kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۹۸۵
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲

آیا امروزطرح الحاق کرانه باختری اجرایی می شود؟ (نگاه)

 
  محمدرضا مرادی
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در چند هفته گذشته بارها اعلام کرده که از اول جولای(11 تیر ماه ) طرح الحاق 30 درصد از کرانه باختری به سرزمین‌های‌ اشغالی را اجرا خواهد کرد. در این مدت اعتراض‌های     گسترده‌ای در سراسر جهان و حتی در درون سرزمین‌های‌ اشغالی علیه این طرح مطرح شده است. اکنون به  11 تیرماه رسیده‌ایم و باید دید که آیا نتانیاهو در برابر مخالفت‌ها و هشدارهای گروه‌های مقاومت عقب‌نشینی خواهد کرد و یا اینکه همچنان به اجرای طرح الحاق تأکید می‌کند. طرح الحاق 30 درصد از کرانه باختری به سرزمین‌های‌ اشغالی بخشی از طرحی کلان‌تر به نام «معامله قرن» است که دونالد ‌ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا سال گذشته از آن رونمایی کرد. در طرح 181 صفحه‌ای معامله قرن، فلسطین باید از تمام آرمان‌های خود دست بردارد و  حاکمیت اسرائیل بر خاک خود را به رسمیت بشناسد.  یکی از بندهای مهم معامله قرن مربوط به کرانه باختری است. طبق این طرح ۳۰ درصد از اراضی کرانه باختری و غور اردن به اراضی‌ اشغالی ملحق می‌شود. این در حالی است که به موجب قانون بین‌الملل، کرانه باختری از جمله شرق بیت‌المقدس، قلمروی‌ اشغالی تلقی می‌شود؛ از این رو، شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در آن و همچنین الحاق آن، غیرقانونی است.
به دنبال اعلام معامله قرن، نتانیاهو اعلام کرد که طرح الحاق کرانه باختری در روز یکم جولای (یازدهم تیرماه) اجرایی خواهد شد و بر اساس آن 30 درصد از کرانه باختری (دره اردن به همراه مناطق شامل شهرک‌های صهیونیست‌نشین) به اراضی‌ اشغالی الحاق می‌گردد. اما حتی هم‌پیمانان اروپایی آمریکا نیز با این طرح همراهی نکردند. انگلیس، آلمان و فرانسه از جمله ۷ کشور اروپایی عضو شورای امنیت سازمان‌ملل بودند که با انتشار بیانیه‌ای مشترک‌ اشغال کرانه باختری را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» خواندند که امکان تشکیل کشور فلسطین و امنیت منطقه را تهدید می‌‌کند. بیش از ۱۰۰۰ نماینده پارلمانی در اروپا نیز درباره این اقدام اسرائیل هشدار دادند و از رهبران اروپایی خواستند قاطعانه عمل کنند. حزب کارگر انگلیس و چند مقام سابق این کشور نیز خواستار ممنوع شدن ورود کالاهای تولید شده در شهرک‌های غیرقانونی واقع در کرانه باختری در واکنش به این طرح شدند. حدود ۵۰ کارشناس سازمان ملل هم در بیانیه‌ای هشدار دادند به دست آوردن قلمرو با زور نقض قوانین بین‌المللی است.
گروه‌های فلسطینی نیز به شدت علیه این طرح موضع‌گیری کردند. منابع وابسته به گروه‌های مقاومت اعلام کردند، شاخه‌های نظامی این گروه‌ها اقدامات میدانی لازم را اتخاذ کرده‌اند تا در صورت اجرایی شدن طرح رژیم صهیونیستی برای‌ اشغال کرانه باختری، به آن پاسخ دهند. «ابوعبیده» سخنگوی شاخه نظامی حماس نیز هشدار داد، مقاومت تصمیم برای الحاق را اعلام جنگ علیه خود می‌داند و کاری خواهد کرد که دشمن صهیونیستی به‌خاطر این تصمیم انگشت پشیمانی به دندان بگیرد. تشکیلات خودگردان فلسطین هم هشدار داده در صورتی که رژیم صهیونیستی اقدام به‌ اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری بکند، این تشکیلات خود را منحل خواهد کرد. این تشکیلات تمام توافقنامه‌ها با اسرائیل و آمریکا را نیز لغو کرده است.  ملک عبدالله و سایر مقامات اردن، طی شش ماه گذشته نیز چندین بار به اسرائیل و آمریکا هشدار داده‌اند که الحاق، خط قرمز است و گذر از آن سبب نقض معاهده صلح بین دو کشور خواهد شد. حتی بنی گانتس وزیر جنگ کابینه نتانیاهو نیز با اجرای کامل طرح الحاق مخالف است و مقامات نظامی اسرائیل به نتانیاهو هشدار داده‌اند که این اقدام می‌تواند به شروع انتفاضه سوم در کرانه باختری منجر شود.
شدت مخالفت‌ها اکنون باعث شده تا بسیاری از کارشناسان از احتمال به تعویق انداختن و یا اجرای تدریجی این طرح خبر دهند که نوعی عقب‌نشینی برای نتانیاهو است. شبکه صهیونیستی «کان‌نیوز» اعلام کرده که نتانیاهو در گفت‌وگو با اعضای حزب لیکود تلویحاً‌ اشاره کرده که طرح‌ اشغال کرانه باختری از اول جولای(11 تیرماه) اجرا نخواهد شد. روزنامه گاردین نیز اعلام کرده شاید نتانیاهو مجبور شود از شدت این طرح بکاهد یا آن را به تاخیر بیندازد. روزنامه اورشلیم پست رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده که طرح الحاق از اول جولای اجرا نخواهد شد.
«محمود الزهار» از چهره‌های سرشناس جنبش مقاومت اسلامی حماس هم تأکید کرده که: «رژیم صهیونیستی به‌دنبال اجرای نقشه الحاق اراضی اما به‌طور «تدریجی» است؛ یعنی به میزان اندکی در آغاز کار. علت این امر هم آن است که نگران است وضعیتی امنیتی به‌وجود بیاید که به نفعش نباشد. در نتیجه، رژیم صهیونیستی اکنون در اندیشه الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین نزدیک اراضی‌ اشغالی سال 1948 میلادی است که در آنها تعداد زیادی از اعراب سکونت ندارند و بنابراین امنیت شهرک‌نشینان را تامین می‌کند. از این رو، رژیم صهیونیستی به‌دنبال الحاق تدریجی اراضی است و نه آن الحاق اراضی که ‌ترامپ آن را می‌خواهد و سود منافع انتخاباتی آینده‌اش است.» کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داده: «بنیامین نتانیاهو» طرحی را به‌تازگی به تشکیلات خودگردان فلسطین ارائه کرده که کوچک شده طرح الحاق قبلی محسوب می‌شود و در آن دره اردن از شمول این طرح خارج شده است.» بنابر گزارش کانال 12 تلویزیون اسرائیل، در طرح جدید الحاق فقط دو تا سه تجمع شهرک‌نشینی که نام آنها اعلام نشده اما احتمالا «گوش عتصیون» و «معاله آدومیم» هستند گنجانده شده و خبری از مناطق گسترده دره اردن در آن نیست. به‌نظر می‌رسد که نتانیاهو امروز در برابر فشارهای بین‌المللی و همچنین هشدارهای گروه‌های مقاومت اندکی عقب‌نشینی کند و طرح الحاق کرانه باختری را به یک الحاق کوچک تبدیل کند و در ابتدا به‌دنبال الحاق تنها چند شهرک صهیونیستی به سرزمین‌های‌ اشغالی باشد. نتانیاهو به‌دنبال آن است تا نام خود را در تاریخ جعلی رژیم صهیونیستی ماندگار کند و تصور می‌کند اجرای این طرح می‌تواند وی را به این مقصود برساند. اما وی نگران پیامدهای گسترده اجرای یک‌ باره این طرح است و سعی دارد به‌صورت تدریجی و تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا الحاق را کامل کند. چرا که ‌ترامپ بزرگترین حامی ‌وی در این مسیر است و در صورت شکست ‌ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سرنوشت این طرح نیز با ابهامات زیادی مواجه می‌شود. بنابراین باید تأکید کرد که شاید اجرای این طرح از امروز شروع نشود اما بدون شک نتانیاهو سعی خواهد کرد تا قبل از آبان ماه و  شروع انتخابات آمریکا این مسئله را اجرایی کند، طرحی که در صورت اجرا می‌تواند چالش‌ها و پیامدهای زیادی برای اسرائیل داشته باشد و در این صورت شروع انتفاضه سوم دور از ذهن نخواهد بود.