در طول پنج سال گذشته صورت می‌گیرد که به زودی این خرید آغاز می‌شود.
موسوی‌نژاد تاکید کرد: از کشاورزان و باغداران دشتستانی می‌خواهیم از فروش خرما به دلالان و واسطه‌گران خودداری ‌کنند.
نامه سیب‌زمینی‌کاران به رئیس‌جمهور
سراب-فارس: جمعی از سیب‌زمینی‌کاران شهرستان سراب با امضا و ارسال‌نامه‌ای به رئیس‌جمهور از تعیین قیمت 400 تومان برای خرید تضمینی هر کیلوگرم سیب‌زمینی اظهار ناخرسندی کردند.
در نامه جمعی از کشاورزان سراب آمده است: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی و افزایش هزینه‌های تولید انتظار می‌رود تا برنامه‌ریزی مناسبی برای بازاریابی و فروش محصول سیب‌زمینی که تامین‌کننده معاش اکثر کشاورزان منطقه است به عمل آید.
کشاورزان از تعیین سقف 400 تومان برای هر کیلو سیب‌زمینی در خرید تضمینی ابراز گلایه کرده و خواستار تجدیدنظر در تصمیم وزارت جهاد کشاورزی شدند. سیب‌زمینی‌کاران سراب سیاست‌های حمایتی دولت را خواستار شدند.
آسیب خشکسالی به 4 استان
تهران- واحد مرکزی خبر: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و سمنان امسال بیشترین آسیب را از ناحیه خشکسالی‌ها متحمل شده‌اند. اسماعیل‌نجار در حاشیه دومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور که با حضور روسای کارگروه‌های چهارده‌گانه برگزار شد افزود: البته بحران خشکسالی در استان کرمان امسال کمی کاهش یافته است.
وی گفت: کشور 17 سال است با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و بسیاری از کارشناسان، خشکسالی را دیگر بحران نمی‌دانند و بر مدیریت آن تأکید دارند.
تخفیف سود بازرگانی به 6 کالا
مشهد- ایرنا: معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری خراسان‌رضوی از تخفیف کامل سود بازرگانی برای واردات6 قلم کالای تولیدی کشور ترکمنستان از طریق گمرک باجگیران خبر داد.
«رضا جمشیدی» افزود: این کالاها شامل پارچه‌جین، نخی و متقال، روفرشی، روتختی و پتوی مسافرتی است که واردات آنها تا سقف 10 میلیون دلار در سال از طریق گمرک باجگیران مشمول این تخفیف خواهد بود.
وی گفت: این تصمیم براساس پیگیری‌های به عمل آمده در استانداری خراسان‌رضوی مبنی بر فعال نگاه داشتن بازارچه مشترک مرزی باجگیران- گودان در مرز ترکمنستان و در راستای رونق تولید و افزایش صادرات اتخاذ شده است.
«باجگیران-گودان» تنها بازارچه مشترک مرزی ایران و ترکمنستان است که طی پروتکل رسمی دو کشور تاسیس و آغاز به کار کرده و هم‌اکنون سالانه 28 میلیون دلار صادرات دارد.